نرم افزارحسابداری صدگان

حباب منفي سكه از نقدي به آتي رسيد

0 636

حسابداراپ

مبادلات بازار قراردادهاي آتي سكه برخلاف بازار ارز كه هر روز شاهد ثبت ركورد جديدي است، متناسب با بازار نقدي سكه با نوسان اندكي پشت سر گذاشته شد.

.
براساس گفته تحليلگران از دلايل تحركات مثبت بازار ارز مي‌توان به صحبت‌هايي پيرامون محدوده نرخ در نظر گرفته شده براي ارز مرجع و افزايش سطح تقاضاها در بازار اشاره كرد.

.

تحولات منطقه به خصوص در سوريه به عنوان يكي از فاكتورهاي رواني، تغييرات عمده‌اي در بازار ارز ايجاد كرده است. اين در حالي است كه عوامل برونزاي سياسي همواره يكي از پارامترهاي تاثيرگذار روي روند مبادلات بازار ارز و سكه طي يك سال اخير بوده؛ اما در شرايط كنوني بيشتر نگاه‌ها معطوف به تغييرات بازار ارز و تصميمات دولت در قبال تعيين نرخ ارز مرجع براي اجراي تك نرخي كردن ارز است. 

پندار سیستم

.
بازار قراردادهاي آتي سكه همچون بازار نقدي سكه برخلاف بسياري از بازارها كه با التهاب رو به رو هستند، با آرامش خاصي دنبال مي‌شود. موضوع تحويل سكه‌هاي پيش فروش و ايجاد اين ذهنيت در مردم «كه با افزايش تحويل سكه‌هاي پيش فروش و به تبع افزايش ميزان عرضه، سوددهي در بازار سكه و طلا كم شود» باعث شده قيمت سكه با حباب منفي نزديك ۴۰ هزار تومان (با احتساب نرخ دلار بازار آزاد و اونس طلا قيمت سكه بدون احتساب كارمزد، حق ضرب و ماليات به بيش از ۸۰۰ هزار تومان مي‌رسد) رو به رو شود. 

.
براساس گفته يكي از كارشناسان بازار آتي، در شرايط كنوني بسياري از افراد به قاچاق طلا و آب كردن سكه روي آورده‌اند كه براي آنان از هر قطعه سكه براي خروج طلا نزديك ۵ درصد سود حاصل مي‌شود.

.

به باور سياوش سليماني تا قيمت سكه واقعي شود قاچاق طلا ادامه پيدا مي‌كند مگر اينكه از خريد دلار در شرايط كنوني جلوگيري شود و گرنه ممكن است حباب منفي بيشتر شود. اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه اگر طلاي جهاني بالا برود، قيمت‌ها در بازار داخلي تحركات مثبتي را به خود خواهد ديد، اظهار كرده كه با توجه به پارامترهاي موجود، در بلندمدت حباب منفي سكه از بين مي‌رود و قيمت‌ها در بازار سكه واقعي خواهد شد. 

.
معامله گران بازار آتي در شرايط فعلي از حضور در بازار آتي مي‌ترسند و بيشتر سعي مي‌كنند در انتظار روشن شدن وضعيت كنوني تدابير ارزي باقي بمانند.
به نظر سليماني در حال حاضر گرفتن موقعيت‌هاي فروش خطرناك‌ترين تصميمي است كه معامله گران آماتور بايد از آن جلوگيري كنند زيرا به خاطر سياست‌ها و اتفاقات غير قابل پيش بيني كه ممكن است بيفتد هر لحظه امكان افزايش دوباره قيمت‌ها وجود دارد. 

.
در مجموع روند مبادلات در بازار آتي با افزايش محسوسي دنبال شد، به طوريكه قيمت سكه سررسيد مردادماه با افزايش ۱۱/۴ درصدي در محدوده ۷۷۹ تا ۷۵۵ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با افزايش ۱۵/۳ درصدي در محدوده ۷۹۸ تا ۸۱۸ هزار تومان، سررسيد مهرماه با افت ۰۴/۰ درصدي در مبادلات صبح و افزايش ۷۹/۱ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۶ تا ۸۵۱ هزار تومان و سررسيد آبان‌ماه با افزايش ۷۷/۲ درصدي در محدوده ۸۷۹ تا ۸۹۷ هزار تومان قرار گرفت.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.