نرم افزارحسابداری صدگان

تغييرات جديد در مقررات ارزي

0 684

حسابداراپ

 بانک مرکزی تغییرات جدید در مقررات ارزی را ابلاغ کرده است که بر اساس آن علاوه بر ارز مسافری، اختصاص ارز به کالاهای وارداتی نیز با تحولاتی همراه شده است. بانک مرکزی در این ابلاغیه، شرایط فروش ارز مسافری را به گونه‌ای تغییر داده که ارز مسافری را به جز «شهرهای زیارتی» حذف کرده است.

.

این میزان ارز مسافری نیز نسبت به مقررات پیشین به نصف کاهش پیدا کرده است و ۲۰۰ دلار به مسافران عتبات عالیات ،سوریه و مکه (حج عمره) با تایید سازمان حج و زیارت اختصاص داده می‌شود. در کنار این، ارز «دانشجویی» نیز همچنان فروخته می‌شود و به عبارتی، زمزمه حذف ارز دانشجویی که دیروز از سوی برخی از خبرگزاری‌ها عنوان شد، با دستورالعمل جدید بانک مرکزی تکذیب شده است.

.

بانک مرکزی همچنین در این ابلاغیه، نحوه اختصاص ارز به اولویت‌های ده‌گانه واردات را مشخص کرده است. بر اساس این دستورالعمل جدید، واردکنندگان در هنگام ثبت سفارش کالای وارداتی اولویت های اول و دوم بدون قید کردن «ارز مرجع» می‌توانند کالا وارد کنند؛ اما در اولویت‌های سوم تا پنجم حتما باید «ارز مرجع» در برگه ثبت سفارش قید شود تا برای واردات کالا ارز اختصاص داده شود.

.

بانک مرکزی اعلام کرد
جدیدترین تغییرات در مقررات ارزی
بانک مرکزی جدیدترین تغییرات در مقررات ارزی را اعلام کرد. بر اساس مقررات ارزی ابلاغ شده جدید بانک مرکزی که تاریخ آن مربوط به هفتم مردادماه سال جاری است، شرایط فروش ارز در برخی موارد نظیر ارز مسافرتی با تغییرات جدیدی همراه شده است.

.
ضمن اینکه بنا به اعلام بانک مرکزی، ارز «دانشجویی» همچنان طبق شرايط قبلي عرضه می‌شود و به عبارتی، زمزمه حذف ارز دانشجویی که دیروز از سوی برخی از خبرگزاری‌ها عنوان شد، با دستورالعمل جدید بانک مرکزی به نوعی تکذیب شده است. 

.
در بخش دیگری از این تغییرات، بانک مرکزی به نحوه اختصاص ارز به کالاهای وارداتی پرداخته است. این تغییرات بر اساس اولویت‌بندی ۱۰ گانه اختصاص ارز مرجع صورت گرفته و بر اساس آن، در هنگام ثبت سفارش کالای وارداتی، به اولویت‌های اول و دوم بدون قید «ارز مرجع» و اولویت‌های سوم تا پنجم با قید «ارز مرجع»، برای واردات کالا ارز اختصاص داده می‌شود.

.
شرایط جدید ارز مسافری 
بانک مرکزی در مقررات اعلام شده جدید ارزی، ارز مسافرتی را به جز «شهرهای زیارتی» حذف کرده است. بنا بر این دستورالعمل، ارز مسافرتي به مقصد عراق (عتبات عاليات) به مبلغ ٢٠٠ دلار يا معادل آن به سايرارزها به نرخ رسمي فروخته می‌شود.

.

ضمن اینکه ارز مسافرتی برای عتبات عالیات فقط به آن دسته از مسافران تعلق می‌گیرد که از طريق کاروان‌هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت اعزام مي‌شوند. بانک مرکزی اضافه کرده است: ارز مسافرتي به مسافران هوايي، زميني، ريلي و دريايي کشورهاي سوريه و عربستان (بابت عمره مفرده) به ميزان ٢٠٠ دلار يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمي به فروش می‌رسد.

.
طبق دستورالعمل بانک مرکزی، ارز مسافرتی برای شهرهای زیارتی، فقط یک بار در سال فروخته می‌شود. پيش از اين ارز زيارتي ۴۰۰ دلار براي هر نفر تعيين شده بود.

.
اختصاص ارز پزشکی تا ۱۰ هزار دلار
بانک مرکزی در ادامه این دستورالعمل، به فروش و انتقال «ارز درمانی» اشاره کرده است.بر اساس مقررات جدید بانک مرکزی، فروش و انتقال ارز درماني و هزينه اقامت براي بيماران آزاد، حداکثر تا ده هزاردلار با ارائه تاييديه و برآورد هزينه مرکز درماني خارج از کشور و همچنين تاييد و تشخيص کتبي پزشک متخصص معالج داخلي که درآن ضرورت ادامه معالجه در خارج از کشور و ميزان ارز مورد نياز در آن درج شده باشد در صورت ارائه وثیقه به ميزان ٣٠ درصد هم ارز ريالي پرداخت شده به نرخ رسمي انجام می‌گیرد.

.

