- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آتی بعد از پیش فروش

کارشناسان ریزش قیمت سکه را محدود می‌دانند

سرمایه‌گذاران منتظر خرید با آغاز موج کاهشی دادوستدهاي بازار آتي ممكن است همانند هفته گذشته كه با كمترين تغييرات قيمتي پيگيري شد در چند هفته ابتدايي مردادماه نيز با سير نزولي و با نوسان اندكي دنبال شود. كارشناسان، سايه سكه‌هاي پيش فروش را مهم‌ترين موضوعي مي‌دانند كه باعث شده كاهش قيمت‌ها ادامه دار باشد، اما همچنان بر اين باور هستند که احتمال دارد تحركات مثبت قيمتي نيز به‌وجود بيايد. 

.

سياوش سليماني يكي از كارگزاران بورس كالا با بيان اينكه روند مبادلات در بازار آتي تحت‌تاثير پيش فروش‌ها است، اظهار كرد: در شرايط كنوني به دليل تدابير بانك مركزي و دولت در قبال بازار سكه و ارز قيمت‌ها بيشتر سير نزولي دارد و كساني كه قبلا از عمليات آربيتراژ براي كسب سود استفاده مي‌كردند ديگر انجام اين عمليات را در شرايط كنوني به صرفه نمي‌دانند.


 

.
سليماني در ادامه افزود: سكه بدون احتساب حق ضرب و ماليات بر ارزش افزوده زير قيمت طلا معامله مي‌شود، در حالي كه با وضعيت به وجود آمده، تعدادي از افراد با خريد سكه و آب كردن آن مساله قاچاق طلا را تشديد مي‌كنند.
اين كارشناس بازار آتي سپس به موضوع تزريق سكه‌هاي پيش فروش اشاره مي‌كند و بر اين باور است که با توجه به اينكه احتمال دارد پيش فروش‌ها براي آخرين بار در سال جديد انجام شود، به همين دليل معامله گران حرفه‌اي با توجه به زير قيمت بودن سكه نسبت به طلا اجازه كاهش بيش از حد قيمت را نمي‌دهند. انتشار اخبار سياسي و فاكتورهايي كه روي قيمت دلار تاثير گذار بوده‌اند از ديگر موضوعاتي است كه براي تحركات مثبت قيمتي مطرح مي‌شود. 

.
سليماني در ادامه صحبت‌هايش به اين موضوع اشاره كرد كه بسياري از مردم بر اين باورند با عرضه بيش از ۲ ميليون سكه پيش‌فروش، سكه با ريزش شديد قيمت‌ها همراه خواهد شد، در حالي كه قيمت سكه تحت‌تاثير دلار و اونس حركت مي‌كند و برخلاف ساير كالاها با عرضه فراوان تنها حباب سكه از بين مي‌رود و قيمت آن از محدوده خاصي پايين نخواهد آمد. 

.
به نظر اين كارشناس بازار آتي عمده مردم انتظار دارند قيمت سكه افت محسوسي را تجربه كند، به همين دليل خريد سكه را متوقف كرده‌اند؛ اما موضوع اين است كه تزريق سكه و عرضه بيش از حد موقتي است و با توجه به تحركات دلار و قيمت طلاي جهاني افزايش قيمت‌ها باز هم پيگيري خواهد شد. 

.
وي بر اين باور است كه در بازار آتي معامله‌گران تا محدوده مشخصي اختلاف قيمت‌ها را در هر يك از سررسيدها پايين مي‌آورند و اگر از سطح مشخصي كه با ساير پارامترها همچون دلار و قيمت طلاي جهاني همخواني نداشته باشد شدت نزول پايين خواهد آمد و به تاثير از ساير فاكتورها واكنش بازار متفاوت خواهد بود. 

.
اين كارگزار بورس درباره گرفتن موقعيت‌هاي خريد نيز گفت: در دادوستدهاي بازار آتي خريدار همچنان وجود دارد و كساني كه در شرايط كنوني موقعيت خريد گرفته‌اند ريسك پايين آمدن قيمت‌ها را نيز پذيرفته‌اند، اين در حالي است كه همه كساني كه به صورت بلندمدت خريدهايشان را انجام مي‌دهند همواره برنده‌اند. 

