نرم افزارحسابداری صدگان

تاثیر بورس ارز بر آتی سکه

0 653

حسابداراپ

این روزها بحث داغ بازار، ارز و سکه، گمانه ‏زنی‏ های مربوط به تک نرخی شدن ارز مرجع و همچنین راه ‏اندازی بازار آتی ارز است. بهمنی در سخنان خود از تغییر قطعی نرخ ارز مرجع خبر داده و تاثیر آن را بر قیمت ارز کاهشی ارزیابی کرده است.

.

مساله اینجا است که بانک با چه مکانیزمی می‏خواهد این کاهش قیمت را محقق کند. بهمنی معتقد است: بازار آتی ارز بستری را فراهم خواهد آورد که در آن دارندگان و همچنین متقاضیان ارز با یکدیگر تعامل خواهند کرد و دست دلالان از بازار کوتاه خواهد شد. این سناریو منوط به طراحی مکانیزم دقیقی از سمت بانک برای ایجاد انگیزه در دارندگان ارز است تا ارز خود را در این بازار، ولو با وجود پایین تر بودن قیمت نسبت به بازار آزاد عرضه كنند. سیاست بانک باید به گونه ‏ای باشد که صرافی‏ها را نیز با خود همراه كند و مانع از جذابیت بالاتر عرضه دلار در بازاری غیر‌از بورس ارز شود.

.

هشدارهای اخیر بانک مرکزی به صرافی‏ها، شاید به نوعی گامی در جهت کنترل بازار آزاد، پس از راه‏اندازی بورس ارز و تک نرخی شدن ارز مرجع باشد.
بانک مرکزی هنوز در مورد نرخ ارز مرجع توافق شده و جزئیات بورس ارز شفاف‏سازی نکرده و همین مساله باعث افزایش حساسیت قیمت‌ها نسبت به شایعات در نتیجه نوسان‏های بازار و سودجویی دلالان شده است. در کنار عدم قطعیت در مورد وضعیت ارز، کنترل چندانی بر بازار نیز از سمت بانک دیده نمی‌شود که با توجه به پیشی گرفتن تقاضای ارز، باعث افزایش قیمت شده است. البته حذف حضور بانک در بازار و اجرای سیاست‌های موثرتری همچون بازار آتی ارز، از جمله تدابیر هوشمندانه بانک از لحاظ اقتصادی است. تک نرخی کردن ارز؛ اما اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند منجر به بروز معضلات زیادی همچون افزایش تورم شود و نگرانی‌هایی از این دست سر راه تک نرخی شدن نرخ مرجع وجود دارد.

.
اگر سیاست تک نرخی شدن ارز و راه‏اندازی بورس آتی ارز به شکل موثری محقق شود، می‏تواند منجر به کاهش نوسان‏های قیمتی ارز شود که این مساله به نفع بازار آتی سکه نیز خواهد بود؛ چرا که مانند گذشته حساسیت قیمت‏های آتی سکه را به اونس جهانی در مقایسه با دلار بیشتر خواهد کرد و به این ترتیب معامله‌گران از تغییرات و نوسان‌های غیر‌قابل‌پیش‌بینی بازار ارز غافلگیر نخواهند شد. در مورد بازار آتی ارز، مکانیزم تعیین‏شده برای آن و اینکه آیا منع ورود و خروج برای عموم دارد یا خیر، آیا موقعیت‏های اتخاذی حتما باید به صورت فیزیکی تسویه شود یا خیر، میزان وجه تضمین، تعداد بازیگران و مسائلی از این دست می‏تواند تعیین‏کننده جذابیت بازار آتی ارز در مقابل آتی سکه باشد.

.
وضعیت قیمت سکه با افزایش اخیر قیمت دلار، از لحاظ عرضه و تقاضا در حالت عدم تعادل قرار دارد. از یک سو به علت اشباع خرید و پایین بودن تقاضا، سکه توان همراهی با دلار را ندارد، از سوی دیگر؛ اما حباب منفی سکه در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، به طوری که قیمت سکه بیش از ۴۰ هزار تومان زیر ارزش طلای موجود در آن معامله می‌شود. این اختلاف قیمتی، می‌تواند خطر خروج طلا از کشور را افزایش دهد.

پندار سیستم

.
در کنار این مسائل داغ ارزی، وضعیت سیاسی کشور نیز از جمله عوامل تعیین‏کننده قیمت دلار است. مساله این است که انتخابات آمریکا در پیش است و تا آن زمان به نظر می‏رسد اوباما تمایل چندانی به شفاف‏سازی در مورد موضع خود نسبت به ایران ندارد. روند کند مذاکرات ایران و غرب، با وجود مشخص بودن موضع از سمت ایران، خود شاهدی بر این مدعا است. مسایل سوریه نیز علاوه بر تاثیر بر فاکتور دلار، بر اونس جهانی تاثیرگذار است و از این حیث می‏تواند بر قیمت سکه اثر بگذارد. سوریه هرچند از لحاظ نفتی کشور تاثیرگذاری محسوب نمی‏شود، اما به علت روابط تنگاتنگ این کشور با ایران؛ به عنوان یک کشور تعیین‌کننده‏ نفتی، تشدید بحران در آن می‏تواند منجر به صعود قیمت نفت شود که معمولا افزایش قیمت اونس طلا را نیز در پی دارد.

