نرم افزارحسابداری صدگان

دلار تكان خورد، سكه خريدار پيدا كرد

0 792

حسابداراپ

قيمت سكه در قراردادهاي آتي ديروز در شرايطي افزايش داشت كه يكي از دلايل اصلي اين وضعيت تحركات مثبت دلار به تاثير از حواله‌هاي ارزي بود. 

.

 

در واقع ديروز دومين عرضه سكه‌هاي پيش فروش در بانك ملي آغاز شد، اما همچنان برخلاف انتظارات قيمت‌ها سير صعودي به خود گرفت. كارشناسان بر اين باورند تاثير عرضه ۲ ميليون قطعه‌اي سكه موقتي است؛ زيرا بسياري از واسطه‌گران در زمان كاهش قيمت‌ها متقاضي خريد و در زمان افزايش قيمت‌ها اقدام به فروش مي‌كنند، عدم عرضه دوباره سكه از سوي بانك مركزي باعث مي‌شود سكه با قيمت بالاتر به افراد عادي فروخته شود. در همين حال به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي باز هم تغييرات قيمتي (منفي و مثبت) ادامه داشته باشد.

.
تحليلگران نشست دیروز اشميت و باقري نمايندگان گروه ۱+۵ و ایران را يكي از موضوعاتي مي‌دانند كه مي‌تواند تاثير رواني محسوسي روي بازارها بگذارد.
علي اسدي نيا يكي از كارشناسان بازار ارز و طلا بر اين باور است كه براساس مجموعه‌اي از پارامترها و مسائل، بانك مركزي نقش مهمي در خريد و فروش ارز دارد به همين دليل پيش‌بيني مي‌شد قيمت دلار در روز گذشته با تحركات مثبتي دنبال شود. 

پندار سیستم

.
از نگاه فعالان، افزايش قيمت دلار به دلايل مختلفي بوده كه مهم‌ترين آن موضوع مربوط به حواله‌هاي ارزي است، به اعتقاد اين كارشناس با توجه به محدوديت‌هاي نفتي كشورمان قطع و‌وصل شدن حواله‌ها همواره تكرار شده در حالي كه با روند فعلي به نظر مي‌رسد كه اتفاقات اين چنيني در بازارها باز هم ادامه داشته باشد. 

.
اسدي نيا درباره وضعيت بازار ارز و تاثير آن بر بازار گفت: ارز به خصوص دلار يكي از فاكتورهاي مهم و تاثيرگذاري بوده كه همواره بازار نقدي و به خصوص بازار قراردادهاي آتي را تحت تاثير قرار داده و هر گونه تغيير در اين بازار با واكنش‌هاي متفاوتي از معامله‌گران روبه‌رو خواهد بود.
اين در شرايطي است كه با توجه به فاكتورهاي موجود، به نظر مي‌رسد تحركات مثبت دلار ادامه داشته باشد. اين كارشناس اقتصادي در ادامه صحبت‌هايش افزود: با توجه به اينكه بانك مركزي در كشورمان در بازار ارز به صورت مونوپولي (انحصاري) عمل مي‌كند به همين دليل تغييرات قيمت ارز توسط تصميمات بانك مركزي مي‌تواند در هر زماني متفاوت باشد و اين بستگي به سياست‌هاي اين نهاد دارد.

.
به نظر اسدي نيا، كسري بودجه دولت و محدوديت‌هاي ايجاد شده در اقتصاد كشور در بخش بين‌الملل از مهم‌ترين اهرم‌هايي خواهد بود كه مي‌تواند فشار محسوسي روي قيمت ارز داشته باشد. تحليل اين كارشناس حاكي از آن است كه در صورت تداوم شرايط موجود و عدم تغيير ساير فاكتورها قيمت دلار با كف قيمتي يك هزار و ۸۵۰ و سقف قيمتي يك هزار و ۹۵۰ تومان روبه رو خواهد بود كه هنوز زمان رسيدن قيمت‌ها به سقف نرسيده است. 

.
در مجموع در مبادلات روز گذشته قيمت سكه در بيشتر سررسيدها به تاثير از بازار نقدي و تغييرات مثبت دلار افزايش محسوسي را تجربه كرد، به طوري كه قيمت سكه در سررسيد مردادماه (نزديك‌ترين سررسيد به بازار نقدي) در دادوستدهاي صبح با كاهش ۰۸/۰ درصدي و افزايش ۱۶/۲ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۱۵ تا ۷۳۱ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با افزايش ۹۶/۲ درصدي در محدوده ۷۵۰ تا ۷۷۱ هزار تومان، سررسيد مهرماه با ۲۲/۳ درصد افزايش در محدوده ۷۸۶ تا ۸۱۰ هزار تومان و سررسيد آبان‌ماه با افزايش ۹۲/۳ درصدي در محدوده ۸۲۰ تا ۸۵۰ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعيت‌هاي تعهدي باز در دو سررسيد شهريور و آبان ماه افزايشي و در دو سررسيد ديگر كاهشي بود.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.