نرم افزارحسابداری صدگان

بخشنامه ۷۰۳۲/۲۰۰ مورخ ۹۱/۴/۵(نحوه انتخاب مؤديان نمونه مالياتي)

0 752

حسابداراپ

در اجراي طرح تکريم ارباب رجوع و به منظور تقدير و تشکر از مؤدياني که با پايبندي به تعهدات و ايفاي وظايف محوله قانوني، موجبات رشد اقتصادي و اعتلاي ميهن اسلامي عزيزمان را فراهم نموده اند مقتضي است، ادارات کل امور مالياتي نسبت به اجرايي نمودن شرايط و ترتيبات اين دستورالعمل به شرح ذيل اقدام نمايند.

 .

۱- هدف:انتخاب مؤديان نمونه مالياتي

۲- دامنه انتخاب:

۲-۱- از نظر منابع مالياتي:

=اشخاص حقوقي =مشاغل = املاک اجاري = ماليات بر ارزش افزوده

۲-۲- از نظر جغرافيايي:

=سطح کشور = سطح استان = سطح شهر يا شهرستان

۳- معيارهاي ارزيابي و انتخاب مؤديان نمونه:

با توجه به اينکه قانون مالياتهاي مستقيم براساس منابع مالياتي وضع گرديده است، مـعـيارهـاي ارزيـابـي و انتـخاب مـؤديـان نمـونه بـه شـرح ذيل تعيين مي شود:

۳-۱- بخش املاک اجاري

۳-۱-۱- اشخاصي که براي عملکرد سال ۱۳۸۷ و بعد از آن،‌اظهارنامه مالياتي مربوط به درآمد املاک اجاري خويش را در اجراي ماده ۸۰ ق.م.م تنظيم و در موعد مقرر به اداره امور مالياتي ذيربط تسليم و ماليات آن را همزمان پرداخت نموده باشند.

۳-۱-۲- مؤدياني که اظهارنامه تسليمي آنان پس از رسيدگي مورد قبول اداره امور مالياتي واقع شده باشد و يا ارزش اجاري ابراز شده توسط مؤدي بيش از ۱۵ درصد، با ارزش اجاري تعيين شده توسط کميسيون تقويم املاک موضوع ماده ۶۴ و تبصره ۲ ماده ۵۴ ق.م.م اختلاف نداشته باشد.

۳-۲- بخش صاحبان مشاغل

۳-۲-۱- مشمولين بندهاي «الف» و «ب» ماده ۹۵ قانون مالياتهاي مستقيم.

۳-۲-۱-۱- تسليم به موقع اظهارنامه (ماليات بر درآمد صاحبان مشاغل)‌براي عملکرد سال ۱۳۸۷ و بعد از آن.

۳-۲-۱-۲- ارائه دفاتر و اسناد و مدارک مثبته و رعايت آئين نامه اصلاحي مربوط به روشهاي نگهداري دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقايع مالي و چگونگي تنظيم صورتهاي مالي نهايي موضوع تبصره ۲ ماده ۹۵ ق.م.م

۳-۲-۱-۳- عدم اختلاف درآمد مشمول ماليات ابرازي و قطعي شده بيش از ۱۵ درصد.

۳-۲-۱-۴- پرداخت ماليات متعلقه در سر رسيدهاي قانوني.

۳-۲-۱-۵- رعايت مفاد ماده ۸۶ و ۱۰۴ ق.م.م حسب مورد به گونه اي که مالياتهاي تکليفي و حقوق مطالبه و قطعي شده توسط اداره امور مالياتي بيش از ۱۵ درصد با مبالغ ابرازي مؤدي تفاوت نداشته باشد.

۳-۲-۱-۶- عدم کتمان درآمد و همچنين عدم برگ تشخيص متمم (موضوع ماده ۲۲۷ق.م.م)‌براي عملکرد سال ۱۳۸۵ و بعد از آن.

۳-۲-۱-۷- داشتن بيشترين نسبت سود ابرازي به فروش ابرازي در مقايسه با مشاغل مشابه.

۳-۲-۲- مشمولين بند «ج» ماده ۹۵ قانون مالياتهاي مستقيم

۳-۲-۲-۱- تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني براي عملکرد سال ۱۳۸۷ و بعد از آن.

