نرم افزارحسابداری صدگان

نوسان در ضربان بازار

0 710

حسابداراپ

خبرگزاري‌هاي رسمي كشور روز گذشته از نوسان قيمت‌ها در بازار خبر دادند. خبرگزاري مهر در گزارش ميداني اعلام كرد: قيمت‌ها در راسته خيابان فردوسي در نوسان بوده به طوري كه قيمت دلار تا ظهر ديروز به۲۲۰۰ تومان رسيده است.

.

البته اين خبرگزاري گزارش داد قيمت اين ارز تا بعدازظهر به ۲۱۴۰ تومان كاهش يافته است.سايت اتحاديه طلا و جواهر نيز اين قيمت را تاييد كرد و در مقابل دلار در بازار غير رسمي قيمت ۲۱۴۰ تومان را درج كرد.

.

خبرگزاری مهر در توصيف بازار ديروز نوشت: برخي صرافی‌های واقع در میدان فردوسی تهران با حذف قیمت ارز و سکه از تابلوی صرافی خود در روز دوشنبه، این بازار را متشنج کردند. بنا بر گزارش اين خبرگزاري قیمت دلار در بازار آزاد تهران که صبح روز دوشنبه ۲۰۵۰ تومان بود، ظهر همان روز تا ۲۲۰۰ تومان هم بالا رفت، ولی تا بعدازظهر نرخ آن به ۲۱۴۰ تومان رسیده، همچنین نرخ یورو در بازار آزاد ۲۶۰۰ تومان و پوند ۳۲۰۰ تومان شده است.

.

به گزارش این خبرگزاری از بازار سکه هم خبر می‌رسد که دیروز دوشنبه قیمت سکه تمام طرح قدیم ۷۷۵ هزار تومان، طرح جدید ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۸۲ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است.در همین حال، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران بیش از ۷۸ هزار تومان اعلام شده است، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بیش از ۱۶۰۸ تومان است.

.
دولت با محوریت بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی قیمت مرجع ارز – ۱۲۲۶ تومان- تغییر خواهد کرد. ايرنا خبرگزاري رسمي دولت به نقل از مدير عامل بانك تجارت قيمت جديد ارز مرجع را ۱۶۰۰ تومان اعلام كرد. به گفته مدیرعامل بانك تجارت نرخ ارز مرجع پس از تغییر قیمت حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان می شود و این امر سبب خواهد شد تا سهم ارز مرجع از بازار واردات به حداقل ممكن رسیده و تنها جنبه حمایتی داشته باشد.

.

وي افزود: قرار است عرضه و تقاضا قیمت ارز مرجع را تعیین كند و اگر این امر محقق شود میزان واردات به دلیل گران شدن نرخ ارز مرجع كاهش می‌یابد و انگیزه‌های صادرات كالا افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: نرخ كنونی ارز مرجع ( ۱۲۲۶ تومان) با قیمت تعادلی ارز فاصله زیادی دارد و این نرخ تنها برای این امر در نظر گرفته شده است تا كالاهای ضروری ارزان تر به دست مصرف‌كننده برسد و مابقی كالاها باید با ارز بانرخ تعادلی وارد كشور شود.

.

پندار سیستم

ایسنا نیز در خبری با عنوان «تازه‌ترين قيمت سكه و دلار در بازار» خبر داد که قيمت سكه و دلار در مقايسه با روز گذشته افزايش داشته است. این خبرگزاری خبر داد که قيمت دیروز سكه تمام طرح قديم در بازار ۷۸۰هزار تومان و طرح جديد ۷۷۵ هزار تومان و نيم سكه ۳۸۵ هزار تومان است. قيمت ربع سكه ۱۹۵ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و سكه‌هاي يك گرمي ۱۱۴ هزار تومان به فروش مي‌رسد. 

.
بورس ارز
به گفته مدير يك بانك تجاري، اگر صادركنندگان ارز این امكان را داشته باشند كه بتوانند ارز را با قیمت بالا بفروشند، نرخ بازار آزاد كاهش نخواهد یافت و به همین دلیل قرار است ضوابط و مقرراتی برای مكلف كردن صادركنندگان برای انجام مبادلات در این بازار تهیه و تدوین شود.

.

محمد‌رضا رنجبرفلاح تاكید كرد كه اگر بورس ارز عمق مناسبی پیدا كند، ثبات نرخ ارز در بازار آزاد نیز تضمین می‌شود. وی ابراز امیدواری كرد با راه‌اندازی بورس ارز شرایط به سمت واقعیت‌های اقتصادی و رفتار آزادانه فعالان اقتصادی پیش رود و نرخ تعادلی در بورس ارز شكل گیرد. مدیر عامل بانك تجارت اظهار كرد: اگر این بورس همانند بورس اوراق بهادار عمق یابد، شرایط باثبات ارزی و اقتصادی در كشور ایجاد می‌شود. 

.
به گفته رنجبر فلاح، بانك مركزی تاكنون و قبل از راه‌اندازی این بورس همواره تامین‌كننده ارز كشور بوده اما با شرایط جدید بخش خصوصی و صادركنندگان هم سهم بالایی در عرضه ارز به عهده خواهند داشت و به طورطبیعی باید ارز خود را به فروش برسانند و در مقابل خریداران نیز ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین و تهیه كنند.

.

وی ادامه داد: اگر گواهی‌های ارزی با نرخ‌های توافقی و تعادلی معامله شوند به شرایط تعادلی و رقابتی در بازار ارز خواهیم رسید.مدیرعامل بانك تجارت درپاسخ به پرسشی درخصوص امكان سردرگمی صادركنندگان با نوسانات قیمت‌ها در بورس ارز گفت: به قاطعیت اعلام می‌كنم كه با راه‌اندازی بورس ارز نوسانات نرخ آن نسبت به شرایط فعلی كمتر خواهد بود. وی اظهار كرد: قرار نیست بورس ارز یك بازار سلف و آتی باشد و ارز در این بازار به صورت نقد معامله می‌شود.

.
برخی از صرافان البته نسبت به کارآیی بورس ارز نظر مثبتی ندارند؛ اما برخی به راه افتادن آن را دارای ظرفیت‌های کنترلی و تثبیتی برای بازار ارز عنوان می‌کنند. 

.
طلا در بازارهای جهانی 
روز گذشته در اولین روز کاری این هفته بازارهای جهانی قیمت طلا تا محدوده ۱۶۱۰ دلار بالارفت که تقریبا ۷ دلار افزایش داشت.

.
در دنیا عده‌ای از کارشناسان برای هفته آینده قیمت‌های بالاتری در نظر گرفته و پیش‌بینی کرده‌اند. انتشار آمار اشتغال در آمریکا برای ماه جولای، برخی امیدها برای سیاست‌های انبساطی در فدرال رزرو را دوباره زنده کرده است. در عین حال اوضاع با ثباتی در اروپا برای یورو و کشورهای بدهکار فراهم نیست. ارزش یورو همچنان قیمت طلا را تحت فشار گذاشته است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.