نرم افزارحسابداری صدگان

محل انجام معاملات ارز كجاست؟

0 788

حسابداراپ

راه‌اندازي معاملات ارز به هماهنگي بانك مركزي و ساير بانك‌ها بستگي دارد.

.

راه‌اندازي بورس ارز كه از مدت‌ها موضوع اجراي آن بر سر زبان‌ها بود، روز سه‌شنبه با انتشار خبري مبني بر ابلاغ بخشنامه آن توسط رييس‌جمهور به صورت جدي وارد مرحله حساسي شده است، البته جزئيات پيرامون راه‌اندازي اين بازار همچنان مشخص نيست و تكليف نهايي آن موكول به بعد از ابلاغ اين بخشنامه خواهد بود. 

.

در اين رابطه، يكي از موضوعات محل انجام معاملات ارز است؛ به طوري كه در شرايطي رييس اداره بورس و بازارهاي سازمان بورس از انجام معاملات گواهي سپرده در بورس اوراق خبر داده بود كه رييس هيات مديره بورس كالا و رييس كميسيون اقتصادي مجلس از مرجع بودن بورس كالا براي دادوستد ارز سخن به ميان آورده است.

.

يكي از مطلعان بورس خبر داده كه موضوع قطعيت انجام معاملات گواهي سپرده ارزي در بورس اوراق همچنان نهايي نشده و اين شوراي عالي بورس و سازمان بورس است كه در نهايت تكليف اين موضوع را مشخص مي‌كند. به نظر مي‌رسد پورابراهيمي رييس هيات مديره بورس كالا تمايل دارد معاملات ارز در بورس كالا انجام شود اما بيشتر اعضاي سازمان بورس نظر ديگري دارند.

.

در همين حال محمدرضا پور ابراهيمي رييس هيات‌مديره بورس كالاي ايران در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايسنا از راه‌اندازي بورس ارز در بورس كالا خبر داده اما اظهار كرد: سازمان بورس در نهايت براي حضور ارز در بورس اوراق بهادار يا بورس كالا تصميم‌گيري خواهد كرد.

.
پورابراهيمي با اشاره به روند تنظيم معاملات گواهي سپرده ارزي تصريح كرد: دو نرخ ارز در حال حاضر وجود دارد و شاهد حجم عظيمي از معاملات ارز به صورت غير‌رسمي در بازارهاي كشور هستيم ضمن آنكه معاملات و حجم نرخ ارز بازار شفاف و مشخص نيست.

پندار سیستم

.

وي خاطر نشان كرد: مقرر شده است بازار غير‌شفافي را كه در اقتصاد كشور حضور دارد در قالب رويكرد جديد ساماندهي كنيم البته ساماندهي جديد براساس تقاضاي فردي يا كاذب كه موجب افزايش قيمت ارز مي‌شود نخواهد بود، بلكه تعريف دقيقي از عرضه و تقاضاي ارز را با استناد به آنچه نياز واحدهاي توليدي و مواد اوليه است تعيين مي‌كنيم.

.
پورابراهيمي در ادامه صحبت‌هايش گفت: پيشنهاد آن بوده كه با معامله گواهي سپرده ارزي بتوانيم بازاري در ساختار بازار سرمايه تشكيل دهيم كه كشف قيمت‌ها صورت گرفته و بازار غير‌رسمي و غير‌شفاف به بازار شفاف تبديل شود.

.
وي تاكيد كرد كه آمادگي كامل در بورس براي ورود ارز وجود دارد و ابلاغ آن هم دشوار نيست، اما در اين بين همكاري بانك مركزي بسيار مهم است، زيرا اين بانك به عنوان ركن اساسي معاملات ارز اگر همكاري جدي كند اين كار با موفقيت انجام مي‌شود و اگر مثل قبل عدم همكاري داشته باشند موفقيت چنداني نخواهد داشت.

.
عضو شوراي عالي بورس كشور تصريح كرد: راه‌اندازي بورس ارز كمك مي‌كند مديريت بازار دلار را از طريق ريال در پي مكانيزم‌هاي قراردادهاي آتي ارز انجام دهيم. البته قرارداد آتي ارز نمي‌تواند مستقيم انجام شود مگر آن‌كه معاملات نقدي ارز را تعريف كنيم كه همان گام اولي بود كه دولت در حال انجام آن است تا بورس ارز راه‌اندازي شود.

.
وي خاطرنشان كرد: از قبل برنامه‌ريزي شده بود كه بورس ارز در بورس كالا ارائه شود حال ممكن است سازمان بورس بگويد كه در بورس اوراق انجام شود كه به نظر من مهمتر از مكان، انجام آن است. همچنين محمود رضا خواجه‌نصير، رييس امور بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به طراحي دستورالعمل معاملات ارزي اظهار كرد: ‌طبق دستورالعمل، خريداراني كه ثبت سفارش مي‌كنند مي‌توانند ارز خريداري كرده و فروشندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات را به فروش برسانند.

.
وي ادامه داد: در اين فرآيند فروشندگان ارز به صرافي يا بانك‌ها مراجعه كرده و گواهي ارزي دريافت مي‌كنند، سپس درخواست آنها در سيستم ثبت شده و فروشندگان مي‌توانند ارز خود را به فروش برسانند.

.
به گفته خواجه‌نصير، در طراحي معاملات ارز، مرجع اعلام تقاضا در نظر گرفته شده كه ثبت سفارش را انجام مي‌دهد و در چارچوب گواهي ارزي كه توسط صرافي يا بانك صادر مي‌شود عرضه و تقاضا در بورس صورت مي‌گيرد.

.
رييس اداره نظارت بر بورس‌ها با بيان اين‌كه در اين معاملات ارزهاي مختلف با مقاصد ارزي متفاوت قابل معامله است، گفت: خريداران ارز پس از خريد به صرافي يا بانك‌ها معرفي شده و ارز مورد نظر را از حساب فروشنده به حساب خريدار منتقل مي‌كنند. وي اظهار كرد: در اين شيوه بورس تهران؛ امكان معامله، شركت سپرده‌گذاري مركزي؛ امكان تسويه وجه و صرافي‌ها؛ وظيفه انتقال ارز را بر عهده دارند.

.
وي در مورد زمان انجام گفت: راه‌اندازي اين بازار به هماهنگي بانك مركزي و ساير بانك‌ها بستگي دارد.
البته خريد و فروش ارز بورس جداگانه‌اي محسوب نمي‌شود و معاملات آن به صورت روزانه با در نظر گرفتن دامنه نوسان انجام مي‌شود. 

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.