نرم افزارحسابداری صدگان

گزارش رسمي از تغيير قيمت‌ها

0 521

حسابداراپ

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از تغيير قيمت مواد خوراكي نشان مي‌دهد كه از ۱۱ گروه كالايي مورد بررسي، قيمت هفت گروه كالايي افزايش داشته، دو گروه بدون تغيير بوده و تنها يك گروه كاهش جزئي داشته است.

.

كارشناسان معتقدند: دليل افزايش قيمت مواد خوراكي به رشد قيمت تمام شده بخش توليد باز مي‌گردد. بر اساس گزارش بانك مركزي، در فروردين ماه امسال هزينه‌هاي توليد در بخش كشاورزي ۲/۲۳ درصد نسبت به سال قبل بالاتر رفته است. در مجموع نيز شاخص قيمت تمام شده توليد ۳۲ درصد رشد داشته است.

.

صاحب‌نظران اقتصادي معتقدند: رشد هزينه توليد، آثار خود را در سطح خرد منعكس مي‌كند و منجر به افزايش قيمت‌ها خواهد شد. به گفته كارشناسان، روند صعودي تورم در سال جديد انعكاس افزايش هزينه شاخص توليد‌كننده است. رييس‌كل بانك مركزي نيز در ابتداي سال تورم را يكي از چالش‌هاي اقتصادي كشور در سال جاري عنوان كرده بود.

.

بر همين اساس كارشناسان معتقدند: اگر روند رشد نقدينگي كنترل نشود يا نقدينگي به بازار‌هايي كه ضربه گير اقتصاد هستند هدايت نشود بايد منتظر التهاب مجدد بازار‌ها بود، اعتقادي كه در هفته جاري به شكل رشد مجدد قيمت‌ها خود را در بازار ارز و طلا نشان داده است. فعالان بازار معتقدند: به‌دليل برخي نگراني‌هاي تورمي تقاضا براي خريد ارز و سكه بالا رفته است. روز گذشته شرايط بازار به گونه‌اي بود كه دلار با ۳/۳ درصد رشد نسبت به روز قبل وارد كانال جديد قيمتي شد. سكه نيز با نزديك به سه درصد رشد از مرز ۷۰۰ هزار تومان گذشت.

.

 

گزارش رسمي از تغيير قيمت‌ها
بانک مرکزی گزارش قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال را اعلام کرد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، تخم‌مرغ در این هفته رکورد افزایش قیمت هفتگی را شکست و بیش از ۱۰ درصد در یک هفته گران شد. قیمت مرغ هم ظرف یک هفته نزدیک به ۵/۷ درصد افزایش پیدا کرد.

.

در نگاه کلی به قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در سطح شهر تهران، به جز گروه کالایی گوشت قرمز که کاهش بسیار جزئی قیمتی داشته است؛ در بيشتر گروه‌هاي کالایی دیگر، افزایش قیمت، هم به صورت هفتگی و هم به صورت ماهانه دیده می‌شود. 

.
افزایش ۸۵ درصدی قیمت مرغ در یک سال
چند هفته ای هست که قیمت خرده فروشی دو کالای پر مصرف در سبد مصرفی خانوار- مرغ و تخم‌مرغ- روند صعودی خود را حفظ کرده است. گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال بار دیگر از تداوم روند صعودی قیمت‌ اين دو كالا خبر می‌دهد. گوشت مرغ در سال گذشته و در همین مدت زمان، هر کیلو سه هزار و ۱۰۸ تومان فروخته شده، اما با گذشت یک سال قیمت این کالا به طور متوسط هر کیلو ۵ هزار و ۷۶۱ تومان شده است.

.

پندار سیستم

قیمت مرغ در این هفته نسبت به هفته قبل ، ۴/۷ درصد افزایش پیدا کرده است.این درحالی است که افزایش قیمت گوشت مرغ در یک ماه بیش از ۱۶ درصد و در یک سال بیش از ۸۵ درصد بوده است. در عین حال بنا به گزارش بانک مرکزی، قیمت تخم‌مرغ نیز در یک هفته بیش از ۱۰ درصد بالا رفته است. افزایش قیمت تخم‌مرغ در یک ماه هم ۱۰ درصد بود. البته گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

.

