- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سكه و دلار در مسير كاهش

بازار تهران در دو هفته آتی ۸ روز به تعطیلات خواهد رفت؛ تعطیلاتی که از دید بسیاری از فعالان اقتصادی به منزله آرامش مورد نیاز بازار توصیف می‌شود؛ نشانه‌های این آرامش نیز از روز گذشته آشکارتر شد و روند حرکتی قیمت‌ها به سوی کاهش شتاب بیشتری گرفت. دلار آمریکا به عنوان شاخص ارزهای بازار پس از یک روز مقاومت سرانجام روز گذشته تن به کاهش داد. سکه نیز با ۱۰ هزار تومان افت از مرز ۸۰۰ هزار تومان یک گام دیگر دور شد.

.

تازه‌ترین خبرها از روزهای تعطیلی صرافان

دلار و سکه همچنان در مسیر کاهشی
دلار و سکه روند کاهشی قیمت را در روز گذشته باز هم تکرار کردند. دلار تا ۲۱۱۰ تومان کاهش داشت و قیمت سکه نیز در بازار نقدی تا ۷۸۰ هزارتومان کاهش یافت. همان طور که پیش‌بینی شد روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به دلیل نزدیک شدن به تعطیلی عید فطر و در پی آن تعطیلات اجلاس نم ‌روند کاهشی به خود گرفته‌اند.

.
کاهش تقاضا برای خرید و نگهداری دلار و سایر ارزها در ایام تعطیل مهم‌ترین دلیل افت قیمت دلاردر روزهای اخیر است. بی‌ثباتی شدید در بازار ارز خریدهای روزانه را در دستور کار برخی از دلالان و فعالان بازار قرار داده است. خرید در ساعات اولیه و فروش در ساعات پایانی بازار ارز شگردی است که ماه‌ها است برخی از حرفه‌ای‌های بازار ارز برای سود بردن از نوسان قیمت‌ها ازآن بهره می‌گیرند. با فرارسیدن زمان تعطیلات در بورس نقدینگی از بازار بیرون می‌آید.

.
تعطیلات در بازار ارز
بازار ارز و به ویژه صرافان در هفته‌های آینده بیشترین میزان تعطیلی را طی سال‌های اخیر در فصول کاری خواهند داشت. هفته آینده روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه (۲۸ و ۲۹ و ۳۹ مرداد) صرافی‌ها تعطیل خواهند بود. در هفته اول شهریور نیز روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و شنبه (۷،۸،۹،۱۰و ۱۱) شهریور نیز بازار ارز با بسته ماندن صرافی‌ها مواجه است. در واقع طی دو هفته ۸ روز تعطیلی برای بازار ارز فراهم شده که به نظر می‌رسد بازار ارز شرایط آرامی را به ویژه در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران به خود ببیند. برخی از صرافان نیز اعتقاد دارند که در این مدت امكان ثابت ماندن قیمت‌های بازار ارز و سکه بیشتر است.

.
همان طور که پیشتر اشاره شد با وجود تاکید بر راه‌اندازی بورس آتی ارز در پایان ماه جاری، به نظر نمی‌رسد دولت توان و فرصت راه‌اندازی این بازار را در یکی دوروز باقی مانده ازروزهای کاری مرداد ماه داشته باشد. بنابراين با توجه به تعطیلی زمان برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها هم این کار غیر عملی به نظر می‌رسد. ازاین رو باید راه‌اندازی این بازار را به بعداز ۱۱ شهریور موکول کرد.
با توجه به اینکه هنوز ساز و کار انجام خرید و فروش ارز در بازار آتی ارز کماکان اعلام نشده و در عین حال برخی نسبت به نتیجه بخش بودن و شرعی بودن معاملات آن نظر می‌دهند و البته دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند، راه‌اندازی آن همچنان پیشداوری‌هایی را به همراه دارد.

.
در تازه‌ترین اظهارنظرها به شرایط راه‌اندازی بورس آتی ارز سیدبهاءالدین‌حسینی هاشمی، مدیرعامل سابق بانک صادرات و تات در خصوص راه‌اندازی بورس ارز، ۶ شرط عمده بر شمرده است. به گفته وی، بورس ارز در شرایطی باید راه‌اندازی شود که اقتصاد کشور دارای ثبات اقتصادی باشد و مشکلی در عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد.

.
وی افزود: در کنار این عوامل، منابع کافی برای تامین تقاضای ارز وجود داشته باشد و کمبود منابع ارزی از خارج از کشور قابل تامین باشد و نقل و انتقال ارزی در خارج از کشور با مشکل مواجه نباشد و بازیگران بازار ارز انحصاری نباشند، زیرا بخش عمده‌ای از ارزها از طریق شرکت‌های دولتی دریافت می‌شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در بورس ارز، متقاضیان نباید بتوانند به تنهایی بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند که با توجه به بررسی شرایط فعلی، ما شرایط راه‌اندازی بورس ارز را نداریم و باز هم قیمت‌ها دستوری تعیین می‌شوند.

