نرم افزارحسابداری صدگان

نوسان دلار در محدوده ۱۹۰۰ تومان

0 708

حسابداراپ

در بازار ارز و سکه، قیمت‌ها همچنان در یک روند کنترلی با کاهش قیمت مواجهند. روز گذشته سکه نوسان مختلفی را پشت‌سر گذاشت. در ساعت‌‌هايي كه روند بازار رو به پايين بود دليل آن به كاهش بهاي جهاني اونس طلا بازمي‌گشت اما با رشد قيمت دلار نسبت به ساعت ابتدايي شروع به كار بازار، قيمت سكه نيز صعودي شد.

.

قیمت سکه در اوایل صبح دیروز در بازار تا ۶۹۷ هزار تومان هم کاهش یافته بود تا ساعت ۲ بعدازظهر قیمت آن به۶۹۸ هزار تومان و در ادامه به محدوده ۷۰۰ هزار تومان رسید. در عین حال سطح قیمت‌ها به دلیل نوسان فراوان در سطح بازار و مناطق مختلف آن در سطح تهران، از روند یکسانی برخوردار نبود. با این حال، تنها شيوه قيمت گيري نرخ در این بازار همان شیوه قدیمی ارتباط تلفنی است.

.

اين موضوع سبب شده كه روند حاكم بر بازار غيررسمي شفاف نباشد و در برخي مواقع به رشد غيرواقعي ارز و سكه منجر مي‌شود. در بازار قیمت سکه همچنان ۵۰ هزار تومان حباب منفی دارد. اما تاثیر افت تقاضای کل از بازار سکه فعلا قوی‌تر از هیجان‌های سفته بازانه است.

.
دیروز قیمت دلار نیز در کف قیمت تقریبا ۱۹۰۰ تومان بازشد، اما به مرور تا ۱۹۱۰ تومان بالا رفت. در واقع قیمت ۱۹۰۵ تومان و ۱۹۱۰ تومان برای دلار بر برخی از تابلوها دیده می‌شد. برخی نیز همچون همیشه از درج قیمت برتابلو برای دلار خودداری می‌کنند. 

.
یکی از دلایلی که بازار جایگاهی برای نرخ‌گذاری رسمی به خود نمی‌بیند، نبود یک سامانه رسمی و مورد قبول برای صرافان و فعالان بازار ارز است. بانک مرکزی در حالی تنها قائل به نرخ ۱۲۲۶ تومانی برای دلار به اصطلاح تک نرخی است که برخی از مقامات در مجلس خبر از ۳ نرخی شدن دلار می‌دهند و البته از توجه دولت در عمل کردن به توصیه آنها نیز تشکر می‌کنند.

.
در این میان تنها مکانی که شاید می‌شد در این شرایط به ارقام آن در بازار اعتماد کرد و برای همگان مرجعی به حساب آید، کانون صرافان است. متاسفانه آخرین ارقام و قیمت‌های ارز درج شده بر سایت این کانون مربوط به ساعت ۱۴:۱۸ دقیقه روز ۲۵ تیر ماه است. قیمت‌های این سایت تقریبا یک هفته است که به روز نشده است . 

.
در بازاركنوني اخبار شايعه‌اي تعيين‌كننده قيمت در بازار شده است. البته فروش دلارهای تازه به زیر قیمت بازار با ۵ تا ۱۰ تومان فاصله طی روزهای اخیر اهرم قوی کنترلی قیمت بوده است. مهم‌ترین خبرهای داغ بازارهمچنان انتظار برای ورود سکه‌هاي بانکی است. در بازار البته تقاضا برای خرید یورو به مراتب اندک است.

.

پندار سیستم

بر اساس تازه‌ترین شنیده‌ها، برخی از ارزهای عمده در بازار تهران به زیر قیمت برابری با دلار نیز به فروش می‌رسند و عملا از نرخ واقعی خود هم پایین‌تر فروخته می‌شوند. در این روزها اغلب فعالان فروشنده‌اند. در این میان برخی نیز در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها منتظر فرصت‌های خرید نشسته‌اند.

