نرم افزارحسابداری صدگان

هفته سينوسي سكه و دلار

0 772

حسابداراپ

در هفته جاري بازار روندي قابل تامل به خود گرفته است. قيمت‌ها از ابتداي هفته به تناوب، يك روز كاهش يافته و روز ديگر ميل به افزايش داشته است. فعالان بازار مي‌گويند در هفته جاري ثبات بر روند قيمت‌ها حاكم نبوده و از آن به هفته سينوسي ياد مي‌كنند.

.

چرخش متناوب قيمت‌ها به كاهش تقاضا در نرخ‌هاي بالا و افزايش آن در روز افت قيمت‌ها باز مي‌گردد. قيمت دلار و سكه در روز گذشته عكس روز ماقبل حركت كرد. دلار از ۱۹۴۰ حركت كرد و در سطح ۱۹۵۶ تومان ايستاد. سكه نيز براي رسيدن به ۷۴۰ هزار تومان با ۱۰ هزار تومان افزايش قيمت روبه‌رو شد.

.

 

چرخش متناوب قيمت ها در بازار
بهاي جهاني طلا غروب ديروز تا ۱۶۱۵ دلار افزايش يافت
بازار ارز و سکه روز گذشته دوباره شاهد اندکی نوسان قیمت بود. روز گذشته قیمت دلار از آغاز بازار با نرخ ۱۹۴۰ تومان شروع شد و در ادامه تا ۱۹۴۹ و ۱۹۵۶ تومان تا ساعت ۲ بعدازظهر بالا رفت. قیمت‌های نزدیک به ۱۹۶۰ تومان و بالاتر نیز برای آن البته اعلام شد.

.
روز گذشته در بازار تقاضا برای خرید دلار افزایش یافت و همین افزایش تقاضا قیمت آن را بالاتر برد. افزایش قیمت دلار که در این روزها تقریبا نقش محوری را در تعیین سایر قیمت‌ها بر عهده دارد، در کنار افزایش قیمت اونس جهانی طلا موجب بالا رفتن قیمت سکه نیز شد. 

.
سکه که تا ساعت ۲ بعدازظهر ۷۳۵ هزار تومان بود تا ساعت ۴ بعدازظهر به مرز ۷۴۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه تقریبا ۱۰ هزار تومان گران شد. در بازارهای موازی مانند بازار سهام در این روزها اعتماد دوباره‌ای موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام شده و شاخص کل بورس را به ۲۵ هزار و ۵۰۰ واحد نزدیک کرده است. 

.
بر اساس اطلاعات به دست آمده تقاضا توسط حقیقی‌ها افزایش داشته و بنابر توافقات مقامات اقتصادی کشور قرار است پای بانک‌ها و بیمه نیز برای خرید سهام به تالار شیشه‌ای باز شود. توافقنامه تامین بخشی از منابع حمایتی از شرکت‌های بورسی نیز توسط منابع صندوق توسعه ملی هم امضا شده که بر فضای اعتمادسازی در بازار بورس تاثیرگذار بوده است.

.

طی روزهای گذشته پس از اجلاس مسکو قیمت دلار بالا رفت. با انجام برخی تحرکات سیاستی از سوی مقام‌هاي مسوول، قیمت دلار در بازار به زیر این میزان و تا سطح ۱۹۳۰ تومان هم کاهش داده شد، اما افزایش تقاضا برای خرید دوباره در بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار رو به بالا برود. 

.
دلیل افزایش قیمت دلار و افزایش تقاضا برای دلار را می‌توان به موارد زیادی از جمله سفرهای خارجی در فصل تعطیلات تابستان و تقاضای سرمایه‌گذاری مربوط دانست. به علاوه افزایش انتظارات تورمی در جامعه را نیز نباید از نظر دور داشت. فارغ از مسائل منطقه‌ای تفاوت نرخ تورم داخلی با تورم خارجی البته ملاکی برای افزایش قیمت واقعی ارز در بازار داخلی است. این در حالی است که نرخ مرجع همچنان در سطح ۱۲۲۶ تومان ثابت مانده و بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود بر حفظ این رقم تاکید داشته است. 

پندار سیستم

.
فاصله نرخ دلار مرجع با نرخ بازار آزاد روز گذشته ۷۳۰ تومان بود. دستیابی به دلار دولتی که البته تنها برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی قابل تخصیص اعلام شده، اگر مجالی برای مصارف غیرضروری بیابد، قطعا رانت‌های کلانی را به دریافت‌کننده دلارهای ۱۲۲۶ تومانی خواهد بخشید. 

