نرم افزارحسابداری صدگان

ارز دانشجویی حذف مي‌شود؟

1 646

حسابداراپ

«ارز دانشجویی باید حذف شود»، این پیشنهاد را رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و کسی که اولین بار ایده «متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران» را به میان آورد، مطرح کرده است. ارسلان فتحی پور گفت که اعطاي ارز دانشجويي در شرايط كنوني جزو ضروريات كشور نيست و تنها نتيجه‌اش فراز مغزها از كشور است.

.

او البته تاکید کرد که ما مانع اين نيستيم كه دانشجويان با پول خود تحصيلاتشان را در كشورهاي ديگر ادامه دهند. فتحی‌پور اعلام کرد که ارز دولتی دانشجویی تنها باید محدود به دانشجویان رشته‌هاي تخصصی و هسته‌اي شود. این اظهارات فتحی پور در حالی است که بانک مرکزی دو روز پیش اعلام کرد که ارز دانشجویی همچنان فروخته مي‌شود.

.

فتحی پور پیش از این پیشنهاد متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران را ارائه داده بود؛ پیشنهادی که یک هفته بعد از سوی دولت اجرایی شد.

.
اين محدوديت شامل رشته‌هاي هسته‌‌اي نمي‌شود
رييس كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه ارز دانشجويي بايد محدود شود، گفت: بايد شرايط دادن ارز به دانشجويان آن هم براي برخي رشته‌هاي تخصصي، پژوهشي، هسته‌اي و پزشكي باشد تا علاوه بر مقابله با فرار مغزها بتوان در مقطع كنوني در جهت ساماندهي ارز گام‌هاي اساسي برداشت.

.
ارسلان فتحي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه بايد با سياست‌گذاري‌هاي مدون، ارز دانشجويي حذف و محدود شود، متولي اين كار را وزارت علوم عنوان و اظهار كرد:‌ در راستاي ساماندهي بحث ارز در كشور بعد از حذف ارز مسافرتي و محدودن شدن ارز زيارتي بايد ارز دانشجويي كه اكنون همچون گذشته پرداخت مي‌شود، محدود به دانشجويان رشته‌هاي تخصصي، پژوهشي و پزشكي كه در داخل كشور وجود ندارد، شود.

پندار سیستم

.
وي با بيان اينكه اين موضوع قابليت تبديل و مطرح شدن در قالب طرحي در مجلس را دارد،‌ گفت: اعطاي ارز دانشجويي در شرايط كنوني جزو ضروريات كشور نيست و تنها نتيجه‌اش فراز مغزها از كشور است.

.
نماينده كليبر و هوراند توضيح داد: در حال حاضر به هر دانشجويي كه قصد تحصيل در مقاطعي همچون فوق‌ديپلم،‌ ليسانس يا فوق‌ليسانس را در خارج از كشور دارد، ارز دولتي داده مي‌شود كه اين كار هيچ ضرورتي ندارد چون ما در كشور دانشگاه‌هايي همچون تهران، ‌تبريز و شيراز را داريم كه با ظرفيت بالا جزو بهترين دانشگاه‌هاي دنيا هستند.

.
فتحي‌پور ادامه داد: در شرايطي كه ارز كشور بايد صرف تامين مواد و كالاهاي اساسي و اوليه براي حمايت از توليد ملي قرار گيرد تا با تقويت توليد،‌ تحريم‌ها به فرصت تبديل شود هيچ ضرورتي ندارد كه ارز دانشجويي اعطا شود، چون مجلس، دولت را از دادن ارز به كالاهاي غيرضروري ممنوع كرده كه اين موضوع شامل ارز دانشجويي نيز مي‌شود.

.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: اينكه دانشجويان با در اختيار داشتن ارز دولتي، سرمايه كشور را در كشورهاي ديگر هزينه كنند تنها نتيجه‌اش، كسب درآمد براي آن كشورها است و هيچ فايده‌اي براي كشورمان ندارد چون ما در داخل كشور با برخورداري از دانشگاه‌هاي بسيار خوب، ‌توانايي جذب دانشجو را داريم، البته اين موضوع شامل برخي از رشته‌‌هاي استراتژيك، تخصصي و هسته‌اي نمي‌شود كه در ايران امكان تحصيل در آن رشته‌ها وجود ندارد.

.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه دانشگاه‌هاي ايران جزو بهترين دانشگاه‌هاي دنيا هستند، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌هاي ايران مورد توجه بسياري از كشورهاي اروپايي مي‌شود كه ما با ايجاد مشوق‌هايي دانشجويان ساير كشورها را براي ادامه تحصيل در ايران راغب كنيم نه اينكه با دادن ارز به دانشجويان‌مان، ‌به فرار مغزها كمك كنيم، البته ما مانع اين كار نيستيم كه دانشجويان با پول خود تحصيلاتشان را در كشورهاي ديگر ادامه دهند. تاكيد ما بر اين است كه ارز دولتي به آنها تعلق نگيرد.

.
دانشجویان خارج از کشور با گواهی اشتغال به تحصیل تایید شده توسط سفارت ایران در کشور محل تحصیل مي‌توانند سالانه تا سقف ۱۰ هزار دلار ارز دولتی (به قیمت هر دلار ۱۲۲۶ تومان) دریافت کنند تا صرف امور تحصیل خود کنند.
براساس آمار و اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری پر متقاضی ترین کشورها برای دریافت ارز دانشجویی آمریکا و مالزی هستند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. فاطمه می گوید

    با سلام.جناب اقای فتحی پور پس تکلیف ما چیست که زمانی که از کشور خارج شدیم دلار یک چهارم قیمت اکنون بوده.ما چگونه می توانیم این هزینه های کلان را تحمل کنیم؟شما نماینده ما هستید .ما امیدمان به شماست.تمنا میکنیم مشکل ما را حل کنید.من باید ۳۰۰۰۰ دلار فقط به دانشگاه بدهم.من دارم سکته می کنم.خواهش می کنم مشکل ارز را حل کنید.ما نیمه راهیم و سخت است نیمه رهایش کنیم از یک طرف توان مالی هم نداریم.به خدا همه ما توان مالی نداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.