.
در مورد قیمت طلا، از سمت اروپا وضعیت تا حدودی ناامید‌کننده است. پیشنهاد ماریو دراگی مبنی بر خرید اوراق قرضه اسپانیا و ایتالیا و کاهش هزینه استقراض در این کشورها، با مخالفت سیاستمداران آلمانی مواجه و انتقادات زیادی به آن وارد شده است. این مساله می‌تواند موجب کاهش ارزش یورو در برابر دلار شود؛ زیرا حمایت‌ها از کشورهای بحران زده را کمرنگ خواهد کرد. بسیاری از مردم کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند درگیر وضعیت کشورهای بحران زده نشوند.

.
علاوه بر اسپانیا و ایتالیا که با بحران‌های خود سر می‌کنند، کشور یونان نیز برای مشخص کردن برنامه بودجه خود، تحت فشار قرار گرفته اند و باید تا سپتامبر وضعیت مالی و برنامه‌های آتی خود را مشخص كنند تا صلاحیت لازم برای برخورداری از کمک‌های مالی و بسته‌های نجات را داشته باشند و به علاوه این شرط برای حفظ یونان در حوزه یورو نیز وجود دارد.

.
کشور هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا هم به فکر افتاده است تا اقتصاد بحران زده خود را احیا كند. کاهش ارزش روپیه به دلار، باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم این کشور برای طلا شده است. اگر هند بتواند تدابیر مناسبی برای کاهش رکود خود اتخاذ كند، این کشور باز به صحنه تقاضاهای بسیار بالا برای طلا باز می‌گردد. چین نیز در نظر دارد رشد اقتصادی خود را بهبود بخشد که این مساله می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.
فاطمه عسکرزاده – امیرحسین امامی – تحليلگران وب‌سايت Gold24.ir
.
بورس نرخ ارز را متعادل مي‌كند
پس از تصويب كليات راه‌اندازي معاملات گواهي ارزي در بورس اوراق بهادار در جلسه مشترکی که بین وزرای اقتصادی دولت، معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بانک مرکزی تشکیل شد، مديرعامل بانك كارآفرين در ارزيابي اين بورس گفت: بورس ارز شرايط نرخ ارز را به سمت تعادلي شدن پيش خواهد برد. ولي‌الله سيف اظهار كرد: بورس ارز مي‌تواند مناسب باشد، البته بايد شرايط اقتصادي آن مهيا باشد. وي خاطر نشان كرد: تك نرخي شدن و شناور بودن نرخ ارز توسط بانك مركزي شرايط بسيار مناسبي ايجاد مي‌كند، ضمن آنكه بورس ارز، بازاري نيست كه بازيگران مختلفي داشته باشد و در بعد عرضه آن بانك مركزي نقش بيشتري دارد. مديرعامل بانك كارآفرين تصريح كرد: با بورس ارز و مديريت نرخ شناور ارز از سوي بانك مركزي شرايط اقتصادي بهتر شده و نرخ ارز به سمت تعادلي شدن خواهد رفت.

.
بورس ارز بر كار صرافي‌ها تاثير ندارد
ايسنا – معاون نظارتي بانك مركزي با بيان توضيحاتي در مورد جزئيات راه‌اندازي بورس ارز تصريح كرد: بورس ارز بر كار صرافي‌ها تاثير مستقيم نمي‌گذارد. ابراهيم درويشي در مورد راه‌اندازي بورس ارز و تفاوت آن با كار صرافي‌ها اظهار كرد: در همه جاي دنيا صرافي يك كار خاص دارد و كار آنها نقد يا تبديل كردن پول است و كار بورس ارز جداي از اين است. وي ادامه داد: مثلا زماني كه قرار است كالايي سه ماه ديگر وارد شود براي اينكه متقاضي از قيمت نوسان دلار در امان بماند مي‌تواند از مزاياي بورس ارز بهره ببرد.

.

درويشي اضافه كرد: در بورس ارز نيز مانند معامله سكه‌ در بازار آتي، خريد ارز براي چند ماه بعد انجام مي‌شود كه اگر در آن زمان ارز گران‌تر شد براي مشتري، همان قيمت زمان خريد لحاظ ‌شود. وي عنوان كرد: صرافي كارش تبديل پولي به پول ديگر است و مثلا اگر فردي دلاري در اختيار داشته باشد مي‌تواند از طريق صرافي‌ها دلارش را به يورو تبديل كند. معاون نظارتي بانك مركزي با تاييد اينكه بورس ارز بر كار صرافي‌ها تاثير مستقيم نمي‌گذارد، متذكر شد: صرافي‌ يك بازار بانكي است و بورس ارز يك بازار ديگر كه اينها با هم تفاوت دارند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.