نرم افزارحسابداری صدگان

آیا گزارش‌های سه ماهه می‌تواند بازار را مجاب كند؟

4 559

حسابداراپ

بعد از برگزاری مجامع تا مهلت قانونی پایان تیر ماه ، مهمترین رویداد این روزهای بازار گزارش‌های سه ماهه شركت‌ها است. این گزارش‌ها عملكرد شركت‌ها در سه ماه ابتدایی سال ۹۱ را گزارش می‌كنند.

.
در این سه ماه نرخ ارز آزاد به محدوده ۱۹۰۰ تومان رسیده و افزایش شاخص تورم كه منجر به افزایش بهای تمام شده می‌شود هم از میانه‌های راه اوج گرفته است. از منظر بین‌المللی هم در اجرای مرحله اخیر ممانعت از خرید نفت ایران و تاثیرات آن در گزارش‌های اخیر دیده نمی شود. در اینجا لازم است به چند نكته اساسی پیرامون نحوه تعیین ارزش واقعی صنایع مختلف بر اساس گزارش‌های مذكور توجه داشته باشیم.

.

در جداول تدوین شده توسط سازمان بورس كه به واقع نحوه گزارش دهی شركت‌ها را به طرز چشم گیری ارتقا داده و جای تقدیر و تشكر دارد، چهار عامل دیده می‌شود. مقدار تولید ، مقدار فروش، موجودی آماده به فروش و در پایان مبلغ فروش. تا اینجای كار بیشتر شركت‌ها خصوصا شركت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، سنگ‌آهنی و فولادی با جهش نرخ ارز و محدودیت‌های موجود بر سر واردات، محصولات خود را با نرخ‌های بسیار بالایی فروخته‌اند. با این تفاسیر آخرین جدول یعنی مبلغ فروش رشد چشمگیری داشته است. 

.
سوال‌ اینجاست كه آیا می‌توان این سود محقق شده در سه ماهه را ضرب در ۴ كرد و به سود پایانی سال رسید و آیا با این سود احتمالی و حاصل ضرب در «پی بر ای» متوسط ۴ واحد ارزش واقعی سهم محاسبه می‌شود؟

پندار سیستم

در اینجا حتما لازم است با دیدن یك جدول از ۴ جدول تصمیم نگیریم.

.
اصلی‌ترین جدول كه به درستی در ابتدای گزارش قرار دارد، جدول مقدار تولید است. چرا كه اگر تولیدی نباشد، كالایی نیست كه مقدار و مبلغ فروشش قابل محاسبه باشد. با توجه به این اقلام حتی در صنایعی كه در بالا ذكر شد، عموما افت میزان تولید در محدوده ۲۵ تا ۴۰ درصد به ثبت رسیده است. این عدد برای شركت‌های مختلف متفاوت است اما برای همه در اولویت توجه قرار دارد و البته هستند شركت‌هایی كه مطابق برنامه اولیه تولید خود را ادامه می‌دهند كه موضوع این نوشتار، شركت‌هایی از نوع اول است. 

.
نكته مهم دیگر در مورد برخی شركت‌هاست كه علاوه بر افت مقدار تولید ، شاهد افزایش معنا دار موجودی آماده به فروش محصولات هستند. این زنگ خطر دیگری است كه علاوه بر اینكه مشكل تولید برخی محصولات وجود دارد، آنها كه تولید شده‌اند نیز به آسانی قابل فروش نیستند.

.
بنابراین توصیه می‌شود گزارش‌های سه ماهه را بیشتر از یك نگاه به درصد پوشش سود در سه ماهه مطالعه كنیم تا دچار این اشتباه نشویم كه اگر فلان شركت در سه ماهه نخست مقداری از تولید را با نرخ‌هایی تقریبا دو برابر سال قبل فروخته و مثلا ۲۷ درصد از سود سالانه پیش بینی شده را محقق كرده ، پس الزاما این شركت به پیش بینی‌هایش خواهد رسید. برخی صنایع به گواه آمار و ارقام رسمی منتشره توسط خود شركت‌ها تا پایان سال با تعدیل روبه‌رو خواهند بود و این امر افت بی‌رویه «پی بر ای» برخی شركت‌ها را می‌تواند قابل فهم و استدلال کند.

.
شهریار‌هاشمی طباطبایی – كارشناس بازار سرمایه 

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. غلامپور می گوید

    باسلام /
    سر تیتر خوبی نبود ، از نوع سرتیتر سازی روزنامه نگاران بود ؛ یک لحظه فکر کردم خبر در خصوص گزارش های خرید و فروش سه ماهه اشخاص ( موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم ) است . در هر صورت خواندم و یه چیزی یاد گرفتم .

  2. یلدا می گوید

    با درود

    هر کسی از ظن خود شد یار من
    باید دید یک فعال بازار سرمایه چه برداشتی از این تیتر دارد ؟

  3. غلامپور می گوید

    با سلام و درود ؛
    اول / بنده را چه به ” یک فعال بازار سرمایه ” .
    دوم / ” فعال بازار سرمایه هم با این عنوان خبری ” یک لحظه ” چنین فکری میکند .
    سوم / در هرصورت انتخاب یک عنوان خبری ( سرتیتر ) برای دو موضوع خبری ” که یکی مهم و یکی خیلی مهم است ” میتواند جالب باشد .
    چهارم / توجه داشته باشیم که بازدیدکنندگان یک سایت میتوتند هر دسته از افراد یا… باشند .
    پنجم / شما ببخشید .

  4. یلدا می گوید

    درود بر شما
    به کلمه کلیدی ” بازار” در این تیتر توجه نفرمودید . بازار مانوس ترین کلمه برای فعالین بازار سرمایه است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.