- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بوی بهبود از اوضاع جهان می‌آید

پیش‌بینی رونق در بازار جهاني طلا

در شرایطی که انتظار می‌رفت روز شنبه تعطیلی سرتاسری بر بازار ارز و سکه هم سایه گستر باشد، بازار شاهد خرید و فروش محدود ارز و سکه بود. تعطیلی رسمی یکشنبه و دوشنبه در تقویم کاری بازار موجب نشد که برخی از صرافان کرکره‌ها را بالا نبرند. در عین حال برخی هم ترجیح دادند در شرایطی که طرف‌های تجاری آنها هم در تعطیلی عید فطر به سر می‌برند، از ارائه خدمات ارزی خودداری کنند.

.

در این شرایط در حالی که برخی قیمت فروش دلار اسکناس را۲۱۱۷ تومان و حتی ۲۱۲۲ تومان در ساعات میانی روز اعلام کردند، برخی صرافان در چهارراه استانبول دلار را ۲۱۳۰ تومان به متقاضیان فروختند. دسته اول در نبود مشتری حاضر به فروش دلار به قیمت‌های پایین‌تری هم بودند؛ اما دسته دوم نرخ ۲۱۳۰ تومانی را برای دلار بر تابلوهای خود رقم زدند و به همان قیمت هم فروختند. تقاضا برای اسکناس دلار همچنان بیشتر از تقاضای حواله در صرافی‌ها است. روز یکشنبه به دلیل اعلام عید فطر در ایران و امارات و عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه، اغلب صرافی‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد با صرافی‌های داخلی نیز در تعطیلی به سر می‌بردند و از این رو روز شنبه در تدارک عید اغلب ارتباطات موقتا تعطیل بود. این شرایط قیمت دقیقی نیز برای درهم به دست نداد. البته قیمت ۵۷۹ تومان در حالی برای آن در بازار تعیین شد که قیمت دلار آن ۲۱۲۶ تومان بود. اما همان طور که اشاره شد، ظهر شنبه صرافی‌ها دلار را ۲۱۳۰ تومان فروختند.

.
سایر قیمت‌های داخلی 
با رسیدن قیمت دلار به ۲۱۳۰ تومان، یورو ۲۶۳۰ تومان فروخته شد که ۵ تومان افزایش قیمت داشت. پوند انگلیس هم با رسیدن به نرخ ۳۳۶۷ تومان عملا ۱۹ تومان گران شد. در این بازار صد ین ژاپن البته ۲۰ تومان از ارزش خود را از دست دادو ۲۶۶۰ تومان فروخته شد. ریال عربستان و درهم امارات با ۳ تومان و ۲ تومان افزایش به ترتیب ۵۶۷ تومان و ۵۷۹ تومان فروخته شد.
دلار کانادا با ۵ تومان افزایش و دلار استرالیا با۳ تومان رشد قیمت به ترتیب ۲۱۷۰ تومان و ۲۲۶۰ تومان فروخته شدند. لیر ترکیه هم در بازار روز شنبه ۷ تومان گران شد وبه ۱۲۲۵ تومان رسید. دینار عراقی هم در روزها و ماه‌های اخیر همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد. روز شنبه قیمت هر یک میلیون دینار عراقی یک میلیون و ۶۸۱ هزار تومان تعیین شد. نقل و انتقال ارز از طریق صرافان ایرانی با عراق هنوز موانعی دارد و با کندی صورت می‌گیرد. یوآن چین نیز ۳۴۰ تومان فروخته شد که ۷ تومان افزایش قیمت ثبت کرد. در بازار همچنین قیمت سکه طرح جدید در حالی با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۷۸۶ هزار تومان فروخته شد كه سایر سکه‌ها با هزار تومان کاهش افت قیمت داشتند. سکه طرح قدیم ۷۸۸ هزار تومان، نیم سکه ۳۹۲ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۸ هزار تومان به متقاضیان عرضه شدند.
قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۸۰۰ تومان افزایش تا ۳۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان بالارفت. از این رو قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با همین شرایط ۸۰ هزار و ۳۸۲ تومان محاسبه شد.

