نرم افزارحسابداری صدگان

صنعتگران خواستار استقلال آماري شدند

0 526

حسابداراپ

راه رفتن در تاریکی این روزها برای صنعتگران به امری عادی بدل شده است؛ چرا که آمار نقشه راه صنعت محسوب می‌شود و نبود آمار جامع در ایران موجب شده تا صنعت راه طولانی تولید را کورمال کورمال طی کند. تاخير در ارائه آمار صنعتي در حالی به یک معضل برای فعالان صنعتی بدل شده که استناد به آمار لازمه تدوين برنامه صنعتي و توليدي محسوب مي‌شود و فعالان اقتصادي براساس شفافيت آماري چشم‌انداز فعاليت خود را ترسيم مي‌كنند.

.

اختلال در ارائه آمار از پنج سال پیش شروع شد و تاکنون ادامه دارد به طوری که آمارهایی که در این مدت ارائه می‌شود، به طور کامل مورد پذیرش مرکز آمار و بانک مرکزی نبود و از سوی دیگر جامعیت ندارد. تعلل در به روز رساني آمارهاي بخش صنعت و معدن باعث شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح به روزرساني اطلاعات واحدهاي صنعتي و معدني را به اجرا درآورد؛ طرحي که بر اساس اعلام برخي منابع خبري از نيمه دوم سال گذشته مسکوت مانده است. جامع نبودن و تاخیر در ارائه آمار اعلام شده موجب شد تا اواخر سال گذشته اعضاي اتاق بازرگاني خواهان در نظر گرفتن مرکزی مستقل برای آمارگيري شوند،طرحی که توان پایین بخش خصوصی برای راه‌اندازی آن دستاویزی شد تا دولت آن را نادیده گیرد، رداين پیشنهاد در حالی است که داشتن آمار درست برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است؛ با این حال دولت در این خصوص اقدام جدی صورت نمی‌دهد. 

.
آمار دقیق در دسترس نیست
علیرضا حائری دبیر انجمن نساجی ایران در این خصوص به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: پایه و اساس هرگونه برنامه و استراتژی آمار است، اما آمار دقیقی از تعداد واحدهای فعال، ظرفیت تولید، ظرفیت نصب شده و نشده در دسترس نیست و انجمن تنها به آمار اعضا برای برنامه‌ریزی بسنده می‌کند.
به گفته حائری،آماری که در سایت وزارت صنعت،معدن و تجارت قرار گرفته به روز نیست و نمی‌توان به آن اتکا کرد، از سوی دیگر انجمن نساجی هم به صورت مستقل نمی‌تواند در این خصوص اقدامی صورت دهد. دبیر انجمن نساجی ایران با اشاره به اینکه در آمار ارائه شده از سوی وزارتخانه ۱۰ هزار واحد دارای پروانه در بخش نساجی در حال فعالیت هستند، اما بررسی‌های انجمن نساجی نشان می‌دهدکه ۵تا۶ هزار واحد در این بخش فعال هستند که این تفاوت آمار نشان می‌دهد که آمار وزارت صنایع نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد خطا دارد و نمی‌توان چندان به آن اتکا کرد.

پندار سیستم

حائری در ادامه در خصوص طرح پیشنهادی از سوی اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر راه اندازی مرکزی مستقل برای آمار گیری نیز گفت: وجود چنین مرکزی می‌تواند کمک‌کننده باشد مشروط بر اینکه آمار بی‌طرف و تهیه کند.
به گفته حائری، وجود چنین مرکزی می‌تواند یکی از بهترین اقدامات در بخش صنعت محسوب شود.

