نرم افزارحسابداری صدگان

انتظار آرامش آتي در روزهاي نيمه تعطيل

0 816

حسابداراپ

مبادلات بازار قراردادهاي آتي سكه بورس كالاي ايران با كاهش محسوس قيمت‌ها همراه شد البته حجم و ارزش معاملات نيز به تاثير از نزول قيمت‌ها افت اندكي داشت.

.

گزارش شوراي جهاني: حال و آينده طلا 
مبادلات طلاي جهاني متاثر از تازه ترين گزارش اخير شوراي جهاني طلا (WGC) در حالي كه در روزهاي ابتدايي هفته به زير محور يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس رسيده بود در روزهاي پاياني به بالاي يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس رسيد. نوسانات بازار طلاي جهاني علاوه بر اينكه متاثر از اخبار و گزارش‌ها از شاخص‌هاي اقتصادي ايالات متحده طي چند روز گذشته بود اما همچنان در انتظار سياست‌هاي پولي جديد اتخاذ شده از سوي بانك‌هاي مركزي جهان است.

.

براساس گزارش اخير منتشرشده، تقاضاي طلاي جهاني در سه ماه دوم مدت مشابه سال قبل با ۷ درصد كاهش به ۹۹۰ متريك تن رسيده كه از آن جمله مي‌توان به كاهش ۵۶ درصدي تقاضا در هند اشاره كرد. تضعيف روپيه در برابر دلار باعث شده قيمت طلا در هند به ازاي هر ۱۰ گرم به بالاتر از ۳ هزار روپيه در سه ماه دوم برسد. تحليلگران هندي بر اين باورند رشد اقتصادي اين كشور در حال كند شدن است، اما بانك مركزي به دليل نرخ تورم مدام به دنبال كاهش نرخ بهره است.

.
تقاضاي طلا در چين نيز با ۷ درصد كاهش در سال به ۹/۱۴۴ تن در سه ماه دوم سقوط كرد. تقاضا در چين بزرگ (به علاوه دو كشور هنگ‌کنگ و تايوان) نيز طي مدت مشابه با ۶ درصد كاهش به ۱/۱۵۶ تن رسيد. اين در شرايطي است كه انتظار بر اين است تقاضاي قوي در چين به عنوان بزرگ‌ترين خريدار جهان در سه ماه اول سال جاري باقي بماند. همچنين در اروپا وضعيت تقاضاي طلا ۱۹ درصد بالاتر از متوسط ۵ سال قبل بوده، در واقع سرمايه گذاري طلا در قاره سبز ايجاد بندرگاه مطمئني در جهت در امان ماندن از توفان بحران بدهي‌هاي مستقل بوده است.

.
براساس بخش ديگري از گزارش شوراي جهاني طلا؛ بانك‌هاي مركزي خريداران قابل توجهي از طلا بوده‌اند. بانك‌هاي مركزي، اقتصادهاي در حال ظهور و در حال توسعه از جمله خريداران هستند. اين در شرايطي است كه كشورهاي قزاقستان، روسيه، اوكراين، فيليپين و مكزيك كشورهايي بوده‌اند كه بيشترين خريد طلا در سه ماهه اول سال را در جهان داشته‌اند. پيش‌بيني كارشناسان از آينده طلا به گمانه زني‌ها پيرامون اقدامات محركي بيشتر بانك‌هاي مركزي جهان مربوط مي‌شود.

.

.

ارز منطقي شود، سكه آرام مي‌گيرد
در بازار داخلي قيمت سكه متاثر از دلار بالاي دو هزار توماني با تغييرات محسوسي همراه است. هر چند التهاب قيمت‌ها در ابتداي هفته قابل توجه بود اما پايان هفته به تاثير از برخي اخبار و كاهش سطح مبادلات، اندك شد. اين نكته را نبايد فراموش كرد كه تحركات بازار ارز همچنان به عنوان مهمترين فاكتور تغييردهنده بازار طلا و سكه شناخته مي‌شود و باور بر اين است در صورت ادامه وضعيت كنوني در كوتاه مدت سير نزولي به صورت موقت و در بلندمدت شرايط صعودي مهيا باشد.

.

