نرم افزارحسابداری صدگان

… و همه شگفت زده شديم!

0 725

حسابداراپ

با افزايش قيمت دلار دامنه نوسان قيمتي بازار آتي به اوج رسيد

ارزش مبادلات بازار آتي به بيش از ۶ و نيم تريليون ريال رسيد
حجم و ارزش مبادلات در بازار آتي طي هفته گذشته متناسب با افزايش قيمت سكه سير صعودي به خود گرفت. 

اين در شرايطي است كه در روزهاي پاياني افزايش قيمت دلار و سكه بيشتر سرمايه‌گذاران را شوكه كرده است. 

.

 

اسلايدهاي طلا در شرايط ريسك گريزي
مبادلات طلا در بازارهاي جهاني با نوسان در محدوده يك هزار و ۵۵۰ تا يك هزار و ۵۷۰ دلار به ازاي هر اونس در نوسان بود. البته روند مبادلات در بازارها تحت تاثير نشست دو روزه اروپا و از سويي تدابير سران اروپايي براي مهار بحران منطقه يورو قرار دارد و انتظار مي‌رود تغييرات بازار طلا در نهايت به نتايج اين جلسه ختم شود. 

.
به نظر كارشناسان با وجود اينكه همه تحليل‌ها از رشد قيمت طلا در بلندمدت خبر مي‌دهد، براي ميان مدت انتظارات متفاوت است. برخي تقويت دلار و از سويي تضعيف يورو را عامل مهمي براي تغييرات بازار طلا مي‌دانند و بر اين باورند با توجه به كاهش سطح تقاضاها در هند و چين بيشتر تغييرات به دلار و يورو بستگي دارد. 

.
كارشناسان موضوع تنش‌ها در سوريه و از سويي افزايش تبادلات نظامي بين تركيه و چين را از ديگر پارامترهاي رواني غير‌مستقيم تاثيرگذار مي‌دانند و استدلال مي‌كنند در صورتي كه اتفاق نابهنگامي در روابط تركيه و سوريه بيفتد قيمت طلا به سرعت به سطح مورد انتظار مي‌رسد. 

.
باز هم دلار، باز هم صعود
بازار داخلي ارز و سكه در هفته گذشته با بيشترين فشار رواني همراه بود. انتشار اخبار تاثيرگذار غير‌اقتصادي پيرامون مذاكرات هسته‌اي و از سويي گزارش‌ها مبني بر افزايش تنش‌ها در سوريه باعث شده دادوستدها در بازار ارز با التهاب دنبال شود.

پندار سیستم

.
اين در حالي است كه عدم فروش دلار و سكه از سوي كسبه روي تداوم دامنه هيجان در بازار بي تاثير نبود. با توجه به وضعيت طلا در بازارهاي جهاني و از سويي برآورد كارشناسان از آينده نامطمئن و مبهم اقتصاد كشور با توجه به پارادايم‌هاي غير‌اقتصادي احتمال اينكه قيمت‌ها باز هم سير صعودي پيدا كند بسيار زياد است. به همين دليل فروش ارز و سكه به قيمت ارزان، صرفه اقتصادي ندارد. 

.
فعالان بر اين باورند در صورتي كه بانك مركزي تدابيري در جهت كنترل بازار نداشته باشد، روند معاملات همانند سابق مسير افزايشي خود را دنبال مي‌كند. اين در شرايطي است كه تحليلگران با اشاره به فاكتورهاي رواني غير‌اقتصادي و محدوديت‌هاي بين‌المللي و از سويي سخت‌تر شدن تبادلات بين بانكي اعتقاد دارند كاهش قيمت‌ها در روزهاي آينده به صورت موقت و ناپايدار خواهد بود اما در بلندمدت اين وضعيت ادامه خواهد داشت مگر اينكه تغييرات اساسي در شرايط كنوني به وجود بيايد. 

.
آتي؛ روي خط صعود
بازار آتي بورس كالاي ايران نيز متناسب با بازار نقدي و البته تاثيرپذيرتر از بازار نقدي همگام با بازارهاي جهاني نوسان رو به بالايي را تجربه كرد. استدلال معامله گران بازار آتي بر اين است كه قيمت سكه باز هم در روزهاي آينده در صورتی كه تغييري در روند دادوستدهاي بازار نقدي ارز و سكه روي ندهد افزايشي خواهد بود، اما تصميمات بانك مركزي حكايت ديگري دارد، زيرا كنترل التهاب‌ها در كوتاه مدت امكان دارد، اما در بلندمدت همه چيز به تعادل عرضه و تقاضا و از سويي تامين نياز متقاضيان بستگي دارد. 

.
مسوولان دولتي با اشاره به ذخاير ارزي بر اين باورند كه بازار در چند روز گذشته اسير شايعات و عوامل سياسي شده، وگرنه بانك مركزي مي‌تواند پاسخگوي تمامي نيازهای متقاضيان باشد. فعالان توصيه مي‌كنند كه سرمايه‌گذاران آماتور از ورود به بازار اجتناب ورزند و سرمايه‌گذاران حرفه‌اي سعي كنند موقعيت‌هاي كنوني خريد را نگه دارند يا اينكه به افزايش قيمت‌ها در بلندمدت همچنان اميدوار باشند. 

.
كارشناسان هفته پيش رو را با توجه به موج يكباره افزايش قيمت دلار و از سويي تصميمات بانك مركزي در خصوص بازار ارز و سكه، كاهشي مي‌پندارند اما با اشاره به نوسان قيمت طلا در بازار جهاني و از سويي ادامه انتشار اخبار رواني غير‌اقتصادي ادامه صعود قيمت‌ها را بعيد نمي‌دانند.

.
در مجموع در بازار آتي طي هفته گذشته ۸۱ هزار و ۴۷۹ قرارداد به ارزش بيش از ۶ تريليون و ۵۸۰ ميليارد ريال معامله شد كه از لحاظ حجم و ارزش افزايش قابل توجهي را تجربه كرد.
معامله سررسيدهاي تيرماه با ۳ هزار و ۲۸۷ قرارداد به ارزش ۲۴۰ ميليارد و ۱۰۵ ميليون و ۸۳۰ هزار ريال، سررسيدهاي مردادماه با ۸۷۳ قرارداد به ارزش ۶۷ ميليارد و ۱۹۹ ميليون و ۶۰ هزار ريال، سررسيدهاي شهريورماه با ۵۹ هزار و ۲۱۴ قرارداد به ارزش بيش از ۴ تريليون و ۸۳۲ ميليارد ريال، سررسيد مهرماه با يك هزار و ۸۰۵ قرارداد به ارزش يك تريليون و ۴۵۰ ميليارد و ۹۷ ميليون و ۲۸۰ هزار ريال دنبال شد. 

.
به نظر مي‌رسد در عين حال كه روند حجم و ارزش مبادلات افزايشي بود قيمت‌ها نيز سير صعودي به خود گرفت. حتي قيمت سكه قراردادهاي مهرماه در روز پنج شنبه به بيش از ۹۰۰ هزار تومان رسيد. (روند قيمت سكه در بازار قراردادهاي آتي در نمودار نشان مي‌دهد كه سرعت رشد قيمت‌ها در روزهاي پاياني هفته گذشته شدت بيشتري به خود گرفته است.)

.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.