- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تامین ۵۶ درصد هزینه های جاری کشور از محل دریافت مالیاتها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از تامین ۵۶ درصد هزنیه های جاری کشور از محل دریافت مالیاتها خبر داد و گفت: ۴۵ درصد از هزینه های جاری از محل درآمدهای مالیاتی و مابقی از مالیات گمرک تامین می شود.

.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، ‘علی عسگری’ با اعلام این مطلب افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی باید به ۶۰ درصد برسد که این رقم هم اکنون هفت درصد است.

.

وی با اشاره به اقدامات سازمانهای گمرک و امور مالیاتی برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: بر همین اساس پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه (۳.۵ سال آینده) هزینه های جاری کشور از محل دریافت مالیاتها تامین شود.

.

به گفته وی، درآمدهای مالیاتی در سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.

.

معوقات مالیاتی

عسگری، معوقات مالیاتی کشور را در زمان حاضر حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این رقم بدهی های وصول شده سالهای گذشته است، ضمن آن که ۶۰ درصد معوقات نیز جریمه بوده و اصل مالیات نیست.

.

طرح جامع مالیاتی

عسگری با بیان آن که، بخش عمده برآیندهای مالیاتی بر اساس طرح جامع، الکترونیکی است اظهار داشت: بسترسازی طرح جامع انجام و ساختارهای آن فراهم شده است.

.

وی گفت: در سال جاری علاوه بر دریافت اظهارنامه الکترونیکی ثبت نام شماره اقتصادی برای اشخاص حقوقی که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود در سال جاری نیز ادامه یافت و ۱۰۰ هزار مودی اشخاص حقوقی برای دریافت اظهارنامه الکترونیکی وارد سایت سازمان شدند.

.

عسگری افزود: همزمان ثبت نام اشخاص حقیقی برای دریافت شماره اقتصادی انجام و ثبت نام تشکل های قانونی همانند وزارتخانه ها و شهرداریها نیز انجام شده است.

.

وی از پیاده سازی طرح جامع مالیاتی در تهران، اصفهان و کرمانشاه خبر داد و گفت: قرار است این طرح در سایر استانها نیز پیاده سازی شود.

.

مالیات بر خانه های خالی

عسگری با بیان آن که، سازمان امور مالیاتی تنها وظیفه عملیاتی و اجرایی کردن قوانین را بر عهده دارد گفت: این سازمان سیاستگذار مالیاتی نیست و هر زمان که قانون دریافت مالیات از خانه های خالی تصویب شود، آن را اجرا می کند.

.

وی با اشاره به ارائه نظر کارشناسی سازمان امور مالیاتی در خصوص دریافت مالیات از خانه های خالی افزود: این اظهار نظرها برای بسترسازی و ایجاد زمینه های اجرایی قانون بوده است.

.

 معافیت مالیاتی مطبوعات

عسگری با اشاره به برگزاری نشست هایی با مسئولان مطبوعات گفت: برای دریافت مالیات تکلیف قانونی داریم و افرادی که در این حوزه فعال هستند، تنها بشرط ارائه اظهارنامه می توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند.

.

وی افزود: هر چند که در زمینه مالیات اختلاف نظرهایی با حوزه مطبوعات وجود دارد و قرار است برخی ابهامات از طریق معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و برگزاری جلسات کارشناسی رفع شود.

.

اقتصاد مقاومتی

عسگری تامین هزینه های جاری از محل مالیات را زمینه ساز اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید به سمتی حرکت کرد که کشور نیاز به تبدیل ارز نفت به ریال نداشته باشد.

.

 معافیت پایه مالیاتی متناسب با فازهای هدفمندی یارانه ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از معافیت پایه متناسب با فازهای مختلف هدفمندسازی یارانه ها خبر داد و گفت: سال گذشته برخی پایه های مالیاتی متناسب با هدفمندسازی تعدیل شد و در سال جاری نیز با فرض آن که فاز دوم اجرایی شود این کار را انجام دادیم.

.

به گفته وی، شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معافیت پایه مالیاتی است، ضمن آن که در اصلاح قاتون مالیاتها هم توجه ویژه ای به هدفمندی یارانه ها شده است.

.