.
سليماني به موضوع دور اول تحويل سكه‌هاي پيش فروش و متضرر شدن برخي از مردم كه به جاي سكه اوراق گرفته‌اند نيز اشاره كرد و بر اين باور است كه در شرايط جديد، وضعيت فرق مي‌كند و مردم با توجه به تجربه تاريخي كه دارند سعي مي‌كنند از تبديل سكه به اوراق سپرده و خريد سكه جلوگيري كنند.

.

البته سرمايه‌گذاران منتظر واكنش مردم به تحويل سكه‌ها و از سويي ميزان عرضه آن در بازار خواهند بود و براساس آن تصميمات منطقي خواهند گرفت. سليماني به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌كند با حفظ مديريت سرمايه به صورت پلكاني خريدهايشان را انجام دهند و با توجه به اينكه افت بازار موقتي است سعي كنند در سررسيدهاي دور به صورت بلندمدت معاملاتشان را پي بگيرند.

.

طمع نكردن در به‌دست آوردن سود بالا و صبر و انتظار براي آينده از ديگر نكاتي است كه معامله‌گران حرفه‌اي بايد مدنظر قرار دهند. تحليلگران بر اين باورند سرمايه‌گذاران حرفه‌اي منتظرند تا موقعيت‌هاي خريد را از يك موج ريزشي پي بگيرند اين در شرايطي است كه براي سرمايه‌گذاران آماتور همچنان نگهداري خريدها و از سويي عدم فروش توصيه مي‌شود؛ زيرا اين وضعيت براي آنان مي‌تواند خطرناك باشد.

.

ضربان خفيف سكه
دادوستدهاي ديروز بازار آتي با نوسانات تكراري اندكي زير محدوده يك درصد دنبال شد.
موضوع سكه‌هاي پيش‌فروش از مهم‌ترين فاكتورهايي است كه روي روند دادوستدها تاثيرگذار است و مي‌تواند روي كاهش قيمت‌ها موثر باشد. البته براي بازار آتي همچنان انتظار براي تحركات مثبت قيمتي نيز وجود دارد، اما اين انتظار در هفته‌هاي ابتدايي مردادماه بيشتر با سير نزولي همراه است.

.
كارشناسان موضوع سه نرخي شدن ارز به صورت غير‌رسمي در بازار را يكي از مسائلي مي‌دانند كه مي‌تواند روي روند مبادلات تاثيرگذار باشد. (البته مسوولان بر تك نرخي شدن ارز تاكيد كرده‌اند.) 

.
تحليلگران بر اين باورند كه علاوه بر نوسانات قيمت دلار در بازار داخلي و موضوع تحويل پيش‌فروش‌ها، تغييرات قيمت طلا در بازارهاي جهاني مي‌تواند تغييردهنده اوضاع كنوني باشد. براساس تازه‌ترين نظرسنجي سايت «كيتكو» هنوز توافقي روي پيش‌بيني‌ها پيرامون قيمت طلا وجود ندارد، اما بيشتر افراد تاكيد دارند قيمت طلا با تحركات مثبتي هفته پيش رو را آغاز مي‌كند.

.

در مجموع روز گذشته در بازار آتي، قيمت‌ها زير دامنه يك درصد پيگيري شد. قيمت سكه سررسيد مردادماه با كاهش ۸۸/۰ درصدي در محدوده ۷۳۰ تا ۷۳۲ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با ۹۵/۰ درصد كاهش در محدوده ۷۶۷ تا ۷۷۱ هزار تومان، سررسيد مهرماه با ۰۵/۱ درصد كاهش در محدوده ۸۰۵ تا ۸۱۱ هزار تومان و سررسيد آبان ماه با كاهش ۷۵/۰ درصدي در محدوده ۸۳۹ تا ۸۴۳ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.