- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

قيمت شكني سكه با عرضه انبوه

رییس کل بانک مرکزی از تزریق ۲/۲ میلیون سکه در مرداد ماه سال جاری به بازار با هدف شكستن قيمت‌ها خبر داد. عرضه این میزان سکه به دلیل رسیدن موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در سال گذشته است. بهمنی با غیر منطقی خواندن قیمت سکه در بازار، قیمت یک سکه را معادل «یک چهارم قیمت اونس جهانی طلا» عنوان کرد.

.

به عقیده بهمنی واقعی نبودن قیمت سکه در بازار داخل به دلیل عواملی است که او آنها را «سیاسی» و «روانی» می‌نامد. اما از طرف دیگر برخی معتقدند که اقدام بانک مرکزی در عرضه این میزان سکه به بازار به سفته بازی در این بازار دامن می‌زند. محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است عرضه این میزان سکه به بازار بیشتر از پیش نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت فعالیت‌های سفته بازی در بازار ارز و سکه سوق خواهد داد.

.

به عقیده وی، این اقدام به برگرداندن تعادل به بازار سکه نمی‌تواند کمک کند. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند این امر هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت جلوی افزایش شدید قیمت‌ها در بازار را بگیرد، ولی راه حل در بهبود فضای کسب و کار است. جایی که نقدینگی موجود در کشور در فعالیت‌های تولیدی استفاده می‌شود.

.
سود ۲۵۰ درصدي
ريیس کل بانک مرکزی از عرضه ۲/۲ میلیون قطعه سکه در بازار از دوم مرداد ماه خبر داد و در پاسخ به برخی انتقادات گفت: اگر پولمان را در اروپا نگه می‌داشتیم ۵/۴ درصد سود نصیبمان می‌شد اما با خرید ۶۰۰ تن طلا ۲۵۰ درصد سود کسب کرده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود بهمنی اظهار کرد: طی دو هفته اخیر قیمت هر اونس طلا با کاهش ۷۰ دلاری به هزار و ۵۵۴ دلار رسید، اما در این مدت قیمت سکه ۷۰ دلار افزایش داشت که دلیل آن به جز مسائل روانی و سیاسی چیز دیگری نیست.

.
این اظهار نظر بهمنی در حالی است که قیمت دلار در بازار داخل در ۲۰ روز گذشته نزدیک ۱۱ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در حالی که قیمت دلار در روز بيست و يكم ماه قبل در بازار حدود ۱۸۲۵ تومان بود در روز پنج‌شنبه با گذشتن از سطح دو هزار تومان رشد قابل توجهی داشت. قیمت سکه در بازار داخل بر اساس دو فاکتور اصلی قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار تعیین می‌شود.

.
و در اين مدت بيش از ۱۰۰ هزار تومان افزايش قيمت داشته است. بهمني با بیان اینکه قیمت ارز با یک مذاکره ۳۰۰ تومان بالا و پایین می‌شود، تصریح کرد: این مسائل سیاسی است و به من و شما ارتباطی ندارد، قیمت واقعی سکه نرخ فعلی نیست بلکه قیمت هر سکه یک چهارم قیمت هر اونس طلا است.بهمنی ادامه داد: وقتی قیمت سکه به یک میلیون تومان رسید به دنبال دلیل این اتفاق رفتیم، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه ثبت نام شد که ۴ میلیون قطعه بعد از گذشت ۴ ماه بازگردانده شد برخی خریداران به جای دریافت سکه نسبت به دریافت پول خود یا خرید اوراق مشارکت اقدام کردند. 

.
وی با اشاره به عرضه ۹۰ تن سکه در مرحله قبل به بازار تصریح کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ تن این سکه‌ها برگردانده شد و در مرحله بعدی نیز از افرادی که متخصص نیستند می‌خواهیم تا وارد بازار سکه نشوند. 
وی از اجرای ابزارهای جدید پولی و بانکی در سال جدید خبر داد و گفت: امسال صکوک اجاره، مرابحه و اوراق اسلامی از جمله سیاست‌های جدید بانک مرکزی است و علاوه بر این نظارت و کنترل داخلی بانک‌ها را نیز در دستور کار داریم.

.
بانک مرکزی با این کارفقط سکه بازی را رونق می‌دهد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش به عرضه ۲/۲ میلیون قطعه سکه در بازار در مردادماه از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با این کار فقط سکه‌بازی را در بازار رونق می‌دهد. به گزارش خانه ملت محمدعلی مددی افزود: این روش تاثیری در ایجاد تعادل بازار سکه ندارد.

.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای پول‌های خود را انبار می‌کنند تا سکه و دلار دولتی به بازار عرضه شود و سپس خریداری می‌کنند در بازار آزاد می‌فروشند، این‌گونه سکه‌بازی رواج پیدا می‌کند.وی ادامه داد: نقدینگی باید کاهش یابد و به سمت سرمایه‌گذاری سوق داده شود؛ چرا که پول‌های سرگردان مردم و نبود مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری به افزایش قیمت سکه و ارز دامن زده است.

.

مددی با بیان اینکه یکی از جریان‌های نگران‌کننده در حوزه اقتصاد افزایش جهشی قیمت سکه و ارز در بازار است، تصریح کرد: این گونه حرکت افزایشی در بازار سکه و ارز به عنوان حرکت پلکانی یاد می‌شود که در نظام‌های اقتصادی این گونه حرکت بدترین نوع آهنگ در افزایش نرخ ارز است که خود می‌تواند بسترساز افزایش تورم در بازار شود.

.
جمع‌آوري نقدينگي
البته به عقيده برخي كارشناسان سياست پيش فروش سكه توانست به كاهش التهاب در بازار و مديريت نقدينگي در كوتاه مدت كمك كند.كارشناسان معتقدند بايد ابزارهاي لازم براي كنترل نقدينگي در اختيار بانك مركزي قرار گيرد تا بتواند مانع از حملات سفته بازانه شود. انضباط مالي و بودجه‌اي دولت در كنار كم كردن فشار به بانك‌ها براي پرداخت بيش از توان واقعي از جمله راهكارهاي اوليه است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.