- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نوسان پي‌در‌پي ارز و سكه

 

پس از چند روز روند افزايشي در بازار روز گذشته جهت قيمت‌ها به عقب بازگشت. قيمت دلار به عنوان ارز شاخص بازار ۴۰ تومان افت كرد و ۱۸۸۰ تومان فروش رفت. حركت قيمت سكه نيز كه در چند روز گذشته با وجود افت قيمت جهاني طلا به دليل افزايش دلار صعودي بود، هماهنگ با تغيير مسير قيمتي اين ارز كاهش يافت و بار ديگر به سطح پايين‌تر از ۷۰۰ هزار تومان نزول كرد. گفته مي‌شود دليل اصلي كاهش قيمت مداخله ارزي در بازار با هدف مديريت نوسان‌ها بوده است.

.

 

نوسان پی در پی در بازار ارز و طلا
دلار دیروز ۴۰ تومان ارزان شد. قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز با ۴۰ تومان کاهش از ۱۹۲۰ تومان بعدازظهر یکشنبه تا ۱۸۸۰ تومان پایین آمد. تا بعدازظهر دلالان دلار را از مردم ۱۸۷۰ تومان می‌خریدند و به نرخ ۱۸۸۰ تومان می‌فروختند. قیمت درج شده برای دلار آمریکا بر تابلوي صرافان نیز همین مقدار بود. ورود دلار به بازار دلیل افت قیمت اعلام شد.

.
بر خلاف روز شنبه و یکشنبه که بازار ارز ضمن داشتن نوسان شدید در قیمت‌ها شاهد تقاضای زیادی در بازار بود، دیروز نه خبر چندانی از مشتری برای دلار اسکناس بود و نه تقاضای زیادی برای حواله. در واقع بازار در شرایط کم نوسان شاهد تقاضای خرید ارز نیست. تنها می‌توان از جریان نقدینگی در شرایط نوسانی بهره برد. ازاین رو دلالان دلار که کمتر توان فرار از وسوسه‌های سود بازار ارز را دارند، در مواقع آرامش بازار علاقه‌ای به حضور در بازار ندارند. این شرایط البته در بازارهای بین‌المللی نیز حاکم است. حرکت سرمایه به سمت بازارهای پر‌ریسک همیشه یکی از دلایل افت و خیز قیمت‌ها در بازارهای مالی است.

.
افزایش قیمت دلار تا رکورد ۱۹۴۰ تومان روز یکشنبه که بالاترین قیمت در سال جاری بوده است، نشان داد که این امر حساسیت‌برانگیز بوده و قابل تحمل نیست. ازاین رو تزریق دلار به عنوان مسکن همیشگی، همچنان کارساز است. افت ۶۰ تومانی قیمت دلار از رکورد گفته شده قدری از التهاب بازار کاست. قیمت یورو نیز دیروز با ۴۰ تومان کاهش قیمت تا ۲۳۹۰ تومان پایین آمد. پوند انگلیس نیز با ۲۴ تومان کاهش قیمت تا ۲۹۷۶ تومان افت کرد. قیمت ۳۰۰۰تومانی برای آنکه زمانی رویای پول انگلیسی بود در اوایل این هفته بازهم همانند زمستان پارسال تکرار شد.

.
در بازار سکه هم قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت. سکه بهار آزادی با ۱۲ هزار تومان افت قیمت تا ۶۹۸ هزار تومان پایین آمد. سکه طرح قدیم هم با ۲۰ هزارتومان کاهش ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه ۵۰۰۰ تومان و ربع سکه ۲۰۰۰ تومان کاهش قیمت ثبت کردند و به ترتیب ۳۵۰ هزار تومان و ۱۸۵ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده ۲۷۰۰ تومان ارزان شد و به ۳۰۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.در همین حال قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با همین شرایط تا ۷۱ هزار و ۴۹۴ تومان پایین آمد.

و
در بازارهای جهانی 
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در اولین روز معاملاتی این هفته، تقریبا نوسان زیادی نداشت. قیمت طلا با ۳ دلار کاهش نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات هفتگی تا بعدازظهر به ۱۵۶۹ دلار رسید.
نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز با بازشدن بازارهای مالی تا ۲۵/۱ افت کرد. در واقع ارزش یورو به دلیل تشدید نگرانی‌ها در مورد بحران بدهی‌ها در اروپا تضعیف شد. دیروز اعلام شد که اسپانیا رسما از اتحادیه اروپا تقاضای وام کرد.

.
در اروپا همچنین مقامات جدید یونانی برای استرداد قرض‌های خود دوسال زمان طلب کرده‌اند. دولت جدید یونان با اینکه با رای مردم برای ماندن در حوزه پولی یورو و اعمال برنامه‌های ریاضتی برسرکارآمده است، اما ظاهرا حاضر به پذیرش اخراج کردن ۱۵ هزار کارمند و اجرای کامل برنامه‌های ریاضتی نیست.

.
همچنین افت نرخ رشد اقتصادی در کشورهای حوزه یورو موجب کاهش تقاضا برای مصرف مواد اولیه شده است. این شرایط البته در آمریکا نیز در کنار افزایش ذخایر استراتژیک دلیل افت قیمت نفت بوده که بر افت ارزش طلا و یورو هم موثر واقع شده است. افت قیمت نفت در شرایطی که بازارهای جهانی منتظر تاثیر تحریم نفتی ایران از چند روز آینده نشسته‌اند، در حالی است که انتظار می‌رفت قیمت نفت با نزدیک شدن به زمان آن با افزایش ناگهانی مواجه شود.

.

در هفته گذشته رتبه اعتباری بانک‌های بزرگ دنیا با کاهش مواجه شده و از این نظر نیز افول اقتصادی اقتصادهای بزرگ جهان، پیام مهمی برای کاهش میزان مصرف نفت و انرژی دارد. تغییر در ترکیب پرتفوی اوراق قرضه در آمریکا هم در همین راستا تفسیر شده است. کاهش بیشتر قیمت نفت مستقیما بر افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت اثر دارد. با بی ثباتی بیشتر در بازارهای مالی و سهام دنیا که به سرعت از حوادث و رویدادهای اقتصادی تاثیر می‌گیرند، البته امکان جابه‌جا شدن نقدینگی‌ها به سمت بازارهای طلا به عنوان مامن سرمایه‌گذاری محتمل است. 

.
این البته در شرایطی سرعت می‌گیرد که نرخ تورم در مسیر افزایشی قرار گیرد. بر اساس آخرین اخبار، تزریق منابع مالی به اقتصاد کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا با وجود افت نرخ رشد اقتصادی و تاکید برخی کارشناسان ، تا کنون با مقاومت بانک‌ مرکزی و سیاست‌گذاران پولی مواجه شده و از این نظر کنترل تورم بر کاهش نرخ بیکاری ترجیح داده شده است. از این رو به نظر می‌رسد اهرم کاهش تقاضا عاملی برای تداوم روند کنترلی قیمت کالاها همچنان تا پایان سال جاری میلادی و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد توجه باشد. در چین نیز این شرایط تا حدودی مشابه اعلام شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.