- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازار مسير رفته را بازگشت

دیروز روند قیمت‌ها دربازار ارز و سکه معکوس شد و قیمت‌ها میزان کاهش یافته روز يكشنبه را تا حدودي جبران کردند. در حالی که قیمت دلار تاغروب روز یکشنبه به ۱۹۴۰ تومان کاهش یافته بود، روز گذشته تقریبا ۲۶ تومانی افزایش داشت و نرخ ۱۹۶۶ تومانی را تا ساعت ۲ بعدازظهر برای آن رقم زد.

.

بازار داخلی هنوز ازتاثیر تغییرات به عمل آمده در مقررات ارزی بانک مرکزی خط و نشان می‌گیرد. برداشته شدن سهمیه ارز مسافری، کاهش سهمیه ارز زائران به ۲۰۰ دلار و تداوم نگاه صرفه جویانه به مصارف خرد ارزی، سیگنال‌های نامطلوبی به بازار ارسال می‌کند که منجر به افزایش تقاضا در بازار می‌شود. قیمت‌ها از این رو به نوسان در می‌آیند و در مواجهه با میزان عرضه، به قیمتی دست می‌یابند که نرخ بازار نام می‌گیرد. دیروز به دنبال افزایش دوباره قیمت دلار، نرخ سایر ارزها هم بالا رفت، البته برخی قیمت‌ها نیز در این میان هنوز به دلیل کمبود تقاضا رشد متناسبی نداشتند.

.
شرایط جدید ارز مسافری 
بانک مرکزی در مقررات اعلام شده جدید ارزی، ارز مسافرتی را به جز «شهرهای زیارتی» حذف کرده است. بنا بر این دستورالعمل، ارز مسافرتي به مقصد عراق (عتبات عاليات) به مبلغ ٢٠٠ دلار يا معادل آن به سايرارزها به نرخ رسمي فروخته می‌شود. ضمن اینکه ارز مسافرتی برای عتبات عالیات فقط به آن دسته از مسافراني تعلق می‌گیرد که از طريق کاروان‌هاي تحت پوشش سازمان حج و زيارت اعزام مي‌شوند. بانک مرکزی اضافه کرده است: ارز مسافرتي به مسافران هوايي، زميني، ريلي و دريايي کشورهاي سوريه و عربستان (بابت عمره مفرده) به ميزان ٢٠٠ دلار يا معادل آن به ساير ارزها به نرخ رسمي به فروش می‌رسد.

.
طبق دستورالعمل بانک مرکزی، ارز مسافرتی برای شهرهای زیارتی، فقط یک بار در سال فروخته می‌شود. پيش از اين ارز زيارتي ۴۰۰ دلار براي هر نفر تعيين شده بود.همچنین در تازه‌ترین تغییرات با وجود زمزمه حذف ارز دانشجویی که دیروز از سوی برخی از خبرگزاری‌ها عنوان شد، ارز «دانشجویی» همچنان طبق شرايط قبلي عرضه می‌شود و به عبارتی، با دستورالعمل جدید بانک مرکزی به نوعی تکذیب شده است.

 .
در بخش دیگری از این تغییرات، بانک مرکزی به نحوه اختصاص ارز به کالاهای وارداتی پرداخته است. این تغییرات بر اساس اولویت‌بندی ۱۰ گانه اختصاص ارز مرجع صورت گرفته و بر اساس آن، در هنگام ثبت سفارش کالای وارداتی، به اولویت‌های اول و دوم بدون قید «ارز مرجع» و اولویت‌های سوم تا پنجم با قید «ارز مرجع»، برای واردات کالا ارز اختصاص داده می‌شود.

.
حذف سهمیه ارز مسافری با وجود ابلاغ رسمی آن هنوز بحث‌هایی را به دنبال دارد. اگرچه برخی از میان برداشتن آن را در راستای صرفه جویی مصارف ارزی اقدامی شایسته و بجا می‌دانند ، برخی نیز با بر شمردن معایب آن سرازیر شدن تقاضای ارز مسافری به بازار و ایجاد هیجان مضاعف در بازار ارز و سکه را کمترین و ابتدایی‌ترین پیامد برداشته شدن آن عنوان می کنند. براساس برخی داده‌های بانک مرکزی سالانه در حدود۵ میلیارد دلار ارز مسافری ۱۲۲۶ تومانی به متقاضیان تحویل داده می‌شد که از این پس این میزان باید مستقیما از بازار آزاد تامین شود.

.
قیمت‌های داخلی 
به دنبال افزایش قیمت دلار، یورو البته يك تومان هم افت داشت و۲۴۲۹ تومان فروخته شد. پوند انگلیس در روزگار المپیک ۲۰۱۲ کماکان نایاب است و دیروز با ۲۵ تومان افزایش ۳۱۲۱ تومان فروخته شد. صد ین ژاپن درسطح ۲۵۰۰ تومان تغییری نداشت. ریال عربستان در این میان ۲ تومان افت قیمت داشت. درهم اما با ۴ تومان افزایش ۵۳۵ تومان عرضه شد. دلار کانادا هم ۶ تومان افزایش داشت و ۱۹۸۲ تومان فروخته شد. دلار استرالیا ۱۰ تومان از ارزش خود را ازدست داد و ۲۰۴۶ تومان فروخته شد.

.
در بازار سکه اما افزایش‌ها شرایط متفاوتی داشت. سکه طرح جدید ۱۲ هزار تومان گران شد و با وجودی که غروب یکشنبه ۱۸ هزار تومان ارزان شده بود، دیروز دوباره تا ۷۳۵ هزار تومان بالا رفت. سکه طرح قدیم نیز با همین میزان افزایش تا ۷۳۷ هزار تومان پیش رفت. نیم سکه ۵۵۰۰ تومان نسبت به قیمت یکشنبه بالارفت و به نرخ ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. ربع سکه هم با ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان را ثبت کرد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۲۰۰ تومان رشد قیمت تا ۳۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان بالارفت. در این راستا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با ۱۲۰۰ تومان افزایش تا مرز ۷۵ هزار تومان پیش رفت.

.
طلا در بازارهای جهانی 
روز گذشته در اولین روز کاری این هفته بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۶ دلارکاهش تا ساعت ۲ بعد از ظهر به ۱۶۱۷ دلار رسید. قیمت طلا تا قبل از ظهر دیروز بین ۱۶۱۵ تا ۱۶۲۴ دلار در نوسان بود که تمایل بیشتری برای به ثبات رسیدن در محدوده ۱۶۲۰ دلار داشت. 

.
در این روزها در بازارهای جهانی نشست مشترک مقامات بانک مرکزی اروپا با رییس بانک مرکزی آلمان در جریان است. گفته شده رییس خزانه‌داری آمریکا نیز قرار است در نشست مقامات بانکی اروپایی برای رسیدن به تفاهمی در زمینه به جریان انداختن دور جدیدی از حمایت‌های مالی از اقتصاد اروپا و آمریکا مشارکت داشته باشد. برخی نیز این نشست‌ها را در راستای وادار کردن آلمان به پذیرش طرح اوراق مشارکت یورویی ارزیابی کرده اند.

.
در هفته‌های اخیرخوشبینی به اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر حمایت جدی از یورو بازارهای مالی و کالایی را با افزایش شاخص‌ها مواجه کرد. در این راستا قیمت طلا نیز همراستا با تقویت ارزش یورو در مقابل سایر ارزها از مرز ۱۶۰۰ دلار گذر کرد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.