.
طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا در بازارهای جهانی که در پایان معاملات هفته گذشته در سطح ۱۶۱۵ دلار بسته شده بود، در روز گذشته با نوسان محدودی در همین سطح آغاز به کار کرد و تا بعدازظهر ابتدا تا ۱۶۲۰ دلار بالارفت، اما در ادامه تا ۱۶۱۱ دلار تا ۵ بعدازظهر به وقت تهران افت کرد.تشکیل صف فروش برای طلا در سطح ۱۶۲۰ دلار موجب افت قیمت برای آن شد.
در بازارهای جهانی طلا برخی نظرسنجی‌ها از میان بانکداران، سرمایه‌گذاران طلا و دلالان شمش و سایر فعالان این بازارها، نشان از افزایش قیمت دارد. بیش از ۵۷ درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي قیمت طلا را در هفته آتی افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۰ درصد افت قیمت را برای آن مد نظر قرار داده و ۳۲ درصد هم نظر خاصی برای آن اعلام نکرده‌اند. 
بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت جهانی نفت از نظر عده‌ای قیمت طلا را افزایش خواهد داد. در عین حال برخی دلیل خاصی برای افزایش قیمت طلا در هفته پیش رو مد نظر نداشته و قیمت آن را بدون تغییر ارزیابی کرده‌اند.

.
و بالاخره بورس آتی ارز 
عید فطر نیز گذشت و بر اساس وعده‌ها بورس آتی ارز باید بالاخره راه اندازی شود و گره کور نوسان قیمت ارز و شکاف قیمت ارز رسمی و غیررسمی را با محوریت 
کاربردی‌تر کردن تخصیص ارز وارداتی و حذف چند نرخی ارز بر طرف کند. این اتفاق میمون بالاخره با سر انگشت تدبیر مقامات اقتصادی البته با ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای در حال رخ دادن است که در بازار ارز و همچنین سکه همه نگاه‌ها به راهگشا بودن این بازار جدید است که تفاوت ۷۰ درصدی قیمت ارز مرجع و بازار را ولو با ایجاد قیمت سومی برای ارز تا حدودی کاهش دهد. 
بورس آتی ارز که در این روزها بخش عمده‌اي از نگرانی‌های فعالان بازار را به خود معطوف کرده از منظر کارشناسان با مواردی همچون چگونگی تقابل عرضه و تقاضا در کشف قیمت روبه‌رو است. نبود امکان عرضه نقدی اسکناس ارز به عنوان یک عامل بازدارنده در ورود بخش خصوصی به این بازار، تا زمانی که معاملات آن راه‌اندازی شده و سازوکارهای اجرایی آن با نیازهای واقعی تجار و نیازمندان واقعی ارز سازگاری نیابد، همچنان محل چالش است. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست به آنها اشاره شده در پی می‌آید.

.

تحلیل کارآیی این موارد را البته باید با گذشت چند روز از برگزاری این بازار مورد کنکاش قرار داد. گفته شده: 
– عرضه و تقاضاي ارز در قالب صدور و مبادله گواهي ارزي خواهد بود و معاملات فيزيكي ارز در اين بازار انجام نمي‌شود. 
– تمام معاملات در اين بازار بانام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته اين اطلاعات در بورس كدگذاري مي‌شود كه منجر به افشاي اطلاعات مشتري نشود. 
– در اين سيستم به بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز اجازه داده شده، بخشي از عمليات خرد و مصارف خدماتي كه بانك مركزي آنها را مجاز مي‌داند بر اساس قيمت اعلام شده از بورس، خريد و فروش كنند. ضمن آنكه بانك‌ها مستقيما و بر اساس منابع خودشان مي‌توانند گواهي ارزي صادر نمايند يا در بورس معامله كنند. 
– امور مربوط به حواله‌ها و خريدوفروش ارز كماكان توسط بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز انجام خواهد شد. 
– عرضه‌كنندگان گواهي ارزي در اين بازار را صادركنندگان كالا و خدمات و همچنين اشخاص حقوقي و حقيقي دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشأ خارجي تشكيل مي‌دهند. 
– استفاده از مشوق‌هاي مالياتي و جوايز صادراتي موكول به عرضه ارز صادركنندگان به اين بازار جديد شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.