نرم افزارحسابداری صدگان

تقاضای آخر هفته در بازار ارز و سکه

0 749

حسابداراپ

قیمت دلار و سکه بعدازظهر روز پنج‌شنبه دوباره افزایشی شد. دلار تا ۲۱۲۰ تومان افزایش یافت که حداقل ۱۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد. در این میان برخی قیمت ۲۱۲۵ تومان و حتی ۲۱۳۰ تومان را نیز برای آن اعلام کردند. پس از اعلام زمان تعطیلات تقریبا ۸ روزه در بازار ارز طی ۲ هفته آینده، تقاضای برخی برای خرید ارز سفرهای ضروری خارجی در بعدازظهر پنج‌شنبه افزایش یافت. افزایش قیمت دلار در این زمان در حالی بود که تا ظهر قیمت آن ۲۱۱۷ تومان بود.

.

بالارفتن قیمت دلار در لحظات پایانی بازار هفته در حالی است که در میانه هفته و در آستانه تعطیلات بازار ارز، افت تقاضا موجب کاهش قیمت‌ها شده بود. با مشخص شدن شرایط تعطیلات، تقاضا باردیگر به بازار برگشت و در ساعات کاری غروب پنج‌شنبه موجب افزایش قیمت‌ها شد. اگرچه دو سال است که مناسبت‌ها در نوسان قیمت‌ها چندان تاثیر‌گذار نبوده و بیشتر تقاضای سرمایه‌گذاری، ارزو سکه را با نوسان قیمت مواجه کرده، اما می‌توان تقاضای اندکی از تقاضای خرید در بازار را به فرارسیدن عید سعید فطر مربوط دانست.

.
نوسان قیمت‌ها دربازار همچنان قیمت‌های متفاوتی را رقم می‌زند و فاصله اتفاقات و اظهارنظرهای تاثیرگذار به مراتب کمتر شده است. هنوزسخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر عقب‌نشینی استراتژیک وی از تغییر قیمت ارز مرجع نقل بازار است که به گفته اغلب دست‌اندرکاران، با به سر آمدن مرداد ماه راه افتادن بورس آتی ارز مهم‌ترین اتفاق مورد انتظار بازار ارز است. در یک نشست بررسی چگونگی اجرایی شدن این بورس در بانک توسعه صادرات معاون وزیر بازرگانی ابعاد تازه‌ای را از سازوکارهای این بازار اعلام کرده است. سخنان وی به عنوان تازه‌ترین جزئیات، در حالی است که تا قبل از آن تقریبا اکثر فعالان در بازار نسبت به نتیجه بخش بودن آن به‌ویژه در کنترل نوسان قیمت و کم کردن فاصله ارز آزاد با قیمت رسمی آن اظهار خوش‌بینی نداشته‌اند.

.
بازار بورس آتی ارز که در این روزها بخش عمده‌اي از نگرانی‌های فعالان بازار را به خود معطوف کرده از منظر کارشناسان با مواردی همچون چگونگی تقابل عرضه و تقاضا در کشف قیمت روبه‌رو است. نبود امکان عرضه نقدی اسکناس ارز به عنوان یک عامل بازدارنده در ورود بخش خصوصی به این بازار ، تا زمانی که معاملات آن راه‌اندازی شده و سازو کارهای اجرایی آن با نیازهای واقعی تجار و نیازمندان واقعی ارز سازگاری نیابد، همچنان محل چالش است. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست به آنها اشاره شده در پی می‌آید. تحلیل کارآیی این موارد را البته باید با گذشت چند روز از برگزاری این بازار مورد کنکاش قرار داد. گفته شده: 

.
عرضه و تقاضاي ارز در قالب صدور و مبادله گواهي ارزي خواهد بود و معاملات فيزيكي ارز در اين بازار انجام نمي‌شود. 
تمام معاملات در اين بازار بانام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته اين اطلاعات در بورس كدگذاري مي‌شود كه منجر به افشاي اطلاعات مشتري نشود. 
در اين سيستم به بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز اجازه داده شده، بخشي از عمليات خرد و مصارف خدماتي كه بانك مركزي آنها را مجاز مي‌داند بر اساس قيمت اعلام شده از بورس، خريد و فروش كنند. ضمن آنكه بانك‌ها مستقيما و بر اساس منابع خودشان مي‌توانند گواهي ارزي صادر نمايند يا در بورس معامله كنند. 
امور مربوط به حواله‌ها و خريدوفروش ارز كماكان توسط بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز انجام خواهد شد.

