- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ادامه نوسان قیمت در بازار ارز

روز گذشته در بازار، دلار و سایر ارزها شاهد نوسان اندک قيمت بود. 
نوسان در بازار ارز همچنان قیمت‌های متفاوتی را رقم می‌زند و سخنان تازه از تصمیمات تازه بر تغییر ارقام قیمت‌ها تاثیر لحظه‌ای دارند. بازار کماکان در حال تجزیه و تحلیل ساز و کار احتمالی بورس ارز است. هنوز جزئیاتی از این بازار منتشر نشده و بازار واکنش سردرگمی به آن از خود نشان داده است.

.

در همین حال در تازه‌ترین خبرها آمده که دلار ۱۲۲۶ تومانی مرجع جای خود را به رقم جدیدی می‌دهد. هنوز میزان آن مشخص نیست، اما بازار از همین امروز تا ۱۰ روز آینده که گفته شده رقم آن اعلام می‌شود به پیشواز رفته است.

.

تا قبل از ظهر دیروز که خبرهای گفت‌وگوی رییس کل بانک مرکزی با خبرنگاران بر صفحات سایت‌های خبری منعکس نشده بود، دلار همچنان در مرز ۲۰۲۰ تومان در گردش بود؛ اما پس از انتشار خبر تغییر نرخ ارز مرجع و مسجل شدن افزایش قیمت آن، رقم ۲۰۳۵ تومان نیز برای آن تا ساعت ۳ بعد از ظهر اعلام شد. قیمت آن البته تا یک ساعت قبل از آن، ۲۰۲۲ تومان گزارش شد.

.
نوسان قیمت در بازار ادامه داشت و تا غروب انتظار برای نرخ‌های متفاوتی وجود داشت. برخی از فعالان اقتصادی نرخ ۱۶۰۰ تومان را برای نرخ مرجع پیشنهاد می‌کنند. تک نرخی شدن ارز و کاستن از میزان شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار هدف‌هایی است که وزارت اقتصاد با راه‌اندازی بورس ارز به دنبال آن است.

.
از آنجایی که بازار نمی‌تواند زیاد منتظر اعلام نرخ نهایی دلار مرجع بماند، با وجود مهلت ۱۰ روزه اعلام شده برای تعیین نرخ جدید، احتمال می‌رود نرخ دلار مرجع زودتر از فرصت تعیین شده اعلام شود.

.
مهلت بیشتر دادن به بازار در این شرایط امکان نوسان شدید قیمت‌ها را فراهم می‌کند و در صورت رسیدن دلار به نرخ‌هایی بالاتر از سطوح مورد انتظار، شکاف قیمت بیشتر می‌شود. در این صورت عملا بانک مرکزی از هدف خود دور می‌شود.

.
قیمت‌های داخلی 
دلار تا رسیدن به نرخ ۲۰۲۲ تومان، ۴ تومان دیگر گران شد. یورو در سطح ۲۴۹۷ تومان بدون تغییر باقی ماند. پوند انگلیس با ۳۱ تومان افزایش تا ۳۱۷۱ تومان بالا رفت. دلار کانادا و دلار استرالیا نیز با ۱۲ تومان و ۲۵ تومان افزایش به ترتیب ۲۰۳۸ تومان و ۲۱۳۱ تومان گران شدند.

.
در بازار سکه نیز قیمت‌ها افزایش اندکی را با وجود ثبات قیمت جهانی طلا در روز تعطیل داشتند. سکه ۷۴۴ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۷۴۶ هزار تومان، نیم سکه ۳۷۲ هزار تومان و ربع سکه ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شدند. طلا در بازارهای جهانی در سطح ۱۶۰۳ دلاردرهر اونس ثابت بود.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.