عدم پاسخ به بخش عمده‌اي از افزايش سطح تقاضا به تاثير از تصميمات بانك مركزي در قبال وضعيت نرخ ارز مرجع و از سويي عوامل برونزاي سياسي به عنوان پارامتر رواني تاثيرگذار، مهم‌ترين دليل تحركات بازار ارز بوده است. در روزهاي مياني هفته با تزريق دلار به بازار كه به عقيده برخي اين تزريق متاثر از برخي گمانه زني‌ها و شايعات در اين باره است تا حدودي روي كاهش التهاب‌ها تاثيرگذار بود. اين در شرايطي است كه روز چهارشنبه هفته گذشته بانك‌هاي عامل اعطاي ارز مرجع به طور تلويحي از دادن ارز به پنج اولويت گروه‌هاي كالايي تخصيص نرخ ارز مرجع خبر داده اند، در بخش ديگري از خبرهاي اميدوار كننده، آمده است كه مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ درباره انرژي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان در اواخر ماه اوت برگزار مي‌شود. علاوه بر عوامل موجود، تعطيلي چند روزه عيد فطر و اجلاس سران در تهران روي آرام شدن روند مبادلات بازار نقدي ارز و سكه تاثيرگذار بوده است.

.
البته در حالي برخي از منطقي شدن نرخ ارز به تاثير از تدابير بانك مركزي و راه‌اندازي بورس ارز در اوايل شهريورماه به دليل سامان دادن به وضعيت عرضه و تقاضا در بازار ارز خبر داده اند كه برخي همچنان بر اين باورند هيجانات غيرمنطقي ادامه دار خواهد بود زيرا عوامل غير اقتصادي همواره به عنوان بخشي از تاثيرگذارترين فاكتورهاي رواني شرايط متفاوتي را برخلاف پيش‌بيني‌ها فراهم مي‌كند.

پندار سیستم

.

.

انتظار تا بعد از اجلاس سران
قراردادهاي آتي سكه علاوه بر تاثيرپذيري از بازار ارز شاهد اضافه شدن يكي از بازيگران تاثيرگذار ديگر به نام تغييرات طلاي جهاني بود. نزولي شدن قيمت اونس در بازارهاي جهاني روي رفتار معامله گران طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بي‌تاثير نبود، اما روز‌پنج‌شنبه همگام با تغييرات طلا حركت بازار دوباره عوض شد.

.

در بازار آتي موضوع به پايان رسيدن موعد سررسيدهاي مردادماه و تحويل فيزيكي سكه اين سررسيد و از سويي ورود سررسيدهاي جديد آذرماه به سيستم معاملاتي، اتفاقات مهم در هفته گذشته بود. تغييرات قيمتي و تحركات اندك مثبت روي زيان فروشندگان سررسيدهاي مردادماه تاثيرگذار بود. در حالي كه در روز چهارشنبه قيمت سكه بازار آتي پايين‌تر از قيمت سكه نقدي قرار گرفت در روزپنج‌شنبه اين زيان تا حدودي جبران شد تا نكول فروشندگان مردادماه به روز شنبه، زمان تحويل سكه و تغييرات بازار طلاي جهاني موكول شود. 

.
تحويل سكه مردادماه در حالي انجام مي‌شود كه سكه دورترين سررسيد يعني آذرماه با قيمت بالاي ۹۰۰ هزار تومان روزهاي كاري را پشت سر گذاشت تا همچنان دورنماي صعودي قيمت‌ها چشم‌انداز بازار باشد. البته اختلاف سررسيدها كم شده و سودآربيتراژي نسبت به برخي روزها كه بازار با نوسان شديدي دنبال شد، كاهش پيدا كرده، اما تحليلگران از تحركات مثبت قيمتي به دنبال نوسانات ارزي و از سويي پايان يافتن تحويل سكه‌هاي پيش فروش بانك مركزي خبر داده‌اند.

.

به باور برخي اگر قيمت سكه از تغييرات دلار عقب افتاده به پيشي گرفتن سطح عرضه از تقاضا با تحويل سكه‌هاي پيش فروش ۶ ماهه بر مي‌گردد، اين در شرايطي است كه تا دور آخر سررسيد سكه‌هاي پيش فروش ۸ ماهه كه نزديك ۲ ماه ديگر انجام مي‌شود بازار مي‌تواند تفاوت تغييرات بين دلار و سكه را جبران كند. كارشناسان بر اين باورند همه اين معادلات به همان ميزان قطعي و محتمل خواهد بود كه اخبار و گزارش‌هاي اقتصادي و سياسي مسير متفاوتي را پيش روي رفتار بازار قرار مي‌دهد. 

