- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کاهش ۱۳۷ تومانی قیمت دلار در ۸ روز گذشته

نرخ دلار در بازار دیروز یک نوسان تقریبا ۳۴ تومانی را ثبت کرد. قیمت دلار تا غروب یکشنبه تا ۱۹۱۷ تومان هم کاهش داشت. روز گذشته نیز قیمت دلار در پایین‌ترین سطح گزارش شده به ۱۸۸۳ تومان رسید که تا این سطح می‌توان افت ۳۴ تومانی را برای آن در نظر گرفت. البته در ادامه به سطح ۱۹۰۰ تومان بازگشت.

.

قیمت دلار در بازار داخلی تحت توجه بیشتر دولت و بانک مرکزی در مسیر نزولی مرتبا ارقام کمتری را تجربه می‌کند. روز گذشته دلار در ساعت ۵/۱۱ قبل از ظهر به نرخ ۱۹۰۵ تومان فروخته شد. قیمت آن تا ساعت ۱ بعداز ظهر در پایین‌ترین سطح به ۱۸۳۳ تومان رسید. در ساعت‌های بعد البته قیمت دلار به مرور تا ۱۹۰۰ تومان (تا ساعت ۲ بعداز ظهر) بالارفت.

.

در این سطح اما افت ۱۷ تومانی نسبت به قیمت غروب یکشنبه برای آن ثبت شد.با عبوردوباره قیمت دلار از مرز ۲۰۰۰ تومان در روز هشتم تیر امسال، تا روز گذشته قیمت آن مرتبا درحال کاهش بوده است.طی تقریبا ۸ روز گذشته با افت قیمت این ارز به حداقل قیمت گزارش شده ۱۸۸۳ تومان در برخی ساعات دیروز، بازار شاهد کاهش ۱۳۷ تومانی نرخ آن بوده است. نرخ بازار در روز ۸ تیر همانطور که گفته شد توجه بیشتر دولت و بانک مرکزی به بازار ارز دلیل کاهش قیمت و کاسته شدن از التهاب این بازار عنوان شده است.با افت قیمت دلار البته تحرکاتی نیز در بازار دیده شده است.

.

معمولا با افت قیمت دلار برخی با انگیزه نوسان‌گیری اقدام به خرید می‌کنند. دلار آمریکا با کاهش قیمت خود نرخ ارزهای دیگر در بازار را نیز کاهش می‌دهد. سکه نیز در بازار با کاهش قیمت مواجه شده است. در بازار سکه هم روز گذشته قیمت سکه طرح جدید با کاهش تا ۷۰۶ هزار تومان افت کرد. قیمت ۷۱۰ هزارتومان هم در چهارراه استانبول گزارش شد که دراین سطح البته نسبت به نرخ روز یکشنبه تقریبا ۲۰۰۰ تومان کاهش ثبت کرد.

.

با این حال قیمت سکه در بیشترین فاصله تقریبا ۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبتا بدون تغییر بوده است. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار و هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت به ترتیب ۴۴۰۰ تومان و ۱۰۱۵ تومان افت داشتند.

.
در بازارهای جهانی 
قیمت طلا تقریبا در حالتی بینابینی در میان اخبار و عوامل تاثیر گذار به تعادل رسیده است. در حالی که خبر افت نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و چین هنوز تاثیرات خود را بر افت تقاضا برای کالاهای پایه و به ویژه طلا حفظ کرده، برخی از سرمایه‌گذاران برای چندمین بار احتمال تزریق دوباره پول بیشتربه اقتصاد آمریکا را در قالب همان تسهیل مقداری مطرح کرده‌اند. این شایعات، فضایی دوباره را برای تقویت قیمت کالاهای پایه فراهم کرده است.

.

در شرایطی که در آمریکا با افت تعداد مشاغل تازه ماه ژوئن تا سقف ۸۰ هزار فرصت شغلی، برخی به شدت نسبت به کاهش نرخ رشد اقتصادی نگران هستند. با این حال گفته شده که دارندگان اوراق قرضه در این کشور تمایلی برای فروش آنها ندارند. افت نرخ رشد اقتصادی و بدهی حکومتی در آمریکا که تا ۵/۱۰ تریلیون دلار نیز رسیده، موجب شده تا نرخ بهره در پایین‌ترین سطح فعلی بین صفر تا ۲۵/۰ درصد باقی بماند. در اروپا نیز طی هفته گذشته برای اولین بار پس از چندین سال ثبات، نرخ بهره با ۲۵/۰ درصد کاهش تا ۷۵ /۰درصد پایین آمد.

.

در چین نیز روند کاهش نرخ بهره موجب شد تا نرخ آن تا ۶ درصد افت کند. این در حالی است که روز گذشته نرخ تورم در چین به ۲/۲ رسید که پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر بوده است.در این میان البته قیمت نفت در آمریکا به دلیل همان امیدواری به دور جدید تسهیل مقداری با توجه به آمار جدید از اشتغال این کشور، قدری افزایش داشته که پتانسیل کاهشی قیمت طلا را تقریبا خنثی کرده است.

.
حاشیه‌هایی از بازار داخلی 
در بازار داخلی برخی مسائل همچون ارز چند نرخی هنوز هم مورد بحث و چالش است. در حالی که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای اخیر از ارز ۳ نرخی برای کالاهای ضروری، واسطه ای و لوکس سخن گفته بود، وزیر اقتصاد بازهم در ادامه مواضع خود به قاطعیت هر گونه تقسیم‌بندی ارز در این راستا را رد کرده بود. وی البته گفت که به دلایل گفته و ناگفته بازار موازی با بازار ارز تشکیل شده اما در هر حال اولویت برای دولت ارز تک نرخی است.

.

بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر با بیان اینکه دلار از نظر بانک مرکزی یک نرخ دارد، گفته بود که قصد داریم قیمت دلار در بازار آزاد را به سمت خود بکشیم. منظور وی کاهش دادن قیمت دلار ۱۹۰۰ تومانی به سمت دلار ۱۲۲۶ تومان مرجع است. در این روزها فاصله قیمت دلار مرجع و دلار بازار آزاد تقریبا ۷۰۰ تومان است. شکاف قیمت ارز در بازار داخلی که از مهر ۸۹ آغاز شده بیش از همه افراد دارای اطلاعات نهانی از شرایط آتی بازار را ثروتمند می‌کند و رانتی بزرگ را در اختیار آنها قرار می‌دهد. البته برخی انتظارات تورمی در کشور را دلیل از بین نرفتن شکاف قیمتی ارز رسمی و غیر رسمی می‌دانند. 

.

منبع : دنياي اقتصاد

.