نرم افزارحسابداری صدگان

تسهیلات تازه برای واردات مواد اولیه

0 668

حسابداراپ

صنعت غذا از دریافت «ایران کد» و تاییدیه‌های استاندارد و بازرسی معاف شد

تنظیم عرضه کالاهای اساسی با اجرای بخشنامه جدید
واحدهای تولیدی صنایع غذایی از انجام پروسه سیستم مدیریت تعاملات (IMS) برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای معاف شدند؛ بر این اساس، روند «دریافت ایران کد و تاییدیه‌های استاندارد و گواهی‌های سازمان بازرسی در هنگام ثبت سفارش کالا» برای آن دسته از واحدهای تولیدی صنایع غذایی فعال که دارای کارت بازرگانی هستند، حذف شده و این واحدها می‌توانند بدون نیاز به کسب تاییدیه‌های مختلف، اقدام به واردات مواد اولیه مورد نیاز خود کنند.

.

کانون صنایع غذایی ایران که متن بخشنامه مذکور را در اختیار روزنامه «دنیای اقتصاد» قرار داده، اعلام کرده است: با صدور بخشنامه معافیت صنعت غذا از دریافت ایران کد و تاییدیه‌های استاندارد و بازرسی، مراحل طولانی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای چون دریافت کد ملی (ایران کد) و کاتالوگ الکترونیکی توسط بازرگانان، مراجعه بازرگانان به سیستم تعاملات (IMS) و اعلام درخواست واردات، ارسال اطلاعات برای سازمان ملی استاندارد، ارسال اطلاعات برای سیستم ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت در صورت تايید کیفی کالا (براساس اظهار بازرگان) و مشاهده اقلام روی سیستم ثبت سفارش و انجام مراحل مرتبط این سیستم در مراحل «پیش از ثبت سفارش کالا» حذف شده است. بر اساس اعلام کانون صنایع غذایی، در مراحل «پس از ثبت سفارش کالا» یعنی در مرحله انجام امور در گمرک‌ها نیز، تجار از انجام مراحلی چون نمونه‌گیری و تست محموله توسط سازمان استاندارد در گمرک‌ها، تطبیق اطلاعات اظهاری کاتالوگ الکترونیکی با فیزیک کالا و صدور مجوز ترخیص کالا از سوی سازمان استاندارد معاف شده‌اند و دیگر نیازی به انجام این مراحل برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای نیست. 

.
اجرای بخشنامه با تایید وزارت صنعت و سازمان استاندارد
در تشریح جزئیات این دستورالعمل، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این کانون چندی پیش، به نمایندگی از تولیدکنندگان صنایع غذایی، با ارسال نامه‌هایی جداگانه به مسوولان دو نهاد متولی امور تجاری صنعت غذا؛ یعنی قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان ملی استاندارد، حذف سیستم مدیریت تعاملات (IMS) در صنایع غذایی ایران را خواستار شد.

پندار سیستم

.
به گفته ابوالحسن خلیلی، سیستم (IMS) مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، برای ارتقای کیفی محصولاتی چون خودرو و نیز تامین نیاز مبرم کشور به کیفی‌سازی واردات کالا پیاده‌سازی و اجرايی شد، اما متاسفانه به مرور زمان به تولیدات دیگری چون صنایع غذایی نیز تسری پیدا کرد که این امر، طولانی شدن روند انجام تشریفات و بوروکراسی‌های اداری برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای در این صنعت را به دنبال داشت.

/
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تصریح کرد: این در شرایطی است که انجام این سیستم در خصوص واردات مواد اولیه و واسطه‌ای صنایع غذایی ایران، به ویژه در شرایط جاری که کشور با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو است، صرفا سبب پیچیده و طولانی شدن روند و زمان تشریفات اداری جهت ورود مواد اولیه به خصوص در مرحله ثبت سفارش شد و از این رو، باید در این زمینه اصلاحاتی صورت می‌گرفت.