.
قیمت سایر ارزها 
دیروز همزمان با افزایش قیمت دلار، نرخ سایر ارزها با افزایش مواجه شد. یورو، دلار کانادا و صد ین ژاپن هر یک ۱۰ تومان افزایش داشتند. پوند انگلیس ودلار استرالیا نیز هر یک ۲۰ تومان گران شدند. ریال عربستان ۸ تومان و درهم امارات ۴ تومان افزایش داشتند.

.
در بازار سکه 
قیمت هر سکه طرح قدیم نیز نزدیک به قیمت سکه طرح جدید اندکی از ۷۴۰ هزار تومان بالاتر بود.
نیم سکه تا رسیدن به نرخ ۳۷۰ هزار تومان تقریبا ۵۰۰۰ تومان افزایش داشت. ربع سکه اما در سطح قبلی ۱۹۰ هزار تومان بدون تغییر باقی ماند. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۵۰۰ تومان افزایش تا ۳۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت.

.
در بازارهای جهانی 
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۹ دلار افزایش دیگر تا بعدازظهر دیروز به ۱۶۰۹ دلار رسید. تا غروب قيمت دلار البته به ۱۶۱۵ دلار هم نزديك شد. خوش‌بینی مجدد نسبت به تسهیل شرایط پرداخت وام به بانک‌های اروپایی و بالا رفتن اندک قیمت نفت به دلیل برخی تحرکات نظامی در خاورمیانه و چشم‌انداز تزريق منابع مالي جديد به اقتصاد جهان موجب افزایش قیمت طلا عنوان شده است. همزمان افزایش تقاضا برای خرید عمده طلا نیز بر افزایش قیمت طلا موثر بوده است.بازگشایی مجدد جلسات حراج در بانک کارگشایی نیز خبر دیگری است که در روز گذشته برخی قیمت آن را در محاسبات بازار مورد نظر داشتند.

.
دوباره بر سکه چوب می‌زنند
جلسات حراج سکه در بانک کارگشایی از سر گرفته شد. فروش سکه در بسته‌های ۱۰۰ تایی در بانک کارگشایی که همزمان با تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده موقتا تعطیل شده بود از دوشنبه این هفته دوباره از سر گرفته شد. تعداد این جلسات که بر اساس آخرین تصمیمات بانک مرکزی به یک روز در هفته تقلیل یافته بود و تنها در روزهای دوشنبه برگزار می‌شد، طی تقریبا دو ماه گذشته جلسات هفتگی آن نیز متوقف شده بود که با برگزاری دوباره آن در همین روز بار دیگر چوب زدن بر سکه‌ها آغاز شده است.

.

به گزارش خبر‌نگار ما میانگین قیمت سکه در حراج روز دوشنبه ۷۱۹ هزار تومان بود. به گفته منابع آگاه تداوم برگزاری این جلسات منوط به تصمیمات بانک مرکزی است.

.
دراین روزها دلار بازیگر اصلی میدان قیمت‌ها است. تا جایی که خبرهای جدی نیز تنها تاثیر اندکی بر کاستن از تقاضادارد. آغاز واگذاری ۲/۲ میلیون سکه به ثبت‌نام کنندگان با هدف کنترل بازار، در حالی آغاز شده که تجربه نشان داده عرضه سکه تاثیر چندانی بر قیمت آن ندارد و بازیگر اصلی این بازار و تعیین‌کننده قیمت، نرخ ارز است.

.
به گزارش خبرگزاری فارس روز گذشته عرضه ۲/۲ میلیون سکه در مرحله دوم عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده آغاز شد. در ابتدا این تصور به وجود می‌آید که با عرضه این میزان سکه، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت اما شواهد واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

.
بانک مرکزی بیش از ۳ میلیون سکه در مرحله اول واگذار کرد اما روند قیمتی نشان داد که بازار در بلندمدت تحت تاثیر این سکه‌‌ها قرار نمی‌گیرد و بازیگر اصلی بازار و مولفه تعیین‌کننده قیمت سکه، نرخ ارز است.

.
در هر زمان که قیمت سکه افزایش یافته علت اصلی، قیمت ارز یا در مواقعی اونس جهانی بوده است، بنابراین هر چقدر که سکه به بازار تزریق شود یا به قول ريیس کل بانک مرکزی در همه چهارراه‌ها هم سکه به فروش برسد باز هم قیمت سکه کاهش نخواهد یافت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.