نرم افزارحسابداری صدگان

٥ تصمیم کارگروه مشترک برای حمایت بانک‌ها از شرکت‌های بورسی و فرابورسی و روان‌شدن بازار سهام

0 690

حسابداراپ

پیرو جلسه عصر چهارشنبه شورای عالی اصل ٤٤ و تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم حمایت همه‌جانبه از بازار سرمایه و دارایی‌های مردم در این بازار‏، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیشب (شنبه‌شب) در جلسه‌ای فشرده در محل وزارت اقتصاد که تا پاسی از شب به طول انجامید‏، پنج تصمیم مهم برای حمایت بانک‌ها از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اتخاذ کردند.

.

بگزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)‏‏، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در جلسه دیشب، نقش مکمل بازار پول و سرمایه در نظام مالی، اثرات مثبت این دو بازار بر یکدیگر و لزوم حمایت بانک‌ها بانکی از بازار سرمایه مورد تاکید و توافق اعضا قرار گرفت، ٥ مصوبه مهم این جلسه را تشریح کرد.

.

مصوبه اول

دکتر صالح‌آبادی افزایش سقف مجموع تعهدات و تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی و غیرتولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس به ٢٠ درصد سرمایه پایه بانک‌ها را نخستین مصوبه این نشست عنوان کرد و گفت: پیش از این‏، حداکثر سقف تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی معادل ١٥ درصد و واحدهای غیرتولیدی، معادل ٥ درصد سرمایه پایه بانک‌ها بوده است که با این مصوبه‏، زمینه اعطای تسهیلات بیشتر به شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه فراهم می‌گردد.

.

مصوبه دوم

دکتر صالح‌آبادی در ادامه‏، اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه خود‏، بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم را دومین مصوبه کارگروه مشترک برشمرد و گفت: مقرر شد این تسهیلات در راستای حمایت از بازار سهام و پس از تائید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کل بانک مرکزی،‏ توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه بانک‌ها پرداخت شود.

.

مصوبه سوم

رئیس سازمان بورس موافقت بانک مرکزی با پذیرش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی به اشخاص حقیقی و حقوقی را سومین مصوبه جلسه دیشب کارگروه مشترک عنوان کرد.

پندار سیستم

.

مصوبه چهارم:

سخنگوی سازمان بورس در تشریح چهارمین مصوبه کارگروه مشترک حمایت از بازار سرمایه‏، به موافقت کارگروه با افزایش سقف نرخ سود اوراق مشارکت و صکوک بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد:

با تصویب کارگروه، نرخ اوراق مشارکت و صکوکی که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود، می‌تواند تا سقف ٣ درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشارکت منتشر شده با مجوز بانک مرکزی باشد. صالح‌آبادی در عین حال خاطرنشان کرد سازمان بورس پس از راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری و فراهم‌شدن سازوکار ارزیابی میزان ریسک اینگونه اوراق، نسبت به تعیین نرخ سود اوراق در چارچوب مصوبه کارگروه مشترک اقدام خواهد شد.

.

مصوبه پنجم

بگفته صالح‌ابادی‏، اعضای کارگروه در نهایت مصوب کردند تا به‌منظور تعیین راهکارهای اجرایی کردن مصوبات صورت‌گرفته، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار هماهنگی لازم را با بانک‌ها به عمل آورند که در نخستین گام، صبح امروز جلسه هماهنگی با بانک‌ها برای اجرایی کردن مصوبات کارگروه در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل خواهد شد.

.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه‏، با مثبت ارزیابی کردن نخستین نشست کارگروه مشترک حمایت از بازار سرمایه افزود: مقرر شد جلسات کارگروه بصورت مستمر ادامه یابد و جلسه بعدی نیز در همین راستا، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل خواهد شد.

.

لازم به ذکر است در جلسه شورای عالی اصل ۴۴ که چهارشنبه گذشته، در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، چهار تصمیم مهم در حمایت از بازار سرمایه به تصویب‌ رسید. افزایش حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه ازطریق سرمایه‌گذاری مستقیم و یا ارائه تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، افزایش جذابیت اوراق مشارکت و صکوک بازار سرمایه، حمایت سهامداران عمده از بازار و تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ازطریق طراحی و معرفی ابزارهای جدید، مهمترین مصوبات این نشست بود. رئیس‌جمهور همچنین در این نشست تأکید کرد باید با حمایت از بازار سرمایه، از دارایی‌های مردم در بورس محافظت شود.
.
در این جلسه همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس درخصوص جزئیات و راهکارهای اجرایی‌شدن مصوبات مذکور تصمیم‌گیری کنند که کارگروه مذکور دیشب، نخستین جلسه خود را در دفتر وزیر اقتصاد برگزار کرد.
.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.