- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اخذمالیات ازخانه‌های خالی؛آری یاخیر?

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره طرح اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: من اعتقادی به این طرح ندارم و معتقدم با وضع مالیات برای خانه های خالی تولید مسکن کاهش می یابد.
.

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر این که دلیل خالی بودن مسکن را باید بررسی کرد اظهار داشت: کسی که برای ساخت خانه سرمایه گذاری کرده است هدفش فروش است و اگر فروش نرفته دلیلش نبود مشتری است.

.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این که مگر می شود تولید کننده و صاحب ساختمانی را مجبور به اجاره کرداظهار داشت: اگر تولیدکنندگان مسکن را وادار به اجاره کرد تولید بخش مسکن آسیب می بیند و دیگر کسی وارد ساخت و ساز نمی شود.

.

وی افزود: دولت به جای وادار کردن تولیدکنندگان به اجاره ،  بستری را فراهم کند که سرمایه گذاران بیشتری به این بازار وارد شوند و قدرت خرید افراد افزایش پیدا کند.

.

به اعتقاد لاهوتی اخذ مالیات از خانه های خالی مشکلی را حل نمی کند وحتی ممکن است این تفکر به تولید بخش مسکن هم آسیب بزند.

.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به دولت توصیه می کنم به جای اخذ مالیات از خانه های خالی ماده ۱۵قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را اجرایی کند.

.

گفتنی است معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح مالیات بر خانه‌های خالی در آینده نزدیک به کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه می‌شود، گفت: بازار اجاره بها از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر می‌گیرد.

.

دراین باره رییس کمیسیون اقتصادی مجلس‌اعلام کرد: جزئیات طرح مالیات پایه ای ۲۰۰ هزار تومان بر هر خانه خالی به ازای هر ۵۰ متر خواهد بود. به طورمثال، کسی که علاوه بر نیاز اساسی خود، یک خانه خالی ۱۵۰ متری در هر جای کشور داشته باشد، از او ۶۰۰ هزار تومان مالیات در هر ماه دریافت می شود که پس از هر فصل یعنی سه ماه با نرخ ۵ درصد تصاعدی ، این مالیات اضافه خواهد شد.

.