- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

راه اندازي بورس ارز تا يك هفته آينده؛ عملي مي‌شود؟

سازمان بورس: راه‌اندازی معاملات گواهي ارزی ابلاغ نشده است .
روزگذشته در حالي خبر «راه اندازي معاملات ارز در بورس به دستور رييس‌جمهوري در هفته آينده» از سوي خبرگزاري ايسنا منتشر شده بود كه رييس اداره بورس‌ها اعلام كرد: هنوز راه اندازي معاملات گواهي ارز در بورس اوراق بهادار تهران ابلاغ نشده است. 

.

محمودرضا خواجه نصيري رييس اداره بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس با بيان اينكه دستورالعمل‌هاي مربوط به راه اندازي معاملات ارز در بورس انجام و زير ساخت‌ها نيز فراهم شده، اظهار كرد: بورس در حال بررسي تمامي جوانب اين قضيه است و به نظر مي رسد در صورت ابلاغ، معاملات گواهي سپرده ارزي در بورس اوراق بهادار تهران به صورت نقد به جد پي گرفته خواهد شد.

.

خواجه نصیري همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به این سوال که آیا امکان راه‌‌اندازی این معاملات تا یک هفته آینده وجود دارد، اظهار كرد: تا این لحظه ابلاغیه‌ای به صورت رسمی به سازمان بورس ابلاغ نشده است و در صورت راه‌اندازی، معاملات آن در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود.

.

وی در ادامه افزود: مدلی به نام مدل معاملات گواهی ارزی طراحی شده که در آن امکان فروش ارز حاصل از صادرات به متقاضیان ارز برای واردات کالا و خدمات فراهم می‌شود. بر این اساس افرادی که ارز دارند از طریق کارگزاران بورس آن را عرضه و خریداران اقدام به خرید می‌کنند.

.

وی خاطرنشان کرد: خریدارانی می‌توانند از این ارز استفاده کنند که بابت واردات کالا و خدمات نیاز داشته و ثبت سفارش نیز انجام داده‌اند. ريیس اداره امور بورس‌ها در خصوص مزایای این معاملات اعلام کرد: تمرکز در این بازار باعث شفافیت و نظارت‌پذیری بیشتر و تخصیص بهتر ارز به خریداران و فروشندگان شده و همچنین خریدار و فروشنده راحت‌تر می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند.

.

وی با اشاره به اینکه بورس اختصاصی ارز وجود ندارد و مساله‌ای که مطرح شده منظور گواهی ارز است، تصریح کرد: دستورالعمل معاملات گواهی ارزی در کمیسیون فرعی شورای بورس تصویب شده، اما هنوز ابلاغیه‌ای به سازمان ارسال نشده است، بنابراین پس از ابلاغ سعی می‌کنیم این معاملات سریع عملیاتی شود.

.

خواجه نصيري در پايان تاكيد كرد: راه‌اندازي معاملات نقد ارز در بورس اوراق بهادار گام ابتدايي بورس بوده و در قدم‌هاي بعدي در صورت توافق و نبود مشكل، راه‌اندازي قراردادهاي آتي ارز مي تواند در دستور كار قرار گيرد. به نظر مي‌رسد راه‌اندازي معاملات گواهي ارز در بورس اوراق بهادار با هدف ايجاد تعادل بين نرخ ارز مرجع و بازار آزاد راه‌اندازي مي‌شود، بر اين اساس بانك مركزي نيز مي‌تواند مانند ساير سهامداران در اين بازار سرمايه‌گذاري كند.

.

فعالان معتقدند طي روزهاي اخير دولت در سياست‌هاي ارزي خود تجديدنظر كرده و در ابتدا اقدام به حذف ارز سفرهاي خارجي و محدود كردن ارز سفرهاي زيارتي كرد هم‌اكنون نيز حذف ارز دانشجويي براي دانشجوياني كه براي تحصيل به خارج از كشور مي‌روند، در دستور كار مجلس قرار گرفته است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.