.
در مجموع در بازار آتي طي هفته گذشته تعداد ۵۲ هزار و ۶۲۴ قرارداد به ارزش ۵ تريليون و ۱۴۸ ميليارد و ۵۱۴ ميليون و ۴۰ هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل تا حدودي كاهش محسوسي از لحاظ حجم و ارزش را تجربه كرد. براي سررسيدهاي مردادماه ۶۱۶ قرارداد به ارزش ۵۱ ميليارد و ۸۷۸ ميليون و ۱۲۰ هزار ريال، سررسيدهاي شهريورماه ۴۱ هزار و ۷۳ قرارداد به ارزش ۳ تريليون و ۳۲۲ ميليارد و ۱۷ ميليون و ۴۶۰ هزار ريال، سررسيدهاي مهرماه ۷۹۵ قرارداد به ارزش ۶۷ ميليارد و ۲۶ ميليون و ۱۰ هزار ريال، سررسيدهاي آبانماه ۱۲ هزار و ۹۳۳ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۵۹۷ ميليارد و ۹۲۸ ميليون و ۶۹۰ هزار ريال و سررسيدهاي آذرماه يك هزار و ۲۰۷ قرارداد به ارزش ۱۰۹ ميليارد و ۶۶۳ ميليون و ۷۶۰ هزار ريال معامله شد.

.

قيمت سكه در بازار آتي نيز در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه ابتداي هفته گذشته در سررسيد مردادماه ۸ هزار و ۶۶۰ تومان افزايش و در ساير سررسيدها كاهش يافت. دليل اصلي اين وضعيت نيز جبران حباب منفي قيمت‌ها در سررسيد نزديك مردادماه و پايان يافتن معاملات اين سررسيد بود، اما در مجموع روند مبادلات طي هفته گذشته نزولي بود، به طوري كه قيمت سكه سررسيد شهريورماه ۷۴۶ تومان، سررسيد مهرماه ۶ هزار و ۵۲۹ تومان، سررسيد آبانماه ۷ هزار و ۶۶۹ تومان و سررسيد آذرماه ۱۰ هزار و ۷۷۳ تومان افت داشت. 
.
چرا طلا آرام نمي‌گيرد؟
آنچه روي تغييرات بازار طلا در روز پنج شنبه و ديروز تاثيرگذار بود موضوع انتشار آمارهاي اقتصادي ايالات متحده و نوسانات شاخص جهاني دلار بوده است. اطلاعات ضعيف اقتصادي ايالات متحده پيرامون بازار كار و بخش مسكن (ساخت و ساز) كه كمتر از سطح انتظار بود، شاخص دلار را تضعيف كرد و به تبع باعث بالا باقي ماندن سطح رواني قيمت طلا در محدوده يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس شد.

.

تحليلگران سايت كيتكو بر اين باورند آينده طلا تحت فشار قرار دارد و معاملات طلا ممكن است در كوتاه مدت متغير و در محدوده تعريف شده اي قرار گيرد. البته برخي اخبار همچون تاكيد بر تسريع در اجراي سياست‌هاي پولي توسط دولت ون جيابائو در چين، آرام شدن بازارهاي سهام اروپا در روز پنج شنبه و انتشار آمار مربوط به داده هاي خرده فروشي در بريتانيا در گرايش قيمت طلا به سمت بالا بي‌تاثير نبود. 

.
پيش بيني اغلب سرمايه‌گذاران حاكي از اين است كه فعالان بازار همچنان در حاشيه هستند و همه به نوعي در انتظار اجراي سياست‌هاي پولي معروف به QE3 در ايالات متحده هستند. البته گردهمايي‌هاي سالانه بانك فدرال در جكسول هول در ايالت وايومينگ در اواخر ماه اوت و از سويي جلسه بعدي كميته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه سپتامبر از جمله موضوعاتي است كه روي تصميم آينده سرمايه‌گذاران بسيار موثر خواهد بود. تحليلگران بر اين باورند سياست‌هاي پولي تحريك کننده بانك‌هاي مركزي جهان با افزايش نرخ تورم مي‌تواند استفاده از طلا را به عنوان دارايي جايگزين در قبال حفظ سرمايه به همراه داشته باشد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.