نرم افزارحسابداری صدگان

آهنگ ارز، آتی را پرنوسان كرد

0 703

حسابداراپ

دادوستدهای روز گذشته بازار آتی سکه بر خلاف سه‌شنبه با روند نزولی همراه شد.
بازار از شروع مبادلات و تشکیل موقعیت خرید با کمتر از یک درصد مثبت آغاز و در بعدازظهر همان روز، بعد از انتشار اخباری از سوی بانک مرکزی در مورد ثابت ماندن نرخ مرجع ارز و شایعاتی مبنی بر اینکه دولت مقداری ارز در بازار تزریق کرده است، حدود ۵/۲ درصد منفی و مبادلات به موقعیت فروش تبدیل شد.

.

به گفته فعالان بازار سکه آتی تعداد معاملات تا بعدازظهر دیروز حدود ۲۰ هزار قرارداد به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است. این نوسانات از ابتدای هفته شروع شد و احتمالا به دلیل نوسان شدید دلار ادامه خواهد داشت.

البته نا گفته نماند نزول قیمت جهانی طلا و همچنین اخبار سیاسی منتشر شده مبنی بر محدودیت‌های اقتصادی در نزولی شدن این فلز ارزشمند بی‌تاثیر نبوده است.

.
همچنین رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، اوضاع نابسامان نرخ ارز و نبود اطمينان خاطر در بين مردم در خصوص مديريت صحيح ارزي كشور و به دنبال آن تامين نيازهاي واقعی ارز را به عنوان عوامل مهمي در نوسانات قيمت دلار عنوان کرد. به گفته مصباحي مقدم، وجود تقاضاي دلالي در بازار ارز باعث شده كه چرخه‌‌اي كه بايد به تقاضاي تامين ارز در كشور پاسخ دهد، حركت كندي داشته باشد.

پندار سیستم

.
وي افزود: در چنين شرايطي توليدكنند‌گان و واردكنندگان براي تامين ارز مورد نياز خود با نگراني روبه‌رو مي‌شوند و براي تامين نيازشان خود دست به كار شده تا ارز مورد نيازشان را به دست آورند. به همين دليل بازار فرعي در ارز به وجود مي‌آيد كه با افزايش تقاضا، دلالان وارد معركه شده و فعال مي‌شوند تا نيازهاي ارزي را تامين كنند.

.
‌در چنين شرايطي اگر تامين ارز به بازار سرمايه ارجاع شود، ديگر بساط بازارهاي فرعي جمع شده و تقاضاي ارزي مردم به‌روز پاسخ داده مي‌شود.
در کنار تحولات ارزی داخلی، دیروز بهای اونس جهانی طلا به دنبال اميدواري‌ها نسبت به ارائه محرکه اقتصادي بيشتر از سوي بانک‌هاي مرکزي آمريکا و اروپا براي کمک به تقويت اقتصاد خود به سطح قیمتی یک هزار و ۶۱۰ دلار در هر اونس رسید که نسبت به اوایل هفته حدود ۶ دلار کاهش داشته است.

.
به این ترتیب در مجموع روند مبادلات به گونه‌اي بود كه قيمت سكه سررسيد مردادماه با کاهش ۷۸/۳ درصدي در محدوده ۷۶۳ تا ۷۹۱ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با کاهش ۱۵/۳ درصدي در محدوده ۷۹۹ تا ۸۳۲ هزار تومان، سررسيد مهرماه با کاهش ۴۷/۲ درصدي در محدوده ۸۳۳ تا ۸۵۸ هزار تومان و سررسيد آبان‌ماه با افت ۸۵/۲ درصدي در محدوده ۸۷۷ تا ۹۱۴ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.