نرم افزارحسابداری صدگان

ورود غیره حرفه‌ای‌ها به بورس ممنوع

0 496

حسابداراپ

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح سیاست ها و رفتارهای لازم و حرفه ای در بازار بورس کشور گفت:مدیریت نادرست اقتصادی دولت ها می تواند اثرات منفی بر کارکرد بازار بورس داشته باشد. از سوی دیگر باید نگاهمان به بازار سرمایه حرفه ای باشد.

.

محمد رضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت: اطمینان و آرامش اصول مهم کارکرد در بازار سرمایه است چرا که بازاری که در آن عدم اطمینان باشد کار نمی کند و تخصیص دهی مناسب در آن اتفاق نمی افتد.

.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی  برنامه ریزی مشخص توسط متولیان بخش اقتصادی را از عوامل تاثیرگذار در وجود اطمینان در بازارهای سرمایه توصیف و تصریح کرد: تصمیمات بانک مرکزی تصمیمات اقتصادی کشور ما است و اگر این تصمیم ها راهنمایی دقیقی به بازار سرمایه ما نشان ندهد پیامد آن هدر رفت زمان ، سرمایه و انرژی است.

.

پورابراهیمی در خصوص لزوم مدیریت باثبات اقتصادی تاکید کرد:باید ثبات در بیان و اظهار نظر و تصمیم گیری و رویه کاری در تیم مدیریت اقتصادی کشور وجود داشته باشد .

.

وی افزود: اظهار نظر با ادبیات غیر کارشناسی آن هم در جایگاه بانک مرکزی نمی تواند اقتصادی کشور را مدیریت درستی کند.

.

فرهنگ استفاده از بورس باید آموزش داده شود

پورابراهیمی با تاکید بر این که لزوم مشارکت در بورس باید به مردم آموزش داده شود، افزود: مشکل اول این که در جامعه ما فرهنگ استفاده و فعالیت در بورس پایین است  یعنی مردم به سمت خرید سکه و زمین می روند به این معنی که بافت فرهنگی فکری جامعه ما هنوز به سمت اعتقاد و اعتماد به سمت لزوم سرمایه گذاری در بازار بورس نرفته است .

.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد بر روی مسئله فرهنگی استفاده از بورس کار شود و رسانه ها به خصو رسانه ملی می توانند در این خصوص تاثیر مهمی داشته باشد.

.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی در خصوص تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی یک کشور در بازار بورس آن کشور گفت:در تمام دنیا اخبار بر روی بازار سرمایه اثر می گذارد که این اخبار می تواند شامل اخبار سیاسی  ا اقتصادی ،  بنگاه ها و یا عوامل دیگر باشد.

.

پور ابراهیمی در تشریح سیر واکنش های بازار بورس در زمان های حساس اجتماعی و سیاسی تصریح کرد: در طی سال های گذشته بازار سرمایه نشان داده است که بیش از حد نسبت به اخبار خوب و بیش از حد نسبت به اخبار بد واکنش نشان داده است.

.

وی افزود: اصطلاحی در حوزه بازار سرمایه در این خصوص وجود دارد، مبنی بر این که حساسیت بازار بالا است یا بازار  “Over reaction”  است یعنی فراواکنشی عمل می کند.

.

پورابراهیمی در خصوص علل فراواکنشی بودن بازار سرمایه در ایران تاکید کرد: یکی از عوامل این مسئله این است که افراد  غیرحرفه ای در این بازار فعالیت دارند.

پندار سیستم

.

وی ادامه داد:در حال حاضر ۶ میلیون کد سهام دار داریم که به جرات می گویم شاید ۵ درصد از این جمعیت، در بازار حرفه ای هستند و این مسئله منجر به این می شود که این افراد با رفتارهای غیر حرفه ای خود در بازار بورس منجر به این موضوع می شود که بازار فراواکنشی باشد.

