نرم افزارحسابداری صدگان

ناامیدی جهانی و بازار داخلی طلا و سکه

0 668

حسابداراپ

تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال جهانی و بازار کشور 

هفته گذشته سخنان برنانکه و ماریو دراگی که امید سرمایه‏گذاران به اتخاذ سیاست تزریق پولی در آمریکا و اروپا را کمرنگ نمود، باعث ریزش قیمت طلا پس از صعود اخیرآن شد، اما آنچه طلا را هنوز سرپا نگه داشته، این است که با توجه به رکود اقتصادی دنیا و ضرورت محرک‏های اقتصادی، معامله‏گران هنوز از سیاست تزریق‏ پولی ناامید نشده ‏اند و معتقدند بانک‌های مرکزی همگی منتظر سپتامبر، برای شفافیت بیشتر و تصمیم‏گیری دقیق‏تر هستند و اعلام سیاست تزریق پولی در آن زمان محتمل‏تر خواهد بود؛ سیاستی که منجر به صعود محسوس قیمت در بازارهای مالی از جمله اونس خواهد شد.

.

برنانکه برخلاف گذشته که سرعت رشد اقتصادی آمریکا را مناسب ارزیابی کرده بود، در سخنرانی اخیر خود وضعیت نامناسب اقتصادی در آمریکا را تلویحا تایید نمود. این مساله در کنار برآیند آمارهای اعلام‏شده در آمریکا خصوصا آمار مربوط به اشتغال، اجرای سیاست‏های انبساطی را محتمل‏تر كرده است. 

.
اروپا کماکان با بحران‌های خود دست و پنجه نرم می‏کند و اسپانیا نیز برای کاهش بیشتر رتبه اعتباری، از سمت موسسه رتبه بندی S&P اخطار گرفته است. دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هرچند اقدامات بانک مرکزی را منوط به همکاری دولت‏ها دانسته است، پیشنهاد خرید اوراق قرضه اسپانیا و ایتالیا و کاهش هزینه‌های استقراض این کشورها را به عنوان راهکاری در جهت بهبود اوضاع یورو مطرح نموده است.

.

هفته‌های آتی قیمت طلا می‏تواند از این پیشنهاد ماریو دراگی و جزئیات پیاده‏سازی آن در عمل، تاثیر بگیرد. اروپا نیز مانند آمریکا برای اجرای سیاست‏های تزریق پولی، منتظر آمارهای بیشتر اقتصادی است. در شرایط فعلی آمارهای اقتصادی اروپا مانند شمشیر دولبه عمل می‏کنند، از یک سو بدتر شدن اوضاع منجر به افت ارزش یورو و به تبع آن ریزش قیمت اونس می‏شود، از سوی دیگر اما باعث خواهد شد احتمال سیاست تزریق پولی و رشد طلا قوت بگیرد. امروز و فردا برنانکه در مورد شاخص‏های اقتصادی و بحران‌های مالی اخیر سخنرانی خواهد کرد. 

.
از بعد تکنیکال اما برای طلا در این یکی دو روز نوسانات کم دامنه و ایستایی را شاهدیم. اکنون اولین حمایت در ۱۶۰۰ دلار قرار دارد که مرز روانی مهمی است. حمایت‌های بعدی نیز ۱۵۸۴ تا ۱۵۹۰ بر ابرهای ایچیموکو است و حمایت بعدی نیز ناحیه ۱۵۶۵ تا ۱۵۷۰ است. شکسته شدن این حمایت؛ اما سیگنال فروش خواهد بود و می‏تواند طلا را تا حوالی ۱۵۵۰ و در صورت ریزش بیشتر تا ۱۵۳۰ دلار کاهش دهد. اما طلا اینک اگر بخواهد تحت تاثیر اخبار فاندامنتال مهم این روزها رشد کند، در اولین گام برای صعود بیشتر، با یک محدوده بسیار مهم مقاومتی در بازه ۱۶۳۰ تا ۱۶۴۰ روبه‌رو است.

.

در این محدوده شاهد تجمع اعداد بسیار مهمی هستیم. به علاوه مرز پایینی ابرهای ایچیموکو در تایم هفتگی در مرکز این ناحیه است و از گذشته نیز یک سقف را در این ناحیه شاهدیم. اهمیت این منطقه اگرچه در حد ۱۵۲۰ تا ۱۵۳۰ دلار برای طلا نیست؛ ولی بسیار زیاد است، به گونه‌ای که شکسته شدن قاطع ۱۶۴۰ را اگر شاهد باشیم و قیمت بالای این عدد تثبیت شود، نقطه ورود برای بسیاری از خریداران خواهد بود. در نهایت نیز در صورت صعود بیشتر قیمت، مهم‌ترین مقاومت فعلی طلا که اهمیت بسیار زیادی دارد، ۱۶۷۲ تا ۱۶۸۲ دلار خواهد بود؛ جایی که خط روند نزولی بازار در آن قرار دارد و شکسته شدن آن بار روانی بالایی خواهد داشت.