۳-۲-۲-۲- ارائـه صـورت خـلاصه وضـعـيـت درآمد و هـزيـنه طـبق ضـوابـط و نـمـونه هاي تعيين شده از طرف سازمان امور مالياتي کشور.

۳-۲-۲-۳- پرداخت ماليات ابرازي و قطعي شده براساس تمکين و يا توافق با اداره امور مالياتي.

۳-۲-۲-۴- عدم کتمان درآمد و همچنين عدم برگ تشخيص متمم (موضوع ماده ۲۲۷ ق.م.م)‌براي عملکرد سال ۱۳۸۵ و بعد از آن.

۳-۲-۲-۵- تسليم اظهارنامه در چارچوب توافق يا خوداظهاري در اجراي مقررات تبصره ۵ ماده ۱۰۰ يا ماده ۱۵۸ ق.م.م حسب مورد و پرداخت ماليات متعلقه در موعد مقرر قانوني،‌براي عملکرد سال ۱۳۸۷ و بعد از آن.

۳-۳- بخش اشخاص حقوقي

۳-۳-۱- تسليم اظهارنامه ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي به همراه اظهارنامه و صورتحساب سود و زيان متکي به دفاتر قانوني و پرداخت ماليات ابرازي در سررسيد مقرر قانوني براي عملکرد سال ۱۳۸۷ و بعد از آن.

پندار سیستم

۳-۳-۲- قبولي اظهارنامه ها و ضمائم آن و نيز دفاتر قانوني به شرط عدم اختلاف بيش از ۱۵ درصد بين درآمد مشمول ماليات ابرازي و قطعي شده.

۳-۳-۳- رعايت مفاد ماده ۸۶ و ۱۰۴ و ۱۰۷ ق.م.م حسب مورد به گونه اي که مالياتهاي تکليفي و حقوق مطالبه و قطعي شده توسط اداره امور مالياتي بيش از ۱۵ درصد با مبالغ ابرازي مؤدي تفاوت نداشته باشد.

۳-۳-۴- عدم کتمان درآمد و همچنين عدم برگ تشخيص متمم (موضوع ماده ۲۲۷ ق.م.م)‌براي عملکرد سال ۱۳۸۵ و بعد از آن.

۳-۳-۵- داشتن بيشترين نسبت سود ابرازي به فروش ابرازي در مقايسه با فعاليتهاي اقتصادي مشابه.

۳-۴- بخش ماليات بر ارزش افزوده

۳-۴-۱- ثبت نام به موقع در سامانه ماليات بر ارزش افزوده (حداکثر تا پايان اولين دوره مشموليت مؤدي).

۳-۴-۲- صدور صورتحساب منطبق بر صورتحساب اعلام شده از سوي سازمان (معاونت ماليات بر ارزش افزوده).

۳-۴-۳- تکميل اظهارنامه هر دوره مالياتي طبق نمونه و دستورالعمل اعلام شده از سوي سازمان از طريق سامانه اينترنتي ماليات بر ارزش افزوده، در مهلت مقرر قانوني يا تمديد شده توسط سازمان.

۳-۴-۴- پرداخت ماليات هر دوره حداکثر تا يک ماه پس از دوره مالياتي مربوطه.

۳-۴-۵- تفاوت ماليات ابرازي و ماليات تشخيصي بيش از ۱۵ درصد نباشد.

۳-۴-۶- ارائه دفاتر،‌اسناد و مدارک مثبته بر حسب مورد و رعايت موارد مندرج در ماده ۳۴ قانون ماليات بر ارزش افزوده،‌ مبني بر نگهداري دفاتر قانوني از سال مالي مربوط توسط مؤديان.

۳-۴-۷- در صورتي که مؤدي مشمول عوارض آلايندگي شده باشد اظهارنامه و عوارض مربوط را در مهلت مقرر تسليم و پرداخت نموده باشد.

