نرم افزارحسابداری صدگان

نقش حسابدار و حسابداري در جامعه

0 2,291

حسابداراپ

در نوشتاري كه در تاريخ ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۱ توسط استاد ارجمند جناب آقاي نظام‌الدين ملك آرايي تحت عنوان «پوشش يك تاثير خبري» در خصوص وظايف جوامع حرفه‌اي به منظور معرفي حرفه مربوط به عموم در روزنامه وزين دنياي اقتصاد درج شد، بنده حقير را بر آن داشت تا به عنوان يك حسابدار كوچك در جامعه بزرگ حسابداري ايران، به منظور مرتفع كردن سوء‌تفاهم‌هاي موجود از نقش و جايگاه حسابدار و حسابداري در جامعه، مواردي را به رشته تحرير درآورم.

.

 

در حقیقت حسابداری یک فناوری و مجموعه ای از مقررات است که همه سيستم‌هاي مالي بر مبناي آن است و هر رويدادي در جامعه به سيستم مالي بستگي دارد. حسابداران (حسابدار رسمي)، كارشناساني هستند كه قوانين و مقررات را به عنوان مرجع رويدادهاي مالي به كار مي‌گيرند. از آغاز شكل‌گيري جوامع متمدن، حسابداران و حسابداري نقش مهمي را بازي كرده‌اند.

.

نقش موثر حسابداران امروزه تقريبا در كليه تصميمات داخلي و بين‌المللي غيرقابل انكار است. آنها مشاوراني امين براي كارهاي اجرايي هستند. انواع ويژگي‌هاي مورد نياز براي موفقيت عبارتند از: خلاقيت، راه‌حل‌يابي براي مشكلات، تفكر راهبردي، اخلاقيات و تسلط و مهارت در روابط شخصي. اينها انواع ويژگي‌هايي هستند كه صاحبان واحدهاي تجاري آنها را در يك مشاور امين (حسابدار) جست‌وجو مي‌كنند.

.
به طور كلي، سوء‌تفاهم‌هاي زيادي از نقش حسابدار و حسابداري در جامعه وجود دارد، كه برخي از آنها رفع مي‌شود:

.
درك عموم اين است كه يك حسابدار روي صندلي مي‌نشيند، اعداد و ارقام را در يك ماشين حساب محاسبه مي‌كند، ولي حقيقت بيانگر آن است كه حسابدار در جست‌وجوي منفعت – هزينه در تركيب كانال‌هاي توزيع متعدد است.

.
درك عموم اين است كه حسابدار، فردي منزوي است، ولي حقيقت حاكي از آن است كه حسابدار شخصي است كه بيشتر وقتش صرف ارتباطات رو در رو مي‌شود تا بتواند راهبردهاي واحد انتفاعي و موقعيت آن را بررسي كند.

.
درك عموم اين است كه حسابدار يك عامل خودكار است، در حالي كه حسابدار مي‌تواند به عنوان يك مقام ارشد اجرايي به خوبي ايفاي نقش كند.

پندار سیستم

.
درك عموم اين است كه حسابدار وقت زيادي صرف مي‌كند، ولي حقيقت بيانگر آن است كه حسابداران معمولا در دوره‌هاي گزارش‌دهي و تنظيم اظهارنامه‌هاي مالياتي، ساعات زيادي كار خواهند كرد كه اين دوره‌هاي پرفشار كاري با دوره‌هاي كم‌فشارتر جبران خواهد شد.

.
درك عموم اين است كه حسابداران تحت فشار زيادي كار مي‌كنند، ولي حقيقت اين است كه بيشتر اين فشارها از تعهد شخصي (اخلاق حرفه‌اي) براي انجام اين مسووليت‌ مهم ناشي مي شود و براي بيشتر حسابداران اين فشارها خوشايند است.

.
درك عموم اين است كه حسابداران پاداش متوسطي براي كارشان دريافت مي كنند، در حالي كه حرفه حسابداري هميشه پاداش‌دهي مالي داشته است.

.
درك عموم اين است كه حسابداري با چالش‌هاي كوچكي رو‌به‌رو است و علت آن اين است كه در كلاس‌هاي دانشگاهي، حسابداري با دفترداري اشتباه گرفته مي‌شود. حقيقت اين است كه حسابداري عبارت است از: استفاده از اطلاعات مالي براي كمك به هدايت راهبردهاي واحد تجاري در بالاترين سطح ممكن.

.
از اين رو، سوء‌تفاهم‌هاي زيادي از نقش حسابدار و حسابداري در جامعه وجود دارد؛ بخشي از آن به اين علت است كه حسابداران به محرمانه بودن اطلاعات صاحبكار (امانتداري) احترام مي‌گذارند و تا حد ممكن مي‌كوشند تا كمتر در مورد كارشان صحبت كنند. حسابداران خيلي محافظه‌كارانه با عموم صحبت مي‌كنند، به اين ترتيب غالبا يك تفاوت كلي بين درك عموم از نقش حسابدار و حقيقت وجود دارد، ولي مالكان واحدهاي انتفاعي براي احتياطي كه حسابداران اعمال مي‌كنند، پاداشي قائل هستند.

.
در واقع، يك حسابدار در هر رويداد تجاري قابل ملاحظه حداقل با يك وكيل برابر است، به طوري كه وكيل واحد انتفاعي را در امور حقوقي همراهي مي‌كند، در حالي كه حسابدار نيز اطلاعات مورد استفاده سرمايه‌گذاران، بانك‌ها و مالكان را اعتبار مي‌بخشد. حسابداران مسووليت‌ دارند به اهداف واحد تجاري به دقت توجه كنند و دليل آن اين است كه بيشتر حسابداران در نهايت رييس‌ امور مالي، رييس امور اجرايي يا رييس‌ اصلي شركت‌ها مي‌شوند.

.
حسابداران به عنوان مشاوراني امين و با احتياط واحد تجاري، در جامعه از احترام برخوردارند.

.
به طور خلاصه حرفه حسابداري، حرفه‌اي براي بهترين و مستعدترين دانش‌آموختگان و كساني است كه از ورود به آن بهره‌مند مي‌شوند. اگر شما خلاقيت و تفكر راهبردي در مورد تصميم‌گيري‌هاي مالي داريد، مي‌توانيد به حرفه حسابداري وارد شويد.

.
رضانعمتي كشتلي – مدرس دانشگاه و كارشناس بازار سرمايه 

منبع : دنیای اقتصاد



.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.