.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی با انتقاد از رفتارهای غیر حرفه ای فعالان بازار بورس در کشور گفت: در همه جای دنیا در بازارهای بورس به یک خبر به اندازه خود آن خبر، اثر مثبت و یا اثر منفی می‌دهند در حالی که در بازار های بورس کشور ما گاهی اوقت صف خرید بسیار شلوغ  وجود دارد و شاخص در حال بالا رفتن است و بعضی از مواقع نیز صف فروش بازار بسیار کم است چرا که خبر خوب اندازه خودش اثر ندارد و خبر بد نیز بیش از اندازه موثر است.

.

پورابراهیمی در تشریح تاثیرات مذاکرات هسته ای بر تغییر شاخص های بورس گفت:اخیرا در بحث موضوع مذاکرات و نشست های هسته ای و گروه مذاکره کننده ایران با ۵+۱ مثلا در نشست استانبول خبر خوبی رسید. بعد به دنبال این اخبار مثبت بازار سرمایه ما فراواکنش را نشان داد و به شدت  مثبت شد و شاخص ها بالا رفتند .در نشست بغداد که نتیجه مثبتی بیرون نیامد دوباره شاخص‌ها افت کرد.

.

وی افزود: ما حتی در اتفاقات داخلی کشور نیز تاثیرات بسیار بالای تحولات را در بازار بورس در کوتاه مدت می بینیم به طور مثال استیضاح یک وزیر را در نظر بگیرید و دقت کنید در زمانی که  یک خبرگزاری خبر می دهد وزیر  برای استیضاح وارد مجلس شد، شاخص ۲ درصد پایین می آید و به محض این که باز  خبر ی مبنی بر  رایزنی تعدادی از نمایندگان برای پس گرفتن استیضاح مطرح می شود ،در همین زمان شاخص باز بالا می رود.

.

پورابراهیمی با انتقاد از رفتارهایی که منجر به فراواکنشی بودن بازار بورس می شود، گفت:باید به سمت نگاه حرفه ای در بازار بورس برویم.

.

نگاه به بازار بورس باید بلند مدت باشد

پورابراهیمی با انتقاد از نگاه کوتاه مدت فعالان عرصه بورس در کشور گفت:نگاه مردم و فعالان بازار سرمایه به این مقوله کوتاه مدت است در حالی که در همه جای دنیا به مقوله بورس نگاه بلند مدت وجود دارد چرا که ماهیت این بازار به شکلی است که فعال ان باید نگاه بلند مدت به این مقوله داشته باد.

.

وی ادامه داد: کسانی هستند که ساعت ۱۰ سهام می خرند دو ساعت بعد قیمت را چک می کنند. این نادرست است. متوسط نرخ بازار در بورس را در سال های گذشته بالا بوده.

.

پورابراهمی نگاه کوتاه مدت فعالان بورس کشور رامنجر به نوسانات شدید در این بازار توصیف و تصریح کرد: نوسانات بازار بورس در سال ۸۳ بسیار شدید بود و همین طور سال ۸۸ نیز نوسانات بسیار جدی در شاخص‌های بورس به وجود آمد  یعنی در هر سالی که بحث ریاست جمهوری مطرح می شود نوسان قوت می‌گیرد.

.

وی افزود: در طول ۱۲ سال گذشته متوسط نرخ بازدهی بورس ما ۳۳ درصد بوده است یعنی دو برابر اوراق مشارکت، بازدهی داده است بنابراین در دراز مدت بورس به مراتب سود دهی بیش تری داشته است.

.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بازار حرفه ای و لحاظ نگاه بلند مدت می‌تواند سودآوری و آرامش بیش‌تری را برای فعالان آن به همراه داشته باشد.

.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی در خصوص گزارش سه ماهه اول سال شرکت های تابع بورس کشور گفت: گزارش فعلی برای امسال نشان می دهد که شرکت ها تابع بورس متوسط عملکرد سه ماهه اول را پوشش داده اند و حتی عادی اضافه هم داشتند اما در این سه ماه نوسان زیاد بوده است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.