عرضه‌كنندگان گواهي ارزي در اين بازار را صادركنندگان كالا و خدمات و همچنين اشخاص حقوقي و حقيقي دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشا خارجي تشكيل مي‌دهند. – استفاده از مشوق‌هاي مالياتي و جوايز صادراتي موكول به عرضه ارز صادركنندگان به اين بازار جديد شده است.

پندار سیستم

.
قیمت‌های داخلی
با بالارفتن قیمت دلار در غروب پنج‌شنبه ، یورو نیز با۱۵ تومان افزایش تا ۲۶۲۵ تومان بالارفت. درهم به ۵۷۷ تومان رسید. دلار کانادا و دلار استرالیا با ۱۴ تومان و ۳۰ تومان افزایش به ترتیب به ۲۱۷۵ تومان و ۲۲۵۷ تومان رسید. در این میان، البته قیمت پوند انگلیس با کاهش اندکي به ۳۳۴۸ تومان افت کرد. ریال عربستان هم تا ۵۶۴ تومان کاهش یافت. لیر ترکیه هم با ۴ تومان کاهش به ۱۲۱۸ تومان رسید. 

.
در بازار همچنین در کنار افزایش قیمت دلار، بالارفتن ۲۲ دلاری قیمت جهانی طلا ، قیمت سکه را تا ۷۸۵ هزار تومان بالابردکه ۵۰۰۰ تومان افزایش داشته است. سکه طرح قدیم هم با ۹۰۰۰ تومان افزایش قیمت به نرخ ۷۸۹ هزار تومان رسید. 

نیم سکه در این میان با ۴۰۰۰ تومان افزایش تا ۳۹۳ هزار تومان بالارفت. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۲۵۰۰ تومان افزایش تا ۳۴۷ هزار و ۴۰۰ تومان گران شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با همین شرایط نیز ۵۷۸ تومان افزایش یافت و به ۸۰ هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک شد.

.
بهای جهانی طلا 
روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۱۶۱۶ دلار رسید که نسبت به قیمت ۱۵۹۴ دلاری غروب چهارشنبه تقریبا ۲۲ دلار افزایش داشت. افزایش قیمت نفت و بهبود برابری یورو در مقابل دلار آمریکا موجب افزایش قیمت آن شده است.
بهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه در سطوح بالاتر از یك هزار و ۶۰۰ دلار در هر اونس ایستاد. زیرا سرمایه‌گذاران همچنان امیدوارند كه بانك‌های مركزی به تقویت رشد اقتصادی اقدام كنند. در گزارشی به نقل از رویترز آمده است:‌ آمارهای اقتصادی جدید آمریكا حاكی از این است كه احتمالا اقتصاد این كشور، به مداخله بانك مركزی برای تحریك رشد نیازی ندارد. 

.
شورای جهانی طلا نیزاعلام كرد‌ تقاضای جهانی طلا در سه ماهه دوم ۲۰۱۲، به دلیل كاهش خرید مصرف‌كنندگان اصلی طلا در جهان، یعنی هند و چین، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو سال اخیر رسیده است. 

اتخاذ سیاست پولی انبساطی و چاپ پول از سوی بانك‌های مركزی، موجب افزایش تقاضای طلا می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران برای محافظت از دارایی خود در برابر تورم به این فلز ارزشمند روی می‌آورند.
بهبود بازار مسكن و افزایش تولیدات صنعتی در آمریكا ممكن است برخی اقتصادانان آمریكا را متقاعد كند كه به مداخله بانك مركزی این كشور برای تقویت اقتصاد، نیازی نیست.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.