نرم افزارحسابداری صدگان

ماه سخت بورس با کاهش همه متغیرها سپری شد.

0 592

حسابداراپ

پندار سیستم

 سومین ماه از سال جاری هم بدون تغییری در روند نزولی قیمت ها و شاخص بورس سپری شد. نگرانی های سهامداران هم به رغم حمایت ها و توصیه های متولیان بازار کم نشد و در این میان باز هم فرصتی دیگر برای جبران زیان های سال گذشته و دو ماه اول سال از دست رفت. این توصیف های متاسفانه منفی ناشی از ثبت آمارها در خرداد است.
.
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، ماه گذشته در حالی با ۲۰  روز کاری سپری شد که به دلیل تداوم جو روانی منفی حاکم بر تصمیم گیرهای سهامداران، قیمت سهام اکثر شرکت های بزرگ باز هم افت کرد و برخی سهام تعدادی از شرکت ها کف جدیدی از بهای هر سهم تعریف شود.
 .
نامعلوم ماندن زمان اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها و انتشار اخبار ضد و نقیض در این باره موجب تشکیل فضایی مبهم در تصمیم گیری ها شد. از سوی دیگر هرچند برخی از مسئولان کشور در حمایت از بازار سرمایه و لزوم تقویت این بازار سخن گفته اند اما همچنان خبری از اقدامات عملی دولت از بورس نیست.
 .
به همین علت شاید طبیعی باشد که توصیه های مسئولان بازار سرمایه به نهادهای مالی و شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری اثری کوچک و ناچیز داشته باشد.
 .
به هر حال مجموع این مسائل موجی شد تا اکثر سهامداران که با کمبود نقدینگی بیشتری روبرو شده اند ، نه تنها از خرید سهام حتی آینده دار چشم پوشی کنند بلکه عده ایی هم حاضر به قبول زیان و فروش سهام خود به قیمت های ارزان شدند.
 .
برآیند این جریان موجب شد تا به علت افت سهام اکثر شرکت های بزرگ ، شاخص بورس طی ۲۰ روز کاری در برابر رشد  روزه ارقام خود شاهد سیر نزولی در ۱۵ روز دیگر شود و در نهایت با ۵۰۱ واحد افت ، میانگین بازدهی منفی ۱.۹ درصدی را در ماه گذشته به ثبت برساند و در عدد ۲۵ هزار و ۱۶۵ واحدی جا خوش کند و در آستانه نزول به کانال ۲۵ هزار واحدی قرار گیرد.
 .
از سوی دیگر آمار همه متغیرهای اصلی معاملات هم نشان می دهند در مقایسه با اردیبهشت از ارزش معاملات و تعداد خریداران ۲۷ و ۱۰ درصد کاسته شود اما تعداد سهام معامله شده به دلیل انجام چند معامله و جمع آوری سهام با ۴.۱ درصد رشد روبرو شود .
 .
به این ترتیب در ماه پیش ۱۰۲ هزار و ۷۱۷ نفر از سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی اقدام به خرید بیش از ۴۴۹ میلیون سهم به ارزش هزار میلیارد تومان کردند.

 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.