- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حذف چهار صفر تا سال ۹۳ منتفی شد.

مدیركل اقتصادی بانك مركزی گفت:نرخ تورم در تیر ماه سال جاری ۲۲.۹ درصد است ضمن آنكه اجرای حذف چهار صفراز پول ملی برای سال ۱۳۹۳ هم منتفی شده است.

.
ابوالفضل اكرمی در جمع خبرنگاران افزود: خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ در تیرماه ۱۳۹۱ است.

.
یادآورمی شود:نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۰ معادل ۲۲ و ۴ دهم درصد بوده است.

.
وی در باره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: طرح بانك مركزی برای حذف چهار صفر از پول ملی هنوز در دولت بوده و به مجلس ارایه نشده است.

.
به گفته اكرمی ، به همین دلیل حذف چهار صفراز پول ملی برای سال ۱۳۹۳ هم منتفی است.

.
مدیركل اقتصادی بانك مركزی با بیان آنكه اجرای این طرح نیازمند زمان است ، گفت: اجرای این طرح نیاز به شرایط با ثبات تر اقتصادی نیاز دارد و شرایط اقتصادی در سال جاری با سال های گذشته متفاوت است زیرا حلقه های تحریم تنگ تر شده است.

.
وی ادامه داد: اجرای حذف چهار صفر باید با تامل بیشتر و نه عجله اجرایی شود زیرا نرخ تورم در زمان مطرح شدن اجرای حذف چهار صفر از پول ملی حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد بود اما هم اكنون نرخ تورم بیش از ۲۲ درصد است.

.
اكرمی افزود: نرخ تورم تاثیر زیادی در اجرای این طرح دارد و بر همین اساس با زمان بندی بیشتری اجرایی می شود.

.

احتمال انتشار اسکناس درشت

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام دریافت مهلت یکساله از مجلس برای جمع آوری چک پول‌ها، گفت: در صورت جمع آوری چک پولها از بازار باید اسکناس درشت منتشر کنیم.

.
محمود احمدی در جمع خبرنگاران از آغاز به کار طرح شاپرک (طرح ساماندهی پایانه های فروش) خبر داد و گفت: این طرح از ۲ سال قبل در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت که از امکانات موجود کشور بهترین استفاده صورت گیرد که از توزیع مناسب و استفاده از بانکداری الکترونیکی را مدنظر دارد.

.
شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP است و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.
.
مهلت یکساله جمع آوری چک پولها
دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در ارتباط با جمع آوری ایران چکها از بازار و برنامه های بانک مرکزی در این باره، اظهار داشت: ما از مجلس برای این منظور یکسال فرصت گرفته ایم.

.
احمدی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی را از بازار جمع آوری کنیم باید به جای آن اسکناس درشت منتشر شود، افزود: پیشنهاد انتشار اسکناس درشت را ما سالها پیش داده ایم.
.
تیه آئین نامه های اصلاح قانون چک
وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در  ارتباط با اصلاح قانون چک، گفت: ما مصوبه این کار را از شورای پول و اعتبار دریافت کردیم و حالا باید برویم تا آئین نامه های اجرایی آن را تدوین کنیم.

.
این مقام مسئول در بانک مرکزی بیان داشت: در نظر است تا چک‌های در دست افراد با آن شرایطی که گفته شد، در آئین نامه با مشخصات امنیتی و با درجه بندی و کشش اعتباری برای مشتریان تولید شود.
.
عرضه سکه با بسته امنیتی
احمدی درباره برنامه جدید بانک مرکزی برای عرضه سکه گفت: این بانک سکه های ربع، نیم و تمام را طی دو تا سه ماه آینده با بسته بندی امنیتی عرضه می‌کند. وی افزود: هر چند تاکنون نمونه هایی برای بسته بندی سکه ها طراحی و تولید شده اما هنوز این طرحها رضایت خاطر مسئولان بانک مرکزی را جلب نکرده است.

.