چرا که در سال گذشته قیمت یک شانه دو کیلویی تخم‌مرغ حدود ۵ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. حال آن که قیمت این کالا در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال به حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

.
افزایش جزئی قیمت برنج
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به دوم تیرماه انواع برنج نیز افزایش قیمت جزئی داشته است. به طوری که برنج وارداتی غیرتایلندی با ۱/۰ درصد افزایش به بیش از دو هزار و ۷۰۰ تومان و برنج داخلی درجه یک و دو نیز با ۲/۰ درصد افزایش به ترتیب به ۴ هزار و ۴۴۵ و سه هزار و ۱۱۶ تومان رسیده است.یک کیلو برنج داخلی درجه یک در هفته مشابه سال گذشته سه هزار و ۳۷۲ تومان فروخته شده است.

.
یک متر اسکناس ۱۰۰۰ تومانی برای یک کیلو گیلاس
گزارش‌های آماری بانک مرکزی در خصوص میوه‌های تازه حاکی از رشد نیم درصدی قیمت این گروه کالایی نسبت به هفته قبل و رشد میانگین ۶۶ درصدی نسبت به سال قبل است که در بعضی محصولات مانند هلو این افزایش قیمت به ۱۲۷ درصد هم رسیده است.

.
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به دوم تیرماه، هر کیلوگرم شلیل و شبرنگ به طور متوسط ۷ هزار و ۱۶۰ تومان و هر کیلوگرم گیلاس به طور متوسط ۷ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شده است. به عبارت دیگر در هفته منتهی به دوم تیرماه ، با احتساب اینکه هر اسکناس هزار تومانی ۱۶ سانتی متر طول دارد، برای یک کیلوگرم گیلاس یا شلیل شبرنگ باید بیش از یک متر اسکناس هزار تومانی به فروشنده پرداخت كرد. این در حالی است که قیمت یک کیلو گیلاس در هفته مشابه سال گذشته سه هزار و ۹۶۰ تومان بوده است. قیمت شلیل و شبرنگ نیز در سال گذشته هر کیلو حدود ۵ هزار تومان بود. 

.
رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی قیمت سبزی
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که گروه کالایی سبزی‌های تازه نیز افزایش قیمت نزدیک به ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارند؛ به این صورت که هر کیلوگرم خیار در بازار تهران به طور متوسط هزار و ۴۴۸ تومان، گوجه فرنگی هزار و ۳۷۰ تومان، بادنجان هزار و ۵۲۰ تومان، کدو سبز هزار و ۱۹۰ تومان، لوبیا سبز هزار و ۹۹۸ تومان و سبزی‌های برگی هزار و ۴۵۰ تومان عرضه شده است. در این میان افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت گوجه فرنگی و نزدیک به ۱۱۰ درصدی قیمت خیار طی یک سال در گروه کالایی سبزی‌های تازه جالب توجه است. در سال گذشته این دو کالا به طور متوسط حدود ۷۰۰ تومان قیمت داشت. حال آنکه این دو کالا با گذشت یک سال به ترتیب هزار و ۴۴۸ تومان و هزار و ۳۷۱ تومان فروخته می‌شود.

.
گوشت گوسفندی کیلویی ۲۲ هزار تومان
در هفته منتهی به دوم تیرماه، قیمت گوشت گوسفند با استخوان نیز به طور متوسط کیلویی ۲۲ هزار و ۵۰ و گوشت گوساله بی‌استخوان نیز ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. حال آنکه در هفته مشابه سال گذشته این دو کالا به ترتیب ۱۷ هزار و ۵۲۴ تومان و ۱۱ هزار و ۸۹۳ تومان عرضه شده است. قیمت گروه کالایی گوشت قرمز با این که در مقایسه هفتگی افزایش و ماهانه کاهش ناچیزی داشته، اما در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. 

.
افزایش ۵۵ درصدی قیمت حبوبات نسبت به سال گذشته
بازار حبوبات نیز از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبود. اگرچه آمارها افزایش ۲/۰ درصدی را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد؛ اما نسبت به هفته مشابه سال قبل این گروه کالایی ۸/۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت یک کیلو نخود در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال نزدیک ۴ هزار تومان بود؛ اما در هفته مشابه سال گذشته قیمت این کالای خوراکی حدود دو هزار و ۳۰۰ تومان بود. 

.
چای کیلویی ۱۵ هزار تومان
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد چای خارجی نیز ۳/۰ درصد در یک هفته و نزدیک به ۲ درصد در یک ماه افزایش قیمت داشته است. بنا به آمار ارائه شده هر بسته چای ۵۰۰ گرمی از هفت هزار و ۵۲۴ تومان هفته قبل به هفت هزار و ۵۴۶ تومان افزایش یافته است. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت این کالا در سال گذشته حدود ۵ هزار تومان بوده است.

.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.