.
در بازارهای جهانی 
دیروز اونس جهانی طلا با کاهش تقریبا ۱۴ دلاری تا سطح ۱۵۷۰ دلار پایین آمد. قیمت طلا در اولین روز کاری هفته جدید بازارهای جهانی متاثر از تشدید درگیری‌های خیابانی در اسپانیا و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور و همچنین برخی احتمالات از بر سر زبان افتادن دوباره خروج یونان از یورو و پیش‌بینی افت نرخ رشد اقتصادی در چین در مسیر کاهش بیشتر است. 

.
با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با افت برابری یورو در مقابل دلار صورت گرفته و ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود طی چند سال اخیر رسیده است. برابری یورو در مقابل دلار دیروز به ۲۱/۱ رسید. در این شرایط ارزش ریالی آن نیز در بازار داخلی تا ۲۳۳۰ تومان پایین آمده که ۴۳۰ تومان با قیمت دلار بازار فاصله دارد.

.
دلایل تثبیت بازار و کاهش قیمت سکه از زبان رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به تثبیت سیاست‌های پولی در بانک مرکزی در مورد ثبات قیمت اونس و کاهش قیمت ارز گفت: در کنار این عوامل آغاز ماه رمضان و عرضه ۲/۲ میلیون سکه، نرخ‌های بازار را به سمت کاهش هدایت کرده است.

.
محمد کشتی‌آرای با اشاره به دوره ۲/۵ ماه گذشته و روند قیمت‌ها در بازار جهانی و داخلی طلا اظهارکرد: در این مدت، قیمت طلا در بازارهای جهانی روند ثابتی داشته و تغییرات قیمتی در حد ۵/۱ درصد بوده است.

.
وی افزود: این ثبات قیمت نشان‌ می‌دهد که اتفاق خاصی در اقتصاد دنیا رخ نداده و رکود یا رونق جدیدی را شاهد نیستیم و به همین دلیل نوسانی به قیمت طلا تحمیل نشده است.
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به شرایط بازار داخلی، گفت: بازار فصلی و مقطعی در بازار طلای کشور وجود دارد و این بازارها نوسان و شوک‌هایی را وارد می‌کنند؛ به عنوان مثال در ایام عید تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد و در اردیبهشت، تصمیمات جدیدی در حوزه‌های اقتصادی اجرایی می‌شود و رونق در بخش خرید و فروش و معاملات به وجود می‌آید.

.
وی تصریح کرد: طبیعی است که این جریانات اقتصادی، تقاضا برای خرید ارز را افزایش دهد، زیرا واگذاری ارز در حال حاضر با محدودیت روبه‌رو است و به همین دلیل قیمت برخي كالا‌ها افزایش یابد با اين حال در ادامه این وضعیت در حدود دو هفته اخیر روند قیمت ارز کاهشي بوده است که علت آن هم تاثیر تصمیمات اتخاذ شده درخصوص تامین ارز کالاهای اساسی است.

.
کشتی‌آرای در همین باره گفت: کاهش قیمت ارز در چند روز اخیر کاهش قیمت طلا را در پی داشته و با توجه به آغاز ایام ماه مبارک رمضان حجم دادوستد‌های اقتصادی کاهش می‌یابد، در نتیجه تقاضا برای خرید کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه نشانه‌هایی از ایجاد ثبات در سیاست‌های بانک مرکزی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: ورود مجلس به بحث ارز، این نوید را می‌دهد که بازار ارز از شرایط بهتری برخوردار شود.

.
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه همواره قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متاثر از اونس جهانی و قیمت ارز است، گفت: قیمت اونس روند ثابتی داشته و کاهش قیمتی که در بازار ارز صورت گرفته، قیمت سکه را با کاهش روبه‌رو کرده است.

.
وی با بیان اینکه نزدیک شدن به عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، قیمت‌ها را باز هم کاهش خواهد داد، اظهار کرد: در صورت ادامه ثبات قیمت اونس و ارز، عرضه ۲/۲ میلیون قطعه سکه به بازار، قیمت‌‌ها را کاهش خواهد داد و به نوعی در ایجاد تعادل قیمت ارز و سکه تاثیرگذار خواهد بود.
کشتی‌آرای تاکید کرد: در هر صورت قیمت سکه کمتر از اونس جهانی نخواهد بود، ولی در تعدیل قیمت ارز موثر است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.