- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فتيله سكه پايين آمد.

.

نوسان بازار آتي از ۵ به ۲ درصد رسيد

رشد قيمت سكه در بازار آتي در حالي كه در مبادلات صبح مي‌رفت به ۵ درصد برسد، بعدازظهر با افت قابل توجهي همراه شد. كارشناسان انجام عمليات آربيتراژ را بهترين رفتار معاملاتي در شرايط كنوني مي‌دانند.

.

بعدازظهر روز گذشته قيمت سكه بازار آتي با تعديل همراه شد. آغاز مبادلات بازار با افزايش قيمت‌ها تا دامنه نوسان ۵/۴ درصد پي گرفته شد، اما به تاثير از بازار نقدي و عدم تغيير محسوس قيمت دلار، نرخ سكه نيز سير نزولي به خود گرفت.

.

كارشناسان معتقدند نوسانات مداوم نرخ اونس و دلار باعث شده معامله‌گران اندكي احتياط كنند، البته مسوولان، سیاست‌های بانك مركزي در قبال کاهش قیمت‌ها را که در چند ماه گذشته اعمال شده موفق دانسته‌اند و بر اين باورند بهتر است این سیاست‌ها برای کنترل قیمت‌ها همچنان ادامه پيدا كند.

.

در همين حال احسان غفوريان، مدير معاملات آتي يكي از شركت‌هاي كارگزاري درباره روند معاملات اظهار كرد: بازار آتي در مبادلات صبح بيشتر به تاثير از نتايج دو پهلوي نشست مسكو و اخبار غير‌اقتصادي منتشر شده، با هيجان آغاز شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد مهرماه به ۸۴۲ هزار تومان رسيد اما از ساعت ۱۱ با اعلام عدم تغيير محسوس قيمت سكه در بازار نقدي و دلار در بازار آزاد نوسان معاملات نيز كاهش يافت و شدت افزايشي قيمت‌ها پايين آمد.

.

اين كارشناس بازار آتي با اشاره به محدوديت‌هاي نفتي كشورمان از تاريخ ۱۱ تيرماه توسط اتحاديه اروپا و ادامه مذاكرات ايران در روز ۱۳ تيرماه بر اين باور است كه قيمت‌ها هر چند پايين خواهد آمد، اما دوباره سير صعودي به خود خواهد گرفت. به نظر اين كارگزار بورس كالا بازار شاهد اصلاح قيمت‌ها خواهد بود اما بهترين تصميم مبادلاتي براي معامله‌گران اين است كه از عمليات آربيتراژ استفاده كنند، زيرا هم مي‌شود ريسك را كنترل كرد هم اينكه معامله‌گران مي‌توانند با استفاده از نوسانات بازار، سود كسب كنند.

.

وي در رابطه با چگونگي عمليات آربيتراژ در بازار گفت:

به عنوان مثال معامله‌گران مي‌توانند سررسيدهاي شهريورماه را بفروشند و سررسيدهاي دورتر همچون مهرماه را بخرند يا اينكه سررسيدهاي مهرماه را بفروشند و سكه‌هاي نقد بخرند، زيرا بازار باز هم شاهد اصلاح قيمت‌ها خواهد بود، اما تاكيد بر اين است كه دورنما همچنان صعودي ترسيم مي‌شود.

.

غفوريان درباره اصلاحات آيين نامه و لزوم تاكيد بر اصلاح قوانين بازار آتي گفت: مديريت بازار بهتر است در قوانين جديد از دخالت افراد حقوقي در روند معاملات جلوگيري كند، به طوري كه بارها ديده شده در زماني كه نقدشوندگي بازار پايين است، شخصيت‌هاي حقوقي سعي مي‌كنند جهت بازار را عوض كنند. اين در شرايطي است كه سرمايه‌گذاران خرد و افراد عامه به عنوان يكي از بازيگران تاثيرگذار بايد به عنوان فرهنگ بازار آتي جا بيفتد.

.

به نظر غفوريان، افراد حقوقي با گرفتن موقعيت‌هاي خريد و فروش بالا در زماني كه بازار تحت تاثير موضوع خاصي نبوده روند مبادلات را به سمتي هدايت كرده‌اند كه خود منتفع بشوند و تغيير در قوانين مي‌تواند گام مثبتي براي حل اين موضوع باشد. اين كارشناس بازار آتي در پايان به موضوع ميزان وجه تضمين و مكانيزم تعيين آن پرداخت و بر اين باور است كه هيجان همچنان در پشت معاملات بازار قرار دارد و جاي منطق خاصي كه بازار را عقلاني كند خالي است.

.

اين مساله البته به مسائل غير‌اقتصادي حاكم بر كشورمان نيز بر مي‌گردد كه در به وجود آوردن اين وضعيت تاثيرگذار بوده است. بازار آتی در شرایطی دنبال می‌شود که بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان و سرمایه‌داران بر این عقیده‌اند که پس از اتمام جلسه بانک مرکزی آمریکا، طرح‌های جدیدی در جهت تقویت شرایط اقتصادی در این کشور اعلام و ارائه مي‌شود که باعث افزایش میزان تورم در این کشور خواهد شد.

.

از آنجایی که با افزایش تورم ارزش پولی دلار کاهش خواهد یافت، بسیاری از سرمایه‌داران سرمایه‌های خود را از این واحد پولی به طلا تبدیل مي‌كنند که تاثیر مثبتی بر بهای این فلز ارزشمند به دنبال دارد.

.

در بازار آتي دیروز روند قيمت‌ها در هر يك از سررسيدها در صبح افزايشي و بعدازظهر كاهشي بود؛ قيمت سكه تيرماه با افزايش ۶۲/۱ درصدی در مبادلات صبح و كاهش ۶۹/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۱۰ تا ۷۲۶ هزار تومان، سررسيد مردادماه با افزايش ۵/۴ درصدي در مبادلات صبح و كاهش ۱۲/۰ درصدي در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۷۵۰ تا ۷۸۴ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با افزايش ۳/۲ درصدي در محدوده ۷۹۴ تا ۸۱۲ هزار تومان و سررسيد مهرماه با افزايش ۶۹/۲ درصدي در محدوده ۸۲۰ تا ۸۴۲ هزار تومان قرار گرفت.

.
تعداد موقعيت‌هاي باز در دو سررسيد ابتدايي كاهشي و در دو سررسيد پاياني دور همچنان شهريور و مهرماه افزايشي بود.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.