نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش هزینه شرکت‌ها ناشی از نرخ ارز، با پرداخت تسهیلات جبران می‌شود

0 577

حسابداراپ

عضـو کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب طرحی در این کمیسیون خبر داد که درصورت تصویب در صحن علنی مجلس، افزایش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی ناشی‌از مابه‌التفاوت نرخ ارز با پرداخت تسهیلات جبران خواهد شد.

.

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنـا)، محمد حسن‌نژاد با اشاره به اینکه درپی افزایش نرخ دلار، برخی از شرکت‌های بورسی با مشکل کمبود نقدینگی و در نتیجه کاهش تولید مواجه شده‌اند، افزود: به همین دلیل طرحی را ارائه کرده‌ایم تا به میزان افزایش سرمایه در گردش موردنیاز شرکت‌ها که به دلیل افزایش نرخ دلار اتفاق افتاده است، به آنها تسهیلات پرداخت شود.

.

وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح، بانک مرکزی یک خط اعتباری به شرکت‌های بورسی برای تامین نقدینگی موردنیاز این شرکت‌ها اختصاص خواهد داد.

.

پندار سیستم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره محل تامین این تسهیلات نیز گفت: در سال گذشته تعداد وام‌های پرداختی بابت مسکن افزایش یافت و همین موضوع گرانی مسکن را به همراه آورد، به همین دلیل در سال جاری به دلیل تاکید بر حمایت از تولید ملی، اغلب منابع مالی را به سمت تولید سوق خواهیم داد.

.

وی با اشاره به اینکه مشکل نقدینگی به علت افزایش نرخ دلار به برخی شرکت‌ها تحمیل شده است، افزود: به‌طور مثال فرض کنید سرمایه در گردش یک شرکت در زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود، ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می شد، اما امروز که قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۲۰۰۰ تومان رسیده است، سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌ها نیز (با فرض عدم برخورداری از ارز مرجع)، ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

.

حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه پرداخت این تسهیلات به تولیدکننده‌ها در مرحله نهایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است تا این وزارتخانه صنایع را بر اساس نیازشان به نقدینگی اولویت‌بندی کرده و نتایج بررسی‌های خود را جهت تصمیم‌گیری نهایی، به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دهد تا در نهایت، طرح مذکور جهت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.

.

وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقی به معنی تزریق نقدینگی به صنایع بورسی است، اظهار داشت: با این اتفاق و ورود نقدینگی جدید به بورس می‌توان به حل مشکل نقدینگی بازار سرمایه  امیدوار بود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.