نرم افزارحسابداری صدگان

همه‌چيز درباره طرح تحول نظام بانكی و زمان اجرای آن

0 556

حسابداراپ

سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ايران با بيان اين‌كه طرح تحول نظام بانكي هنوز در ستاد طرح تحول اقتصادي مطرح نشده است، گفت: زماني كه طرح تحول بانكي در ستاد طرح تحول اقتصادي مصوب شود، قابل اجرا خواهد بود.
.
محمدرضا فرزين با بيان اين‌كه طرح تحول بانكي يكي از هفت محور طرح تحول اقتصادي است، اظهار كرد: طرح تحول بانكي به‌معناي انجام اصلاحاتي در نظام بانكي كشور است كه از سال‌هاي قبل شروع شد به طوري كه بانك مركزي در سال ۸۴ به سمت تدوين قوانين پولي و بانكي جديد حركت كرد و بخشي از اين كار را انجام داد.
.
وي با بيان اين‌كه در قوانين پولي و بانكي اختيارات بانك مركزي تغيير كرد، گفت: نوع نظارت بانك مركزي بر سيستم بانكي و سياست‌گذاري‌هاي نظام بانكي تحت عنوان قوانين پولي و بانكي از جمله اقداماتي است كه بانك مركزي انجام داده است.
.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ايران گفت: زماني كه طرح تحول بانكي در دبيرخانه طرح تحول اقتصادي مطرح شد با توجه به مسووليتي كه در وزارت اقتصاد داشتم از همكاران بانك مركزي و وزارت اقتصاد دعوت كردم و مجموعه اصلاحاتي كه بنا بود انجام شود، بررسي شد و در نهايت به يك جمع‌بندي رسيديم كه قانون جديدي تحت عنوان قانون پولي و بانكي داشته باشيم.
.
فرزين با بيان اين‌كه بنا شد پروژه‌هايي آغاز شود كه استفاده از فن‌آوري‌هاي جديد بانكي را در ايران در بر بگيرد، افزود: برنامه‌ريزي‌هاي مشخصي براي اين كار انجام شد تا در يك دوره زماني مشخص ارتباط بانك با مشتري سريع‌تر باشد و همچنين بانكها به صورت شبكه بهم متصل باشند و نظارت بانكي از طريق شبكه صورت بگيرد.
.
وي با بيان اين‌كه نقد ديگري درباره روش دريافت تسهيلات توسط مردم از بانك‌ها وجود داشت، گفت: به عنوان مثال امروزه اگر كسي براي نياز ضروري خود به بانك مراجعه كند و درخواست دريافت تهسيلات داشته باشد در چارچوب عقود محدودي مي‌تواند نياز خود را برطرف كند، به عبارت ديگر نيازهاي مردم در سيستم بانكي بايد با روش‌هاي سهل‌تري پاسخ داده شود.
.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ايران با بيان اين‌كه قرض‌الحسنه‌ها عموما روي اين مسئله متمركز شده‌اند، افزود: در واقع بنا شد بانك‌هاي قرض الحسنه ايجاد شود و نظام بانكي به گونه‌اي طراحي شود كه در هر بانك حساب‌هاي قرض‌الحسنه جداگانه‌اي وجود داشته باشد تا نياز مردم پاسخ داده شود.

.

پندار سیستم

فرزين با بيان اين‌كه نظام بانكي فعلي ما مطابق با آن چيزي كه در طرح تحول نظام بانكي ديده‌ايم نيست، تصريح كرد: اكنون بانك‌ها تسهيلات با سود قرض الحسنه پرداخت مي‌كنند اما منابع محدود است و بانك‌ها نسبت به منابعي كه در اختيار دارند تسهيلات قرض الحسنه پرداخت مي‌كنند و اين در حالي است كه در شرايط تورمي در كشور تقاضاي وام در كشور بسيار بالا است.
.
وي با بيان اين‌كه سال گذشته به جمع‌بندي مشخصي در اين باره رسيده‌ايم و مجموعه‌ي مطالعات نهايي شد، خاطرنشان كرد: در همايشي كه با حضور رييس جمهوري برگزار شد كليات اين طرح ارائه شد و در اختيار برخي متخصصان و صاحب‌نظران قرار داده شد.
.
فرزين درباره زمان اجرايي شدن طرح تحول بانكي گفت: همانطور كه گفتم اين كار در دبيرخانه نهايي شده است و طبق روال بايد به دولت داده و سپس در ستاد طرح تحول اقتصادي با حضور رييس جمهوري بررسي مي‌شد اما بعد از مباحث اختلاس اين كار تا حدودي با وقفه روبرو شد، زيرا بخشي از نظام بانكي در اجراي اين طرح با ما همكاري مي‌كردند بنابراين بنا شد پس از ايجاد فرصت مجدد در ستاد مطرح شود.
.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي در واكنش به صحبت‌هاي يك اقتصاددان مبني بر اينكه عمليات بانكي بدون ربا در طرح تحول بانكي ناديده گرفته شده است، اظهار كرد: من به بخشي از نكات طرح تحول بانكي اشاره كردم و عمليات بانكي بدون ربا يكي از نكاتي است كه در طرح تحول بانكي به آن پرداخته شده است.
.
وي با بيان اين‌كه در بسياري از جلسات حاكم شدن نظام PLS (شريك شدن بانك در سود و زيان) مطرح شد، خاطرنشان كرد: در نظام كنوني بانك در سود و زيان شريك نمي‌شود البته برخي ازكارشناسان معتقدند كه نظام PLS ما را از نظام بانكي دور مي‌كند و بانك به شركت سرمايه گذاري تبديل مي‌شود.
.
فرزين گفت: ممكن است بنده نيز نقدهايي نسبت به نظام كنوني بانكي داشته باشم و در واقع اين نقدها باعث مي‌شود كه كشور به سمت ضوابط، چارچوب و قواعد مشخص براي اصلاح وضع موجود برود.

.

منبع: ايسنا

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.