- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

خط تيره براي دلار

روز گذشته تابلو صرافان از درج قيمت‌ها پاك شد،برخي سايت‌ها قيمت دلار را حذف كردند و برخي ديگر نيز به دليل نوسان بالاي قيمت و احتمال اشتباه از درج هر گونه قيمتي براي اين ارز خودداري كردند و در مقابل آن خط تيره گذاشتند.

.

نوسان در بازار به گونه‌اي بود كه مي‌توان گفت قيمت مشخصي براي دلار كشف نشد. گرچه برخي خبرگزاري‌ها قيمت‌هايي را اعلام كردند اما اين قيمت‌ها در مقايسه با قيمت بسته شده روز قبل بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در نوسان بود.

.

تكرار اتفاقات
سه روز پس از آنکه رييس کل بانک مرکزی از اصلاح نرخ مرجع دلار طی روزهای آینده خبر داد، بازار غیررسمی باز هم در حال تکرار اتفاقاتی است که کم و بیش در سال گذشته نیز رخ داد. از جمله این که همزمان با افزایش قابل توجه قیمت انواع ارزها، صرافان درج قیمت دلار در تابلوی خود را برای دومین روز متوالی متوقف کردند. خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی اعلام کرده‌اند که توقف اعلام نرخ دلار كه از روز دوشنبه گذشته آغاز شده ادامه دارد. گفته می‌شود که دلیل این اقدام صرافان نوسان شدید قیمت دلار است و به همین جهت دلار، ارز این روزهای بازار است که خریدار دارد اما فروشنده ندارد. اما در هر حال خبرگزاری‌های رسمی کشور قیمت‌هایی را برای دلار مخابره کرده‌اند. 

.
خبرگزاری مهر قیمت دلار را ظهر دیروز ۲۲۳۰ تومان، اعلام کرد. البته قيمت‌هاي بعدي از فروش دلار با قيمت ۲۱۹۰ تومان خبر مي‌داد. دیگر ارزها نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. بنا به اطلاعاتی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، قیمت یورو تا ساعت ۳ بعدازظهر به دو هزار و ۷۴۰ تومان و پوند نیز به ۳ هزار و ۳۳۰ تومان رسید. این خبرگزاری در ادامه اضافه کرده است که «حذف قیمت‌ها از تابلوی صرافی‌ها در میدان فردوسی تهران که مرکز خرید و فروش ارز است، همچنان ادامه دارد و صرافان بازار ارز از اعلام نرخ دلار و درج آن روی تابلوها امتناع می‌کنند.»

.
یک هفته روند افزایشی 
روند جدید افزایش قیمت انواع ارز در بازار از هفته گذشته آغاز شد. زمانی که بانک مرکزی به طور رسمی اعلام کرد که «ارز مسافری به جز برای مقاصد زیارتی، دیگر به مسافران فروخته نمی‌شود.» به گفته برخی کارشناسان، اعمال محدودیت در فروش ارز مسافری تاثیر خود را بر بازار غیررسمی ارز گذاشت و قیمت انواع ارز در آخرین روز هفته گذشته افزایش یافت. قیمت دلار به مرز دو هزار تومان رسید و یورو و پوند نیز به ترتیب دو هزار و ۴۶۷ و سه هزار و ۱۶۰ تومان شد.

.

اما در نخستین روز هفته جاری دومین هيجان قیمتی به بازار وارد شد و با اعلام تغییر نرخ ارز مرجع و افزایش آن از ۱۲۲۶ تومان فعلی به «رقمی نامشخص» باز هم قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ کرد و حتی در دو سه روز گذشته، قیمت برخی از انواع ارزها از تابلوی صرافی‌ها پاک شد. پیش از این رييس کل بانک مرکزی با اذعان به تاثیر تصمیمات این بانک در بازار آزاد گفته بود که «اطمینان دارم که نوسانات ناشی از تغییرات شیوه تخصیص ارز، مقطعی و عمدتا روانی است و به همین خاطر نیز گذرا و ناپایدار خواهد بود.»

.
همزمان با دور جدید نوسان‌های ارزی در بازار غیررسمی، دولت تصمیم گرفته برای کنترل قیمت ارز، بازاری ایجاد کند که در آن «بانک مرکزی، صادرکنندگان غیرنفتی و سرمایه‌گذاران خارجی که ارز در اختیار دارند، ارز خود را در اختیار متقاضیانی قرار دهند که نیاز به ارز دارند.» گویا در آخرین اقدامات برای راه‌اندازی این بورس، کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه و تجارت، گمرک ایران و سازمان بورس تشکیل شده است که به گفته وزیر اقتصاد «اگر مانعی پیش نیاید معاملات گواهی ارزی در بورس تا پایان ماه مرداد راه‌اندازی می‌شود.» 
خریداران و متقاضیان ارز اعم از تجار و مسافران نیز آن گونه که مسوولان دولتی گفته‌اند «برای خرید ارز می‌توانند در این بازار حضور پیدا کنند. در واقع در این روش عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا می‌کنند.» 

.
روند قیمت سکه و طلا 
بازار طلاي داخلی دیروز را با توجه به افزایش نرخ انواع ارزها از جمله دلار در حالی آغاز کرد که صعود نرخ‌ها کاملا مشخص بود. بنا به قیمت اعلام شده از سوی خبرگزاری‌ها صبح دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار تا ۷۸۸هزار تومان بالا رفت؛ سکه طرح جدید هم ۷۸۶ هزار تومان فروخته می‌شد. این در حالی است که قیمت نیم سکه ۳۹۳ هزار تومان، ربع سکه ۱۹۶ هزار تومان و گرمی ۱۱۵ هزار تومان اعلام شد. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید تا ظهر دیروز با توجه به روند افزایشی قیمت دلار تا ۷۹۰ هزار تومان نیز افزایش یافت، اما در ساعت ۳ بعدازظهر، از التهاب بازار کاسته شد و قیمت‌ها اندکی فروکش کرد و در نهایت هر سکه بهار آزادی با قیمت ۷۷۷ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی طی روز جاری ۸۰ هزار و ۳۸۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی۱۶۱۲ دلار بود.

.
روند بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی نیز آمادگی بانک مرکزی اروپا برای خریداری اوراق قرضه کشورهای بحران زده منطقه یورو طی هفته گذشته تاثیر مثبتی بر بازارهای مالی اروپا و جهان داشته و در روز گذشته نیز نرخ برابری یورو در برابر دلار تقویت شد. همزمان قیمت طلا نیز در هر اونس به هزار و ۶۱۲ دلار رسید، ۲ دلار بیشتر از قیمت روز اول هفته کاری بازارهای جهانی. ایتالیا و اسپانیا پیش از این رسما خواستار دخالت بانک مرکزی اروپا برای حل بحران مالی و بدهی منطقه یورو شده بودند.

.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا قصد دارد طی هفته‌های آینده رویکرد و راهبرد جدیدی را برای مقابله با بحران مالی و بدهی منطقه یورو اتخاذ کند و این موضوع تاثیر مثبتی بر معاملات جهانی طلا داشته است. نرخ بهره استقراض اوراق قرضه ده ساله دولت ایتالیا تا پایان هفته گذشته به بیش از ۱۰/۶ درصد رسیده است. این رقم برای اوراق قرضه آلمان کمتر از ۴۲/۱ درصد است. وزیر اقتصاد و دارایی اسپانیا نیز تاکید کرده دولت مادرید منتظر اعلام پیشنهاد بانک مرکزی اروپا برای خریداری اوراق قرضه این کشور است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.