شرايط عمومي:

۴-۱- حداقل ماليات قطعي شده عملکرد سال ۱۳۸۹ درخصوص نمونه هاي انتخاب شده به شرح ذيل تعيين مي گردد:

 حوزه جغرافيايي

سطح کشور

سطح استان

سطح شهر يا شهرستان

منبع مالياتي

اشخاص حقوقي

۳۰۰۰   ميليون ريال

۱۰۰۰   ميليون ريال

۵۰۰   ميليون ريال

مشاغل

۳۰۰   ميليون ريال

۲۰۰   ميليون ريال

۱۰۰   ميليون ريال

املاک اجاري

۱۵۰   ميليون ريال

۱۰۰   ميليون ريال

۵۰   ميليون ريال

ماليات بر ارزش افزوده (جمع چهار دوره   سال ۱۳۹۰)

۲۰۰ ميليون ريال

۵۰۰ ميليون ريال

۱۵۰ ميليون ريال

۴-۲- مؤديان منتخب مالياتهاي مستقيم در صورت شمول قانون ماليات بر ارزش افزوده، بايد نسبت به انجام تکاليف قانوني از جمله ثبت نام، تسليم اظهارنامه، پرداخت ماليات و عوارض متعلقه اقدام نموده باشند.

مراحل انجام کار:

رؤساي امور مالياتي مکلفند پرونده هاي مالياتي مؤديان حائز شرايط را با ضوابط و معيارهاي صدرالاشاره تطبيق داده و مؤديان داراي بيشترين ويژگيهاي موصوف را به عنوان مؤدي نمونه انتخاب نمايند. سپس مشخصات مؤدي مذکور را (در چارچوب فرم هاي پيوست) به انضمام تصوير مدارک و مستندات با ذکر معيارهاي ارزيابي به اداره کل امور مالياتي ذيربط ارسال نمايند. (در اين مرحله سه مؤدي نمونه از سوي رئيس امور مالياتي انتخاب خواهند شد.)

ادارات کل امور مالياتي مکلفند با تشکيل ستادي مرکب از يک يا دو نفر از معاونين اداره کل،‌ دو نفر از رؤساي امور مالياتي،‌نماينده حراست و دادستاني انتظامي مالياتي با رياست مديرکل محترم، ضمن بررسي مدارک و مستندات مؤديان نمونه مالياتي بخشهاي املاک اجاري، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقي شهرها و استان متبوع خود را انتخاب نمايند. در مورد بخش ماليات بر ارزش افزوده حضور معاون ماليات بر ارزش افزوده يا رئيس امور مالياتي ذيربط الزامي است.

به منظور انتخاب مؤدي نمونه ملي ادارات کل امور مالياتي مکلفند مؤدياني که بيشترين ويژگي هاي مذکور را کسب نموده اند، بـر حـسـب سهـميه مقرر (به شرح جدول پيوست)‌ بـه انـضـمام مسـتندات چگونگي انتخاب تا تاريخ ۰۷/۰۴/۱۳۹۱ به دفتر خدمات مؤديان معرفي نمايند.

شرايط منتخبين استاني در دبيرخانه اي که به همين منظور در ستاد سازمان تشکيل خواهد شد؛ مجدداً بررسي و از بين آنان، مؤديان حائز شرايط برتر به عنوان مؤدي نمونه ملي، انتخاب و جهت تقدير به سازمان معرفي مي گردند.

همچنين در خصوص مؤديان نمونه استاني و شهر يا شهرستان، اداره کل امور مالياتي ذيربط مي بايست مطابق بند ۶ اين دستورالعمل به نحو مقتضي اقدام نمايند.

شايان ذکر است به فرمهاي ارسالي فاقد مستندات و ضمائم مربوط، ترتيب اثر داده نخواهد شد.

۶- کيفيت و چگونگي تقدير و تشکر از مؤديان نمونه:

دسته اول: مؤدياني که عنوان نمونه ملي را کسب نموده اند، به نحو مقتضي از سوي سازمان امور مالياتي مورد تقدير و تشکر قرار خواهند گرفت.

دسته دوم:‌مؤدياني که عنوان نمونه استاني را کسب نموده اند، در مراسمي که از سوي اداره کل امور مالياتي و با حضور مسئولين استان برگزار خواهد شد به نحو مقتضي مورد تقدير و تشکر قرار خواهند گرفت.

دسته سوم: مؤديـانـي که عـنـوان نمـونه شـهر يا شهرستان را کسب نموده اند، در مراسمي که از سوي اداره امور مالياتي و با حضور مسئولين محلي برگزار خواهد شد به نحو مقتضي مورد تقدير و تشکر قرار خواهند گرفت.

 

 

علي عسکري

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.