.
تسهیل در سرمایه گذاری با داشتن آمار
محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در مورد ضرورت تشکیل مرکزی مستقل برای آمارگیری از رشته‌های مختلف صنعتی، گفت: این موضوع چندین بار در جلسات اتاق بازرگانی نیز مطرح شده است. به نظر من فعالان بخش خصوصی قطعا احتیاج به مرکز آمار و اطلاعات مستقل برای کمک به دولت و تصمیم سازان اقتصادی دارند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: اگر مسوولیت جمع آوری و پایش اطلاعات صنعتی را به عهده اتاق بگذارند، خیلی از مجادله‌هایی که امروز بر سر آمار رشد صنعت و ارزش افزوده در آن وجود دارد حل می‌شود. 
نجفی منش با بیان اینکه اطلاعات و آمار مربوط به فعالیت‌های صنعتی یکدست نیست، گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده در کارخانه‌های قطعه‌سازی بیش از نیاز کشور است؛ اما هنوز فعالان این بخش برای فعالیت خود دچار مشکل هستند.
نجفی منش با بیان اینکه ایجاد یک مرکز مستقل برای تدوین آمارهای صنعتی در درجه اول به نفع تصمیم گیران کشور است، اظهار کرد: این موضوع به آنها کمک می‌کند که وضعیت مطلوب برای فعالیت صنعتی را ایجاد کنند. عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه با اشاره به وجود ۲هزار واحد قطعه سازی در کشور گفت: از میزان حدود ۷۰۰ واحد عضو انجمن هستند و مابقی واحدهای کوچکی هستند که اطلاعات کافی در رابطه با فعالیت آنها وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه باید اطلاعات کافی و اساسی هر صنف وجود داشته باشد، گفت: وجود اطلاعات دقیق در هر صنف به سرمایه‌گذاران نیز کمک می‌کنند که با شناسایی ظرفیت‌های خالی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. نجفی منش با اشاره به توافق انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان برای بررسی آمار اشتغال در این صنعت، گفت: شروع این فعالیت نیاز به کار علمی دارد و به نظر می‌رسد که واگذاری آن به اتاق بازرگانی که کلیه انجمن‌های تولیدی و صنعتی عضو آن هستند و سیستم رد و بدل اطلاعات مابین آنها وجود دارد، مناسب است.

.
آمار وزارت صنایع دقيق نیست
جمشيد مغازه اي،دبير انجمن صنفي بيسكوئيت، شيريني و شكلات نیز در این خصوص می‌گوید: دسترسی به آمار به سختی صورت می‌گیرد به همین دلیل انجمن به آمار ارائه شده از سوی اعضا بسنده می‌کند. مغازه‌ای با اشاره به اینکه دسترسی به آمار دقیق امکان برنامه‌ریزی را برای واحدهای تولیدی فراهم می‌کند؛ اما عدم دسترسی به چنین آماري موجب شده تا امکان برنامه‌ریزی از تولیدکنندگان داخلی گرفته شود. دبير انجمن صنفي بيسكوئيت، شيريني و شكلات در خصوص آمار درج شده در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: آمار موجود در سایت وزارتخانه چندان قابل اتکا نبوده و از دقت لازم برخوردار نیست که در این خصوص می‌توان به آمار تعداد واحدهای دارای پروانه اشاره کرد به طوری که براساس اطلاعات موجود در مجموع ۲۶۰ واحد در بخش شیرینی و شکلات در کشور فعال هستند، اما آمار درج شده در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد بیشتری واحد درج شده است.
مغازه‌ای همچنین معتقد است که وجود مرکز آمارگیری مستقل می‌تواند برخی از مشکلات بخش صنعت را پوشش دهد به شرط آنکه بتوان آمار دقیقی به دست آورد.

.
واحدهای کلان مشکلی ندارند
اظهارات مطرح شده بیانگر آن است که واحدهايی که از پراکندگی بیشتری برخوردار هستند در آمارگیری با مشکلات بیشتری مواجه‌اند به همین دلیل به کمک بیشتری در این زمینه نیاز دارند؛ اما واحدهای کلان در این خصوص مشکلات کمتری دارند. رسول خلیفه سلطان، ريیس انجمن فولاد نیز با اشاره به اینکه واحدهای کلان در آمار گیری کمترین مشکل را دارند، می‌گوید:دسترسی به آمار در واحدهايی که پراکندگی کمتری دارند راحت تر است اما آنچه مسلم است واحدهايی که به لحاظ کمی گسترده‌ترند با مشکلات بیشتری در آمارگیری مواجه‌اند.
به گفته خلیفه سلطان، آمار ارائه شده در کشور مخدوش است به همین دلیل باید وجود مرکزی که بتواند آمار دقیق در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، بسیار احساس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات از سوی مراکز متعدد منتشر می‌شود، می‌گوید: تعدد مراکز ارائه دهنده لزوم بررسی را بیشتر می‌کند؛ چرا که نمی‌توان به آمار ارائه شده از سوی سازمان‌های مختلف اعتماد کرد.


.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.