پندار سیستم

بانک مرکزی اضافه کرده است: فروش و انتقال ارز درماني براي مبالغ بيش از ده هزار دلار با تاييد شوراي عالي پزشكي يا تاييد ادارات كل بهداشت مراكز استان‌ها كه در آن ضرورت ادامه معالجه، ميزان ارز مورد نياز جهت درمان و همچنين مدت اقامت تعيين شده باشد، به نرخ رسمي انجام می گیرد.

.
ارز دانشجویی تا سقف ۱۵ هزار دلار
بانک مرکزی همچنین دستورالعمل ارز دانشجویی را ابلاغ کرده است. در مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی در این باره میزان حداکثر ارز پرداختی به دانشجویان را برای دانشجویان غیر بورسیه ۱۵ هزار دلار اعلام کرده است. اما بانک مرکزی اعلام کرده که ارز دانشجویی به دانشجویان بورسیه و آزاد خارج از کشور فروخته خواهد شد. در این دستورالعمل آمده است:

.

فروش، انتقال و پرداخت ارز دانشجويان بورسيه با ارائه درخواست دو وزارتخانه علوم و بهداشت با امضای مدير امورمالي و معاونت مربوطه هريك از وزارتخانه‌ها به نرخ رسمي انجام می‌گیرد. همچنین فروش و انتقال ارز بابت شهريه دانشجويان آزاد خارج از كشور با ارائه درخواست متقاضي درمقابل تاييد وزارتخانه‌های بهداشت و علوم مبني بر شاغل به تحصيل بودن دانشجو در خارج از کشور و ارائه صورتحساب دانشگاه مربوطه به ميزان مبلغ مندرج در آن و حداكثر در سقف پانزده هزاردلار سالانه در وجه موسسه دانشگاه مربوطه با اعلام كتبي متقاضي مبني بر صحت هزينه انتقال يافته به نرخ رسمي انجام می‌گیرد.

.
نکات الزامی در تخصیص ارز واردات
بانک مرکزی در مقررات مربوط به «نحوه رسيدگي به تعهدات ارزي ناشي از واردات کالا» به برخی از تغییرات در اختصاص ارز برای کالای وارداتی اشاره کرده است. بانک مرکزی در این ابلاغیه، جهت رسيدگي به تعهدات ارزي واردکنندگان کالا و خدمات گشايش اعتبار، برات اسنادي يا حواله ارزي که از ارز سيستم بانکي یا ارز مرجع، ارز متقاضي، منابع بانک مرکزي، صندوق توسعه ملي، حساب ذخيره ارزي يا از محل ارز بانک مرکزي تامين اعتبار شده است، رعایت برخی نکات را الزامي عنوان کرده است.

.

از جمله نکاتی که بانک مرکزی به آن اشاره کرده تعهدنامه ارائه پروانه گمركي ورود کالا، مهلت سه ماهه ارائه پروانه گمركي ورود کالا، وصول پروانه گمركي ورود کالا، گواهي سند گمركي ورود کالا، كسر تخليه، ارائه گواهي اخذ خسارت از شركت بيمه، ورود كالاي بدون انتقال ارز، گران نمايي، مغايرت تعرفه گمركي ورود کالا، مغايرت گمرك مقصد، كالاهاي ترخيص شده از گمركات مناطق آزاد تجاري یا صنعتي يا ويژه اقتصادي، كالاي متروكه، برگشت و فروش ارز، مصالحه ريالي با متعهدين ارزي ناشي از واردات كالا است.

.
تغییر در اختصاص ارز به کالاهای وارداتی 
بانک مرکزی همچنین طی بخشنامه‌ای به مدیریت امور بین‌الملل شبکه بانکی اختصاص ارز به کالاهای اولویت اول و دوم بدون قید و کالاهای اولویت‌های سوم تا پنجم را مشروط كرد. بنابراين بخشنامه اختصاص ارز به اولويت‌هاي سوم تا پنجم صرفا در مواقعی که عبارت «ارزمرجع» درج شده باشد قابل تخصيص است.

.

در این بخشنامه آمده است که: بانک‌ها بايد پس از دريافت اوراق ثبت سفارش صادره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صرفا درخصوص اولويت‌هاي (گروه‌هاي) اول و دوم نسبت به گشايش اعتبار اسنادي، ثبت برات اسنادي يا انجام حواله به نرخ رسمي و با قائل شدن حق تقدم به ترتيب اولويت‌هاي مذکور با رعايت کامل مفاد مجموعه مقررات ارزي و ساير ضوابط مربوطه اقدام کنند. بانک مرکزی اضافه کرده است که:

.

در رابطه با اولويت‌‌هاي سوم، چهارم و پنجم صرفا در مواقعي که در اوراق ثبت سفارش عبارت «ارز مرجع» درج شده باشد، آن بانک مجاز به اقدام است. بانک مرکزی درخصوص کليه ثبت سفارش‌هاي صادر شده قبل از سوم مرداد ماه اضافه کرده است:

.

درصورتي که اوراق ثبت سفارش به بانک ارائه و تاکنون هيچ گونه وجهي بابت تمام يا قسمتي از ثبت سفارش‌هاي مربوطه از متقاضي دريافت نشده‌است، اوراق قابل اقدام نبوده و متقاضيان مي‌توانند جهت تعيين گروه کالا و صدور مجوز جايگزين جديد به استان محل صدور ثبت سفارش خود مراجعه کنند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.