نرم افزارحسابداری صدگان

توقف قيمت ارز در مرز

0 713

حسابداراپ

قیمت‌ها ديروز در بازار ارز و سکه از برخی نکات سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی تاثیر گرفت و افزایش بیشتری نسبت به روز‌های گذشته ثبت کرد.


.
با وجود تاکید بهمنی مبنی برتشکیل قرارگاه جنگ‌های نامنظم اقتصادی و تاکید بر وجود ذخایر ارزی کافی در کشور برای هدایت بهتر و تخصیص بهینه منابع ارزی، واکنش بازار به دليل تقويت احتمال تعديل نرخ مرجع ارز به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و عملا فضای همسویی با سخنان وی در بازار پدید نیامد. در این راستا، قیمت دلار افزایش یافت.نرخ اين ارز در ساعت ۲ بعدازظهر در میانه نوسان‌های قیمتی ۱۹۹۱ تومان اعلام شد. بااین حال قیمت ۲۰۰۵ تومان هم در ساعات مختلف برای آن عنوان شد. در عین حال برخی از صرافان ضمن اشاره به افزایش قیمت‌های بازار سقف قیمتی معامله شده برای دلار را تا بعدازظهر نهایتا ۱۹۹۸ تومان اعلام کردند. برخی سایت‌ها نیز قیمت ۱۹۹۹ تومان برای ساعاتی از بازار ثابت ماند. این شرایط نشان می‌دهد که به غیر از مقامات بانک مرکزی و دولتی خود بازار نیز گذر قیمت دلار از ۲۰۰۰ تومان را پرریسک ارزیابی می‌کند و معامله‌گران نیز معامله کردن فراتراز این مرز را با احتمال ریزش و برگشت قیمت همراه می‌دانند.

.
رییس کل بانک مرکزی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیسیون صنایع و معادن و همچنین کمیسیون اصل ۹۰ ضمن تکرار ضرورت بالابردن کیفیت کالاهای تولید داخل، برای چندمین بار بر لزوم تک نرخی شدن ارز تاکید کرد. وی در حین سخنان در پاسخ به پرسشی از تعیین قیمت تک‌نرخی پس از بررسی‌های کارشناسی خبر داد که این قسمت از سخنان وی مهم‌ترین خبر برای بازار ارز تلقی شد و برخی برای اعلام نرخ جدید ارز مرجع منتظر نشسته اند. بازار داخل نیز در واکنش به این سخنان شاهد افزایش قیمت دلار بازار آزاد است. این درحالی است که رییس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده بود که قرار نیست قیمت دلار مرجع به نرخ بازار نزدیک شود، بلکه می‌خواهیم قیمت بازار را به سمت قیمت ۱۲۲۶ تومانی مرجع کاهش دهیم.

.
ريیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین سخنان خود گفته است: ما به دنبال تک نرخی شدن ارز هستیم و زیربار ارز دو‌نرخی و بیشتر نخواهیم رفت و فقط یک نرخ ارز خواهیم داشت؛ چرا که ارز تک نرخی می‌تواند جلوی مفاسد را بگیرد. وی اظهارکرد: در حال حاضر ما ارز را با قیمت ۱۲۲۶ تومان عرضه می‌کنیم، ولی نمی‌دانیم کالایی که با آن خریداری می‌شود با ارز ۱۲۲۶ تومان به فروش می‌رسد یا در بازار با نرخ ۱۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. ريیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که ارز تک‌نرخی با چه قیمتی ارائه می‌شود، گفت: باید در این زمینه بررسی‌های لازم صورت گیرد. بانک مرکزی در زمان لازم نرخ ارز را اعلام می‌کند.

پندار سیستم

.
قیمت‌های داخلی 
به دنبال افزایش یافتن قیمت دلار ، نرخ سایر ارزهای عمده نیز دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. یورو ۳۳ تومان و پوند انگلیس ۲۶ تومان گران شدند و به ترتیب تا ۲۴۵۵ تومان و ۳۱۲۶ تومان بالارفتند. صد ین ژاپن نیز با ۴۰ تومان افزایش قیمت تا ۲۵۴۰ تومان بالارفت.ریال عربستان ۷ تومان و درهم امارات ۸ تومان افزایش قیمت را ثبت کردند.
دلار کانادا و دلار استرالیا هم با ۳۵ تومان و ۲۵ تومان رشد قیمت به نرخ‌های ۲۰۲۶ تومان و ۲۰۸۱ تومان رسیدند.

.
در بازار سکه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۹ هزار تومان و طرح قدیم ۸ هزار تومان افزایش داشتند که نرخ‌های فروش ۷۴۲ هزار تومانی و ۷۴۴ هزار تومانی برای آنها در تابلو سکه فروشان درج شد. نیم سکه ۵ هزار تومان و ربع سکه ۳۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و تا ۳۷۱ هزار تومان و ۱۸۸ هزار تومان ترقی قیمت داشتند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۳۶۰۰ تومان افزایش تا ۳۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان بالارفت . قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ۷۵ هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک شد که در این راستا بیش از ۸۳۰ تومان افزایش داشت.افزایش قیمت اقلام سکه در روز گذشته در حالی بود که قیمت جهانی طلا در مسیر کاهشی قرار داشت.

.
طلا در بازار‌های جهانی 
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته تا ۵ بعدازظهر به وقت تهران به سطح ۱۶۰۸ دلار رسید که نسبت به نرخ روز قبل از آن تقریبا ۱۶ دلار کاهش داشت.
در بازار طلا برخی شرایط موجب تشکیل صف فروش برای آن شد. روز چهارشنبه و پنج‌شنبه (دیروز و امروز) مقامات بانک مرکزی اروپا ضمن برگزاری جلساتی با مقامات بانکی کشورهای این قاره به تبادل نظر با مقام‌هاي فدرال رزرو حمایت از اقتصاد اروپا وآمریکا خواهند پرداخت. با وجودی که طرفداران سرمایه‌گذاری در طلا و صاحبان آن در تلاشند تا نتایجی مثبت واز پیش تعیین شده برای این نشست‌ها رقم بزنند، برخی نیز نسبت به هرگونه نتیجه مطلوب این نشست‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند. از جمله کارشناسان موسسه بارکلیز کاپیتال اعلام کرده‌اند که احتمال توافق فدرال رزرو با بانک مرکزی اروپا در این نشست‌ها ضعیف است. تحلیلگران این موسسه گفته‌اند که به نظر آنها فدرال رزرو منتظر داده‌های قطعی از اقتصاد اروپا خواهند ماند و دست به اقدام خاصی در تزریق منابع مالی به اقتصاد نخواهند زد. ظاهرا انتظار بر این است که شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی اروپا در مقابل انتظارات بازار بی‌ثبات و ناپایدار باشد. این عامل موجب افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن خواهد شد که افت قیمت طلا و کاهش ارزش یورو را درپی خواهد داشت.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.