نرم افزارحسابداری صدگان

دستورالعمل اجرايي معاملات قرارداد سلف به سازمان ارسال شد.

0 611

حسابداراپ

.

بورس اوراق بهادار تهران، مقررات مربوط به دادوستد سلف سهام را به عنوان راهکار شرعي جايگزين فروش استقراضي، به سازمان پيشنهاد کرد.

.

به گزارش روابط عمومي بورس تهران، علي عباس کريمي مدير تحقيق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بيان مطلب فوق افزود:

.

بهره‌گيري از کارکردهاي ابزارهاي مالي و راه‌کارهاي معاملاتي جديد در بورس‌هاي کشورهاي اسلامي به دليل ساختار قراردادهاي مورد استفاده و دخيل بودن عوامل غيرشرعي از قبيل نرخ بهره با مشکلاتي همراه است.

.

به همين دليل پژوهشگران مالي در اين کشورها تلاش کرده‌اند با کمک علماي اسلامي و با بکارگيري قراردادها و راه‌کارهاي معاملاتي اسلامي، از کارکردهاي اين ابزارها براي توسع? بازار سرمايه استفاده کنند.

پندار سیستم

.

به همين دليل پژوهش‌گران مالي اسلامي براي بهره‌مند ساختن بازار سرماي? کشورهاي اسلامي از کارکردهاي اين راهکار معاملاتي، تلاش کرده‌اند سازوکار شرعي مناسبي با استفاده از قراردادهاي اسلامي از قبيل مرابحه، سلف، وعد و بيع‌العربون طراحي و به بازار معرفي کنند.

.

مدير تحقيق و توسعه بورس تهران اظهار داشت: با توجه به عدم تاييد راهکار معاملاتي فروش استقراضي سهام در کميته فقهي در سال ۸۸، مديريت تحقيق و توسعه، مطالعاتي در مورد راهکارهاي شرعي مناسب براي جايگزيني اين راهکار معاملاتي انجام داد که منجر به پيشنهاد قرارداد معاملات سلف سهام شد.

.

وي خاطرنشان کرد: اين راهکار معاملاتي در جلسه ۲۸/۱۰/۹۰ در کميته فقهي سازمان بورس مورد تصويب قرار گرفت. و پس از تصويب، تدوين مقررات مورد نياز آن در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل اجرايي آن تدوين و به سازمان ارسال شد.

.

کريمي يادآور شد: از مزاياي قرارداد سلف سهام مي توان به، افزايش بهره‌گيري از اطلاعات و به عبارتي “تحليل محور” کردن بازار، افزايش نقدشوندگي، افزايش حجم معاملات، کمک به ورود ابزار هاي جديد (از طريق پوشش ريسک اين ابزارها)، فراهم شدن امکان ابزار مناسب پوشش ريسک براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و جلوگيري از تشکيل حباب قيمت در بازار سرمايه اشاره کرد.

.

منبع : سايت سازمان بورس و اوراق بهادار

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.