.
بازار داخلی: در بازار داخلی مصوبه جدید بانک مرکزی، مبنی بر تک نرخی کردن نرخ ارز، گمانه ‏زنی ‏های مختلفی را در مورد رقم این نرخ در پی داشته است. سوال اساسی در حال حاضر این است که این نرخ واحد، قرار است در چه عددی رقم بخورد و آیا اساسا بانک مرکزی خواست یا توان شکستن قیمت بازار آزاد را دارد یا خیر. قیمت باید به طور نسبی به میانه دو سر قیمتی بانک و بازار نزدیک باشد تا بتواند به شکل موثری قیمت بازار آزاد را کاهش دهد.

.

نکته اول این است که با چنین قیمتی بی‌شک، دارایی و درآمدهای بانک مرکزی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این مساله می‌تواند موجب تداوم عرضه توسط بانک و حفظ قیمت در مقادیر اولیه شود. سناریوی دوم؛ اما این است که بانک بخواهد ذخایر ارزی کشور را حفظ نماید. این مساله با توجه به عطش بازار برای دلار، می‏تواند باعث محدود شدن عرضه شود و چنانچه تقاضا از عرضه پیشی گیرد باعث عدم‌ثبات قیمت می‏شود. کلید ماجرا در میزان عرضه بانک و مدیریت تقاضا خواهد بود.

پندار سیستم

.
در مورد قیمت سکه با توجه به فرمول، قیمت فعلی بیش از ۱۰ هزار تومان زیر ارزش طلای موجود در آن (بدون احتساب مالیات و حق ضرب) معامله می‏شود. یکی از دلایل این حباب منفی، اشباع خرید سکه و کاهش تقاضا برای آن به عنوان یک کالای امن سرمایه‏گذاری پس از نوسان‏های اخیر است که باعث شده سکه نتواند همگام با دلار حرکت کند، زیرا عطش بازار برای دلار بیشتر است و به علاوه سکه آنقدر گران شده که بیشتر شبیه یک کالای لوکس بوده و تقاضا برای آن پایین آمده است.

.
در بازار آتی، در روزهای اخیر در بازار روند نداشته ایم و اتخاذ موقعیت‌های باز خرید و فروش بسیار توسط معامله گران مختلف در چنین شرایطی، باعث خواهد شد که اگر بازار به هر سمتی روند بگیرد، حرکات قیمتی در آن سمت شديد باشد. در بازار شهریور به عنوان سررسید تعیین‏کننده، می‌توان گفت قیمت بین ۷۷۷ تا ۸۱۶ هزار تومان محصور شده است و عبور از هر کدام از این عددها در صورت تثبیت زمانی آنها سیگنال خرید یا فروش خواهد بود.

.

عبور قاطع از ۸۱۶ هزار تومان یک نقطه خوب برای ورود خریداران و شکستن قاطع ۷۷۷ هزار تومان نیز با تکمیل الگوی سقف دوقلو، یک نقطه خوب برای ورود فروشندگان خواهد بود و طبعا بالاخره در ادامه روزی خواهد آمد که بازار بر مقاومت یا حمایت یکی از این دو عدد غلبه خواهد کرد. صبر و فرصت طلبی کلید موفقیت در شرایط فعلی خواهد بود.

.
امیرحسین امامی- فاطمه عسکرزاده – تحلیلگران وب سایت Gold24.ir

نوسان پايين، سكه بدون تغيير
عصر ديروز روند مبادلات قراردادهاي سكه آتي بورس كالاي ايران برخلاف دادوستدهاي صبح، از لحاظ قيمت افزايش زير يك درصد را به دنبال داشت.

.
بيشترين حجم معاملات در سررسيدهاي شهريور و آبان‌ماه و كمترين حجم مبادلات نيز براي مهر‌ماه بود، در حالي كه سررسيدهاي نزديك همچون مرداد‌ماه با بي مهري معامله‌گران رو به رو بود. تحليلگران عنصر تاثيرگذاري همچون دلار را به عنوان مهم‌ترين دليل تحركات مثبت قيمتي تلقي مي‌كنند.

.

اين در شرايطي است كه دلار طي شش‌ماه گذشته به بالاترين سطح قيمتي رسيده و به تبع اين اوضاع و به دليل افزايش قيمت سكه، مردم تمايل بيشتري به دريافت سكه دارند؛ براساس آمار منتشر شده توسط مديريت بانك مركزي، تحويل سكه‌هاي پيش فروش طي دور اخير با استقبال بيشتري همراه شده و به اين خاطر بوده كه بسياري از كارشناسان بر اين باورند مردم نسبت به صعودي شدن قيمت‌ها در آينده اميدوار هستند.

.

البته افزايش سطح تقاضاها در بازار ارز و از سويي روايت‌هاي مختلف از توافقات براي ارائه نرخ جديد مرجع و تك نرخي كردن ارز در باقي ماندن محدوده قيمت‌ها در همان سطح تاثيرگذار بوده است. روند مبادلات در بازار آتي به اين گونه بود كه قيمت سكه سررسيد مردادماه با كاهش ۱۴/۱ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۱۸/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۴۵ تا ۷۵۴ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با افت ۴۴/۱ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۸۶/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۸۲ تا ۸۰۰ هزار تومان، سررسيد مهرماه با كاهش ۵۳/۱ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۳۹/۰ درصدي در دادوستدهاي عصر در محدوده ۸۱۹ تا ۸۳۵ هزار تومان و سررسيد آبان‌ماه با افت ۵۸/۱ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۵۶/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۶۲ تا ۸۸۱ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.