نرم افزارحسابداری صدگان

سكه با تاخير ارزان شد

0 693

حسابداراپ

 قيمت سكه ديروز بالاخره پس از چند روز تاخير با كاهش محسوسي همراه شد. 

.
تزريق دلار به بازار با قيمت يك هزار و ۹۳۸ تومان و تامين نياز برخي متقاضيان يكي از عواملي بود كه روي روند دادوستدها در بازار ارز و سكه تاثير گذاشت. كاهش ارز نقد در بازار، افزايش تقاضا در بازار آزاد و گسترش محدوديت‌هاي بين‌المللي از پارامترهايي است كه در وضعيت فعلي مي‌تواند تغيير دهنده روند مبادلات در بازار ارز و سكه باشد. كارشناسان انتشار برخي اخبار هيجاني در چند روز گذشته پيرامون بازار ارز و موضوع سه نرخي شدن ارزها را از ديگر دلايلي مي‌دانند كه در تغيير قيمت‌ها نقش عمده اي داشته است.

.

ديروز با انتشار برخي اخبار همچون درآمد ۵ هزار ميليارد توماني دولت از تفاوت نرخ ارز دولتي و آزاد، گزارش بانك مركزي به مجلس در رابطه با وضعيت ارزي، تاكيد بر موضوع اولويت‌بندي‌ها و احتمال اعطاي نرخ مرجع به ساير گروه‌هاي كالايي در صورت امكان و با صلاحديد بانك مركزي التهاب بازارها تا حدودي كاهش پيدا كرد و به تبع آن، بازار نقدي سكه نيز افت اندكي را شاهد بود. اين در شرايطي است كه بازار قراردادهاي آتي سكه متناسب با اين اوضاع بيش از ۳ درصد افت را تجربه كرد.

.
البته مبادلات سكه تنها متاثر از شرايط ارزي نبود بلكه انتظار برخي اخبار و گزارش‌هاي غير‌اقتصادي در قالب عوامل برون‌زاي سياسي همچون دور جديد مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ و از سويي گام‌هاي مثبت و اعتماد ساز از دو طرف باعث شد هيجانات غير‌منطقي كاهش پيدا كند. 

پندار سیستم

.
كارشناسان بر اين باورند با وجودي كه پيش‌بيني مي‌شد وضعيت بازار سهام بهبود پيدا كند، اما شاخص‌ها باز هم افت محسوسي را تجربه كردند و به دليل كم شدن حمايت‌ها شرايط براي سهامداران حقيقي نگران‌كننده شده است. تحليلگران با اشاره به حجم معاملات بورس بر اين باورند كه بازار سكه همچنان با حباب منفي ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رو‌به‌رو است و با توجه به كاهش سود آربيتراژ به نظر مي‌آيد افت قيمت‌ها در دادوستدهاي ديروز بيشتر شبيه به اصلاح قيمت‌ها و برگشت قيمتي باشد. 

.
فعالان معتقدند پارامترهاي اصلي در بازار كه روي معاملات تاثير گذاشته تغييري نكرده‌اند. اين در شرايطي است كه صحبت‌هاي مسوولان بانك مركزي درباره وضعيت پيش‌فروش‌ها و محدوديت‌ها درباره ارز مسافري از اهرم‌هايي بوده كه توانسته روند قيمت‌ها را تغيير دهد. (مسوولان دولتي از تدابير جديد ارزي در روزهاي آينده و توافق براي رسيدن به موضوع تك نرخي كردن ارز صحبت به ميان آورده‌اند، اين در حالي است كه مجلس همچنان نسبت به موضوع تك نرخي كردن ارز با توجه به محدوديت‌ها نظر ديگري دارد.) البته تحولات منطقه همچنان اهرم رواني موثري در اين باره بوده است. 

.
معامله‌گران از شناسايي سود در موقعيت‌هاي خريد صحبت به ميان آورده‌اند و بر اين باورند در شرايط كنوني همچنان پيش‌بيني‌ها از آينده غير‌ممكن است، اما در صورت عدم‌تغيير وضعيت بازار ارز و از سويي تحركات مثبت طلاي جهاني مي‌توان شاهد ادامه‌دار بودن افزايش قيمت‌ها در بازار بود. نكته مهم اين است كه نوسانات رو به پايين قيمت‌ها نيز بخشي از روند معاملات خواهد بود. 

.
در بازار ديروز، قيمت‌ها با افزايش بيش از۳ درصد دنبال شد، به طوري كه قيمت سكه سررسيد مردادماه با افزايش ۵۸/۳ درصدي در محدوده ۷۷۷ تا ۷۹۵ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با افزايش ۷۱/۲ درصدي در محدوده ۷۴۱ تا ۷۵۶ هزار تومان، سررسيد مهرماه با افزايش ۴۱/۳ درصدي در محدوده ۸۱۳ تا ۸۳۰ هزار تومان و سررسيد آبان‌ماه با افزايش ۴۴/۳ درصدي در محدوده ۸۵۶ تا ۸۷۴ هزار تومان قرار گرفت.

.;

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.