نرم افزارحسابداری صدگان

مزيت‌هاي سرمايه‌گذاری در اوراق آتي

0 601

حسابداراپ

قسمت چهارم – سرمايه‌گذاري در اوراق آتي براي سرمايه‌گذاران مطلع و آگاه جاذبه‌هاي مختلفي دارد كه در معاملات اوراق بهادار موجود نيست، اول آنكه خريد و فروش قراردادهاي آني بسيار ساده است و هر لحظه كه سرمايه‌گذار اراده كند مي‌تواند از بازار خارج شود یا به آن وارد شود.

.

پس از افتتاح حساب قراردادهاي آتي نزد كارگزار، اتخاذ موقعیت‌های خرید و فروش به راحتي انجام مي‌پذيرد.
دوم آنكه قراردادهاي آتي در هر نوع بازاری اعم از آنکه رکودی یا در حال رونق باشد، قابل استفاده هستند و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري زيادي براي معامله‌گران كوچك و بزرگ، اما متخصص و آگاه، در اين بازارها در هر شرایطی وجود دارد.
سوم آنكه به پرداخت درصد ناچيزي از مبلغ قرارداد، تحت عنوان سپرده تضمين مي‌توان در دارايي‌هاي فيزيكي و مالي مثل سهام سرمايه‌گذاري كرد.
به بيان ديگر استفاده از اهرم مالي در قراردادهاي آتي موجب مي‌شود تا با پرداخت درصدي از مبلغ كل معامله تحت عنوان سپرده تضمين، قدرت خرید سرمایه‌گذار افزایش یافته و بتواند حجم سرمایه‌گذاری خود را بالا ببرد.
چهارم اينكه ورود به اين بازارها داراي هيجان خاصي است، زيرا در مقابل هر برنده يك بازنده وجود دارد
(Zero Sum game) و متخصصان سرمايه‌گذاري اطلاعات و توانايي‌هاي خود را در اين بازارها به نمایش می‌گذارند.
در نهایت وجود عرضه و تقاضاي متمركز در بازار امكان انحراف قيمت‌ها را از ارزش ذاتی و منصفانه بازار كاهش مي‌دهد و توليد‌كنندگان و كشاورزان و بازرگانان و سرمايه‌گذاران در بازاري شفاف مبادرت به معاملات و فعاليت‌هاي خود مي‌كنند. 

پندار سیستم

.
كاربردهاي قراردادهاي آتي 
اگر بخواهيم يك طبقه بندی كلي براي موارد استفاده از قراردادهاي آتي در سرمايه‌گذاري را ارائه كنيم، می‌توان از دیدگاه سرمایه‌گذاری، این قراردادها را در دو دسته جای داد:

.
۱- پوشش ريسك سرمايه‌گذاري (Hedging) یا ایمن سازی سرمایه
استفاده از قراردادهاي آتي در كنترل ريسك سرمايه‌گذاري و ايمن‌سازي و پوشش ريسك (Hedging)، يكي از اصلي‌ترين ابزارهاي كاهش يا حتي حذف ريسك سرمايه‌گذاري است. قراردادهاي آتي به سرمايه‌گذاران و مديران اين اجازه را مي‌دهند كه در صورت تمايل ريسك نگهداری دارايي‌هاي خود را كاهش دهند يا به طور كلي اين ريسك را حذف كنند. عمل ايمن‌سازي دارايي‌ها (Hedging) به اين ترتيب صورت مي‌گيرد كه از طريق خريد و فروش قراردادهاي آتي، ريسك سرمايه‌گذاري را به شخص ديگري كه در مقابل دريافت منفعت حاضر به قبول آن است، انتقال مي‌دهند؛ بنابراين عمليات كاهش يا حذف ريسك سرمايه‌گذاري را ايمن‌سازي يا پــوشش ريسك مي‌نامند که يكــي از مهم‌ترين ابــزار مديريت ريسك است. 

.
۲- معامله‌گري حرفه‌اي (Speculation)
معامله‌گران حرفه‌اي كه داراي ريسك پذيري بالایی هستند، از اين گونه قراردادها استفاده مي‌كنند و معمولا در طرف مقابل ايمن‌سازان و پوشش دهندگان ريسك قرار مي‌گيرند. اين گونه سرمايه‌گذاران در ازاي كسب سود و منفعت آمادگي دارند كه ريسك سرمايه‌گذاري ديگران را به خود منتقل كنند. در واقع به خريد و فروش ريسك سرمايه‌گذاري اوراق آتي مشغول مي‌شوند و از قراردادهاي آتي كسب منفعت نموده و بهره مي‌برند.

.
محمود گنابادی – منبع: بورس ۲۴

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.