نرم افزارحسابداری صدگان

شاپرک تا کجا پرواز می کند؟

0 605

حسابداراپ

شاپرک برخلاف نامش که زود پا به دنیا میگذارد این بار پس از دو سال در ایران متولد شد، گویی بدجور در پیله ی خود اسیر گشته بود.

.

 این شاپرک برای پروازی متفاوت به کشور ما آمده است. هدف از تولد شاپرک در سیستم بانکی همچون شبکه شتاب ، یکپارچگی و ساماندهی شبکه های پی اس پی در کشور بود که به سیستم بانکداری الکترونیک در کشور خدمت رسانی میکنند.

.

تعدد شرکت های پی اس پی و موازی بودن خدمات آنها و همچنین ضعف محسوس در ارائه خدمات که در خدمات پایانه های فروش مبرز بود، مسئولین بانکی کشور را بر آن داشت تا این سامانه را راه اندازی نمایند.

.
شاپرک از روز نخست تشکیل تا روز بهره برداری دو سال زمان برد تا متولد گردید. البته گفته شده است که این سامانه قصد حذف سایر شرکت های پی اس پی را ندارد و هدف آن تنها ساماندهی و ایجاد یکپارچه گی بین آنهاست. در حال حاضر ۱۷ شرکت پی اس پی در کشور مشغول به کار هستند که به ۲۹ بانک و موسسه مالی که به شتاب متصلند، خدمات الکترونیک ارائه می دهند. جالب است بدانید در حال حاضر مردم ایران بیش از ۱۸۴ میلیون کارت بانکی در اختیار دارند که متوسط سهم هر کدام بیش از دو کارت است. همچنین بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار پایانه فروش در تجارت الکترونیک کشور موجود است که توسط بانکها و به پشتیبانی شرکت های پی اس پی طرف قراردادشان به مراکز تجاری واگذار و در حال استفاده میباشد.

.

پندار سیستم

 بی شک ضرورت داشت با توجه به رشد فزاینده پایانه های فروش و تمایل مردم به استفاده از پول الکترونیک به جای پول فیزیکی، سامانه ای ابداع شود که بتواند تراکنش های مربوطه را دقیق و بی نقص مدیریت و پردازش کند.چرا که ضعف عملکرد پایانه های فروش در برقراری ارتباط و تکمیل تراکنش ، برخی را به استفاده از پول فیزیکی متمایل میکرد. بد نیست بدانیم که سرانه اسکناس موجود در جوامع پیشرفته در حدود ۱۲ برگ است که متاسفانه در کشور ما در حدود ۱۱۳ برگ می باشد.

.

استفاده مردم از پول فیزیکی علاوه بر هزینه های بسیار که بر پیکره اقتصاد کشور و سیستم بانکی وارد میکند، موجب ازدحام و شلوغی هرچه بیشتر در بانکها، کندی در سرعت خدمات، جعل، سرقت و کلاهبرداری و… میگردد. حال آنکه با استفاده از پول الکترونیک و با رعایت موارد امنیتی آن ،بسیاری از تحدیدها مرتفع خواهد شد و همچنین آثار مطلوبی در خدمات بانکی کشور مشاهده خواهد گردید. هدف نهایی شاپرک ایجاد امنیت و رضایت مردم در استفاده از پول الکترونیکی است تا علاقه به استعمال پول فیزیکی در جامعه کاهش یافته که در پی آن متوسط سرانه اسکناس موجود در جامعه به رقم های پائین تری تنزل یافته تا شاهد بهبودی خدمات بانکی در کشور باشیم.

.

هرچند بانک مرکزی هم میتواند با عدم چاپ اسکناس و مدیریت پول فیزیکی، کمک شایانی به رسیدن به این هدف نماید و جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک سوق دهد. در خاتمه امیدوارم این شاپرک بر فراز مناطق خوب و زیبا در کشور پرواز کند و سیستم بانکی و بانکداری الکترونیک را به مراحل بهتری سوق دهد. همچنین متمنی است با توجه به آنکه مقرر است سوئیچ تمامی شرکت های پی اس پی به شاپرک متصل شود، مسئولین ذی ربط در این شبکه بر اصول و قواعد حفظ امنیت و اسرار مشتریان بانکها نظارت کافی داشته باشند که خاطره تلخی که منجر به لو رفتن اطلاعات بیش از دو میلیون نفر شد، دیگر تکرار نشود.

.

محدرضا چراغی زرمهری

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.