نرم افزارحسابداری صدگان

رفتار درست معامله‌گران يا غيرواقعي بودن قيمت‌ها

0 629

حسابداراپ

قيمت سكه در بازار آتي اگر چه به دنبال انتظارات تحليلگران كاهش محسوسي را شاهد بود، اما دامنه افت قيمت‌ها طي ده روز گذشته زير ۳ درصد ثبت شده است. فعالان بر اين باورند كاهش قيمت‌ها در بازار آتي به دور از عوامل بيروني بوده و صرفا تحت‌تاثير نوسانات داخلي است.

.

انتشار مجموعه‌اي از اخبار پيرامون افزايش ۵/۶ درصدي سطح نقدينگي در پايان ماه خردادماه سال‌جاري نسبت به سال گذشته و از سويي انتشار اوراق مشاركت با نرخ سود علي‌الحساب ۲۰ درصد به منظور جمع‌آوري نقدينگي تا حدودي روي وضعيت بازار ارز و سكه تاثيرگذار بود. (محمود بهمني از انتقال دغدغه‌هاي بانك مركزي و حساسيت وضعيت نقدينگي در سطح جامعه به شوراي پول و اعتبار خبر داده است.) 

.

 

در همين حال گزارش‌هاي مربوط به اولويت‌بندي تخصيص ارز و تعهد بانك مركزي نسبت به اين موضوع با توجه به اولويت‌بندي‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند تغييرات جديدي در بازار ارز ايجاد كند. وضعيت طلا در بازارهاي جهاني از ديگر فاكتورهاي تعيين‌كننده در بازار داخلي است. با توجه به اينكه پيش‌بيني‌ها از رشد اقتصادي چين در سه ماهه سوم حاكي از كاهش بيشتر است به نظر مي‌رسد تغييرات يورو و دلار مي‌تواند اهرم تعيين‌كننده‌اي در شرايط فعلي بازارهاي طلا باشد.

.
حسين هرندي، يكي از كارگزاران بورس كالا با اشاره به اينكه دادوستدهاي ديروز كاهش بيشتري نسبت به روزهاي قبل داشت، اظهار كرده: معاملات آتي بيشتر تحت‌تاثير عوامل بيروني بوده و با توجه به تعطيلي طلاي جهاني و عدم تغيير زياد قيمت دلار و سكه، اخبار و مباحث رواني بيشترين تاثير را در دادوستدها داشته است. 

پندار سیستم

.
هرندي تحويل سكه‌هاي پيش فروش در هفته ابتدايي مردادماه را مهم‌ترين عامل كاهشي در بازار قلمداد مي‌كند و بر اين است كه ريزش قيمت‌ها تا سطح مشخصي دنبال خواهد شد و ممكن است بعد از آن به كف قيمتي برسد. 

.
اين كارگزار بورس كالا پيش‌بيني كرده اگر قيمت سكه شهريورماه از محدوده ۷۵۰ هزار تومان پايين‌تر بيايد، ممكن است باز هم بيشتر سير نزولي پيدا كند. وي موضوع غير واقعي خواندن قيمت‌ها همچون به زور نگه داشتن سطح قيمت سكه سررسيد شهريورماه در مرز ۷۷۰ هزار تومان طي هفته گذشته را از جمله مواردي دانست كه نشان داده روند قيمت‌ها همواره به صورت واقعي تغيير نمي‌كند.

.

به نظر مي‌رسد نبايد جلوگيري از ريزش بيش از حد قيمت‌ها را برخلاف برخي معامله‌گران، هوش و رفتار درست معاملاتي كارگزاران تلقي كرد، بلكه وجود برخي اطلاعات و داده‌ها در دست برخي و نبود اطلاعات نهاني در دست برخي ديگر، باعث شده تعادل بازار تا حدودي از بين برود. 

.
در مجموع روز گذشته قيمت سكه قراردادهاي آتي در محدوده بيش از يك درصد و زير ۳ درصد كاهش داشت؛ به طوري كه سكه سررسيد مردادماه با كاهش ۴۷/۱ درصدي در محدوده ۷۱۶ تا ۷۲۶ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با كاهش ۷۸/۱ درصدي در محدوده ۷۵۰ تا ۷۶۳ هزار تومان، سررسيد مهرماه با ۸۹/۱ درصد افت در محدوده ۷۸۸ تا ۸۰۲ هزار تومان و سررسيد آبان ماه با افت ۰۶/۲ درصدي در محدوده ۸۲۲ تا ۸۳۵ هزار تومان معامله شد.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.