.
وی در خصوص شرایط بورس گفت: بورس محل عرضه و تقاضا است به گونه‌ای که متقاضیان و عرضه‌کنندگان امکان تعیین قیمت نداشته باشند که هم‌اکنون این چنین شرایطی فراهم نیست. حسینی هاشمی گفت: محدودیت‌هایی هم برای متقاضیان ایجاد می‌کنند که با این شرایط معنای بورس مخدوش خواهد شد. به گفته وی، هم‌اکنون زمان مناسبی برای راه‌اندازی بورس ارز نیست.

.
معاون سابق ارزی بانک مرکزی نیز با بیان اینکه بانک مرکزی تنها مرجع تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های ارزی کشور است، در گفت‌وگو با ايسنا گفت: اختيار تصميم‌گيري درباره ارز با بانك مركزي است و هيچ جايي به غير از بانك مركزي اين اختيار را ندارد. سيدعلي با تصريح اينكه هيچ‌كس به غير از بانك مركزي نمي‌تواند در مورد ارز تصميم‌گيري كند، افزود: ‌در واقع بقيه مي‌توانند به بانك مركزي توصيه كنند، حتي روزي هم كه در قانون اشاره كردند نظام ارزي كشور نظام شناور مديريت شده است در واقع به منزله آن بود كه دست بانك مركزي را باز بگذارند تا بتواند نرخ را تعيين كند.

.
این سخنان در حالی مطرح است که برخی دیگر نیز نسبت به راه افتادن این بازار و تاثیر بر قیمت‌های بازار ابراز نگرانی می‌کنند.حسین عبده تبریزی؛ رییس کل سابق بورس، نیز در یادداشتی نبود عرضه و تقاضای واقعی را مانعی برسر نتیجه بخش بودن این بازار عنوان کرده بود. برخی نیز بیشتر بودن نسبت معاملات کاغذی نسبت به معاملات نقدی اسکناس دلار را در سازوکارهای پیش‌بینی شده بازار آتی ارز ایرادی جدی قلمداد کرده بودند. برخی هم گواهی سپرده ارزی که ابزاراصلی معامله در این بازار معرفی شده است را تنها برای اشخاص حقوقی کارساز دانسته و در شرایطی که بانک‌ها سود متناسبی به سپرده در حساب ارزی نمی‌دهند و به هنگام بستن حساب، اصل دلار را با وجود بند قانونی در هنگام سپرده‌گذاری مبنی بر استرداد اصل دلار‌های سپرده‌گذاری شده، پس نمی‌دهند، موجب شده تا افراد حقیقی ذهنیت مثبتی به معامله در این بازار پیدا نکنند.

.
قیمت‌های داخلی 
دلار با رسیدن به نرخ ۲۱۱۰ تومان تا بعدازظهر روز گذشته عملا نسبت به قیمت بعدازظهر سه‌شنبه ۲۰ تومان افت ثبت كرده است. در همين راستا قیمت یورو نیز تا ۲۶۱۰ تومان در کف قیمت‌های بازار کاهش یافت و آن هم ۲۰ تومان ارزان شد. پوند انگلیس تا محدوده ۳۳۵۰ تومان کاهش یافت و ۱۷تومان کاهش قیمت ثبت کرد. قیمت سایر ارزها نیز در بازار روزگذشته کاهشی بودند. دلار کانادا ۱۰ تومان و دلار استرالیا ۲۰تومان افت داشت. درهم امارات هم به ۵۷۶ تومان رسید که حداقل ۲ تومان کاهش داشت.

.
در بازار سکه قیمت طرح جدید و قدیم در سطح تقریبی ۷۸۰ هزار تومان به هم رسیدند. طرح جدید ۱۰ هزار تومان و طرح قدیم ۱۲ هزار تومان کاهش داشت. در این بازار همچنین نیم‌سکه ۶۰۰۰ تومان و ربع سکه ۳۰۰۰ تومان کاهش یافتند که به ترتیب ۳۸۹ هزار تومان و ۱۹۵ هزار تومان فروخته شدند . تا ساعت ۳ بعدازظهر قیمت طلا دربازارنیز کاهش یافته بود. هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۴۸۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار با همین شرایط بیش از ۱۱۰۰ تومان افت قیمت داشت.

.
در بازارهای جهانی 
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از ۲۰ دلار کاهش قیمت به زیر ۱۶۰۰ دلار رسید. کوچک شدن اقتصاد یورو و کاهش برابری یور در مقابل دلار آمریکا موجب تشکیل صف فروش برای طلا شد و قیمت آن تا ۱۵۹۴ دلارافت کرد. نوسان قیمت آن البته مرتبا ادامه دارد و برخی احتمال می‌دهند که با افزایش وخامت اوضاع اقتصادی درآمریکا و اروپا سیاست‌های انبساطی برای کمک به اقتصاد این کشورها و افزایش محرک‌های اقتصادی ازسر گرفته شود و به افزایش انتظارات تورمی و بالارفتن قیمت طلا منتهی شود.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.