نرم افزارحسابداری صدگان

تاملی بر تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره

0 2,351

حسابداراپ

طبق مفاد ماده ۱۳۴ اصلاحیه قانون تجارت، مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شركت سهامی می‌تواند با توجه به ساعات حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره در جلسات هیات مدیره، پرداخت مبلغی را به آنها به طور مقطوع بابت حق حضور آنها در جلسات، تصویب كند. 

.

 

مفاد ماده مزبور، تاكید دارد كه مجمع عمومی عادی این مبلغ را با توجه به تعداد ساعات و اوقاتی كه هر عضو هیات مدیره در جلسات هیات مدیره حضور داشته است، تعیین خواهد كرد؛ بنابراین اعضای هیات مدیره حق ندارند به ‌جز آن‌چه در ماده مزبور پیش‌بینی شده است، به طور مستمر یا غیرمستمر بابت حق‌الزحمه (به استثنای پاداش به نسبت معینی از سود با تصویب مجمع عمومی عادی) وجهی دریافت كنند.

.
بنابراين توجه سهام‌داران محترم را به این نكته جلب مي‌كند، بر اساس مفاد ماده ۱۳۴ اصلاحیه قانون تجارت و ضوابط و مقررات سازمان محترم بورس و اوراق بهادار تهران، تعیین مبلغ x ریال بابت حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره بابت برگزاری حداقل n جلسه در ماه، مورد تصویب مجامع عمومی عادی قرار گرفته است. 

پندار سیستم

.
نكته قابل تامل آن است كه، در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام یك شركت بورسی كه در ماه گذشته برگزار شد، مجمع عمومی عادی يادشده در خصوص تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره، مبلغ x ریال حق حضور برای تشكیل حداقل ۲ جلسه در ماه (به ازای هر جلسه x ریال) و برای تشكیل بیش از ۲ جلسه در ماه، برای هر جلسه اضافی پرداخت مبلغ xx ریال (مبلغی بیشتر از پرداخت وجه برای ۲ جلسه قبلی) مورد تصویب قرار داد.

.
آنچه از مفاد ماده ۱۳۴ اصلاحیه قانون تجارت استنباط می‌شود، آن است كه مجمع عمومی عادی می‌تواند اختیار تشكیل بیش از ۲ جلسه در ماه را به صلاحدید هیات مدیره به آنان تفویض كند، اما اعضای هیات مدیره در اعمال اختیار تفویضی كاملا آزادی عمل ندارند و تشكیل جلسات هیات مدیره باید توجیه منطقی داشته باشد. 

.
از این بابت توجه سهامداران محترم به عنوان اشخاص ذی‌حق و ذی‌نفع را به این نكته جلب مي‌كند، طبق بند ۴ ماده ۲۵۸ اصلاحیه قانون تجارت، چنانچه رییس‌ و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شركت سهامی، با سوء‌نیت از اختیارات خود بر خلاف منافع شركت برای مقاصد شخصی یا به‌خاطر شركت یا موسسه دیگری كه خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن ذی‌نفع هستند؛ استفاده كنند، قانون‌گذار اقدام آنها را جرم تلقی كرده و بر اساس لایحه قانونی مستوجب حبس از یك‌سال تا سه‌سال خواهند بود.

.
البته اثبات انطباق اقدام سوء نیت هیات مدیره با جرم مقرر در ماده مزبور، در عمل می‌تواند بسیار مشكل باشد؛ اما هدف اصلی از طرح موضوع، جلب توجه سهام‌داران محترم شركت‌های بورسی به عنوان شاهدان عینی مصوبات مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، به موضوع تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره است.

.
رضانعمتی كشتلی – مدرس دانشگاه
nematikoshteli20@yahoo.com

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.