نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسي داخلي مبتني بر ريسك

0 1,579

حسابداراپ

يك عامل مهم كه عملكرد مديريت را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد «ريسك» است. ريسك‌ها مي‌تواند شامل انواع مختلفي مانند ريسك نقدشوندگي، ريسك تقلب، ريسك شهرت، ريسك رقابت و… باشد. 

.

بنابراين حرفه حسابرسي داخلي شاهد تغييراتي گسترده در اين دوره يعني تغيير از نوع سنتي حسابرسي معاملات يا حسابرسي رعايت به حسابرسي بسيار پويا و حسابرسي مبتني بر ريسك است. اين مساله حتي تحت عنوان برآورد كنترل يا توجيه كنترل توصيف مي‌شود كه بسيار متفاوت از حسابرسي داخلي سنتي است كه تنها باعث شكايت و اذيت كاركنان شركت مي شود بدون اينكه هيچ بازدهي براي شركت يا حسابرس داشته باشد.

.

امروزه حسابرسي داخلي رو به سوي مكانيزم برآورد ريسك آورده است كه تجزيه و تحليلي از ريسك شكل گرفته در هر فعاليت كسب و كار فراهم مي‌كند. افزون بر اين، حسابرسي داخلي همچنين به برآورد كنترل و توجيه صلاحيت اشاره مي‌كند. اين مساله در برگيرنده اين موضوع است كه يك شخص مناسب، يك شغل مناسب نيز دارد.

.
در عصر جديد حسابرسان داخلي مسووليت‌‌هاي بسياري نسبت به دوره‌هاي گذشته دارند. زمينه‌هاي مهمي كه وجود دارند در زير آمده است:
۱. بررسي عمليات، خط مشي‌ها و رويه‌ها
۲. كمك به تضمين اهداف كمي و كيفي كه با آن رو به رو مي‌شوند
۳. شناخت كلي از كار و عمليات گوناگون
۴. پيشنهادهايي براي بهبود اقتصاد و كارآيي

.
نقش بالاي حسابرسان داخلي، تجزيه و تحليل‌هاي مالي، ارزيابي‌هايي از ريسك، بهبود عمليات و عملكرد كسب و كار، پيشنهادهاي عرضه و ايجاد ارزش براي سازمان را تحت پوشش قرار مي‌دهد. حسابرسان داخلي همه فعاليت‌هاي قابل حسابرسي و عوامل ريسك را مشخص و سطح اهميت آنها را برآورد مي‌كنند، عامل را جست‌وجو، آنها را برآورد و سپس اشتباه بالقوه را از روي آن مشخص مي‌كنند، موارد را با مديريت در ميان مي‌گذارند و نتايج را پيش‌بيني‌ مي‌كنند و فرصت‌هاي موجود در زمينه‌هاي جديد براي حسابرسي را غنيمت مي‌شمرند.

.
نقش حسابرسي داخلي براي سازمان به منظور همگام بودن با عمليات سازمان، همگام بودن با تغييرات و افزايش تكنولوژي‌هاي پيچيده، ريسك سازمان و افزايش سطح انتظارات است. نقش حسابرسي داخلي بايد طرح‌ها را عملي و رفتارها را طبقه‌بندي كند. هرچيزي كه به درستي طرح ريزي نشود، نمي‌تواند به خوبي اجرا شود.

پندار سیستم

.
اول از همه، ما نمايي از ريسك واحد اقتصادي ايجاد مي‌كنيم. شناخت محيط كسب و كار و ارزيابي مشابه آن عامل كليدي براي ريسك شكل گرفته است. ساير اطلاعاتي كه در اين زمان برآورد مي‌شوند بايد فرهنگ سازماني، طرح استراتژيك، طرح كسب و كار سال‌هاي جاري، طرح مالي و ساير موارد شناخته شده مربوط را در برگيرند. ما بايد همه اين موارد را به منظور ايجاد نمايي از سازمان تجزيه و تحليل كنيم.

.

اگر شما به طور كلي محيط و ساير عوامل تاثير گذار بر سازمان را نشناسيد، هرگز نخواهيد دانست كه ريسك كجاست و درجه پيچيدگي ريسك چقدر است. برنامه حسابرسي مي‌تواند به منظور بيان ريسك خاص طراحي شود و بررسي بيشتر و كنترل در زمينه‌‎هاي ريسك زياد را پيشنهاد كند. روش شناسي حسابرسي مبتني بر ريسك چهار مرحله زير را دنبال مي‌كند:

.
(۱. شناخت مشتري:) شناختي از عمليات واحد تجاري و نقش‎هاي شركت و محيط كسب و كار كه هر واحد در آن كار مي‌كند، به‌ دست آوريد.
(۲. طرح‌ريزي و برآورد ريسك:) ريسك يك مقطع زماني از واحد كسب و كار را برآورد كنيد و رويكرد حسابرسي را به منظور بيان آن ريسك‌ها طرح‌ريزي كنيد.
(۳. آزمون و ارزيابي:) كار حسابرسي را در قالب يك رفتار كارآ و موثر انجام دهيد تا نتايج آزمون حسابرسي را در محتواي كسب و كار ارزيابي كنيد.
(۴. برقراري ارتباط بين نتايج:) بين نتايج حسابرسي كه از طريق يك روش كارآ و موثر به دست آمده و عاملي موثر براي ايجاد ارزش افزوده براي حسابرس از طريق ايجاد توازن بين ريسك و بازدهي واحد كسب و كار مي شود، ارتباط برقرار كنيد.

.
ارتباط موثر بين مديريت سطوح بالا و حسابرس داخلي يك خط آبي براي هر نقش حسابرسي داخلي است. يك حسابرسي موثر بدون برقراري ارتباط بين نتايج با مديريت ارشد سازمان، زياد قابل استفاده نيست. اگر شما بين برآوردتان از ريسك در سطح سازماني با مسووليت‌‌هاي مناسب، ارتباط برقرار نكنيد، براي سازمان زياد مفيد نخواهد بود. يك شخص مناسب مي‌تواند از اطلاعات مناسب با يك روش مناسب استفاده كند. اين مساله كليد گزارشگري از يافته‌هاي به دست آمده از حسابرسي داخلي است.

.
چيزي كه بايد به خاطر سپرده شود اين است كه مديريت ارشد وقت زيادي براي مطالعه همه جزئيات ندارد. شما بايد مجموعه‌اي از مطالبي كه مورد نياز اوست را فراهم آوريد. يك خلاصه براي مدير اجرايي نيز يك قسمت فراموش نشدني از هر گزارشي است. شما نبايد انتظار داشته باشيد كه مديران ارشد جزئيات را به طور كامل مطالعه كنند. شما بايد خلاصه مختصري تهيه كنيد كه همه نتايج مربوط و نكات رسيدگي شده را در برگيرد. يك مساله مهم اين است كه آن نكات را برجسته كنيد. در پايان، بايد بگوييم حسابرسي داخلي به عنوان فيلتري براي هر سازماني كه خط مشي‌ها و رويه‌هاي نامناسب دارد، كار خواهد كرد.
منبع:www.caclubindia.com

.

فاطمه دادبه – فواد موحدي

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.