.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران همچنین با اشاره به شرایط موجود اقتصادی کشور و لزوم ذخیره‌سازی مواد اولیه، واسطه‌ای، افزودنی و بسته‌بندی در صنعت غذا، انجام مراحل سیستم مدیریت تعاملات را ناقض روند توسعه‌ای اقتصاد در این صنعت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مکاتباتی که با مسوولان سازمان‌های مربوطه برای رسیدگی به این مشکل صورت گرفت، نتیجه داده و بر این اساس، مراحل دریافت تاییدیه‌های مختلف برای آن دسته از واحدهای تولیدی صنایع غذایی فعال که دارای کارت بازرگانی هستند و امور تجاری انجام می‌دهند، حذف شده و این واحدها می‌توانند بدون نیاز به کسب گواهی‌ها و تاییدیه‌های مختلف، اقدام به واردات مواد اولیه و مواد واسطه‌ای مورد نیاز صنعت خود کنند. 

.
آن طور که این فعال صنعت غذا می‌گوید: بخشنامه جدید صنعت غذا که لازم‌الاجرا نیز اعلام شده، به بوروکراسی‌های اداری موجود در صنعت غذا پایان می‌دهد، سرعت توسعه اقتصادی در این بخش را به واسطه تسهیل واردات مواد اولیه‌ای و مواد واسطه‌ای، افزایش می‌دهد و عرضه کالاهای اساسی و اقلام غذایی در بازار را تنظیم می‌کند. 

.
بوروکراسی اداری بزرگ‌ترین چالش بخش خصوصی
پیش از این، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز با انتقاد از بیشتر شدن حجم بوروکراسی‌های اداری در صنایع مختلف کشور به ویژه صنایع غذایی که با بازار کالاهای اساسی کشور در ارتباط هستند، «بوروکراسی اداری» را بزرگ‌ترین چالش بخش خصوصی خواند. محمد نهاوندیان تصریح کرد: ایجاد امنیت سرمایه گذاری، بزرگ‌ترین نیاز و بوروکراسی اداری، بزرگ‌ترین چالش بخش خصوصی و صنعت کشور است. این موضوعی است که دیگر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نیز بارها بر آن تاکید داشته و خواستار تجدیدنظر مسوولان در برخی مراحل واردات مواد اولیه به ویژه در بخش‌های مرتبط با کالاهای اساسی هستند. 

.
اما بوروکراسی‌های اداری در حالی یکی از عمده‌ترین چالش‌های بخش خصوصی خوانده می‌شود که اخیرا با کاهش تعداد اولویت‌های کالایی تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو، موانع موجود بر سر راه واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تشدید شد. بسیاری از تولیدکنندگان در رشته‌های مختلف هم، نسبت به حذف مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بخش تولید از چرخه دریافت ارز مرجع، انتقاد و تصریح کردند که این روند، به مشکلات موجود در صنعت و تولید بیش از پیش دامن می‌زند. حال اینکه اجرایی شدن دستورالعمل حذف روند «دریافت ایران کد و تاییدیه‌های استاندارد و سازمان بازرسی در هنگام ثبت سفارش کالا» برای واحدهای تولیدی صنایع غذایی، تا چه حد مشکلات پیش روی واردات مواد اولیه‌ای و واسطه‌ای این صنعت را از میان برمی‌دارد، پرسشی است که در آینده نزدیک باید به آن پاسخ داد. 
.
مراحل سیستم تعاملات ( IMS) که صنایع غذایی از انجام آن معاف شده‌اند:
الف- قبل از ثبت سفارش کالا:
– دریافت کد ملی (ایران کد) و کاتالوگ الکترونیکی توسط بازرگانان
– مراجعه بازرگانان به سیستم تعاملات (IMS) و اعلام درخواست واردات
– ارسال اطلاعات برای سازمان استاندارد
– ارسال اطلاعات برای سیستم ثبت سفارش در صورت تايید کیفی کالا (براساس اظهار بازرگان)
– مشاهده اقلام روی سیستم ثبت سفارش و انجام مراحل مرتبط این سیستم
.
ب- بعد از ثبت سفارش کالا (در گمرک‌ها):
– انجام مراحل نمونه‌گیری و تست محموله توسط سازمان استاندارد در گمرک‌ها
– تطبیق اطلاعات اظهاری کاتالوگ الکترونیکی با فیزیک کالا 
– صدور مجوز ترخیص کالا از سوی سازمان استاندارد

* هر یک از مراحل فوق، یک چارت عملیاتی جداگانه نیز برای انجام، پیش روی تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.