- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طلا شاهين ترازوي دو نگرش

طلا دوباره به زیر ۱۶۰۰ دلار بازگشت
بهای جهانی طلا در پایان هفته گذشته مسیر کاهشی به خود گرفت و از ۱۶۰۰ دلار در هر اونس پایین‌تر رفت.

.

بهای طلا در بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته تا رسیدن به بالاترین سطح قیمت تقریبا ۲۰ دلار افزایش یافت و در بازگشت کاهش۲۷ دلاری را رقم زد.

 


.

بهای جهانی هر اونس طلا برای تحویل فوری تا بعدازظهر ديروز به زیر ۱۶۰۰ دلار فروافتاد و تا ساعت ۱۶ به وقت تهران به ۱۵۹۳ دلار رسید. دیروز قیمت طلا تقریبا از سطح ۱۶۱۵ دلار اواسط هفته تقریبا ۲۲ دلار کاهش یافت.

.

طی یک هفته گذشته طلا در بازارهای بین‌المللی کاملا از دو نگرش خوش‌بینانه و بدبینانه نسبت به بالارفتن نرخ رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای مصرف و خرید کالاهای پایه در جهان تاثیر گرفته است. اوایل هفته مورد نظر با شرط بندی بر برخی گمانه‌ها در مورد احتمال تغییرات در برنامه‌های سیاستگذاران پولی بانک‌های مرکزی دنیا از جمله بانک مرکزی اروپا، چین و آمریکا قیمت نفت و طلا باافزایش مواجه شد. در واقع انتظار برای اتخاذ تدابیر انبساطی در بازارهای پولی کشورهای آسیب دیده از بحران اقتصادی موجب تقویت ذهنیت‌های مبنی بر ناگزیر بودن بانک‌ها برای تزریق بیشتر پول با وجود ارقام نگران‌کننده اقتصادی شد.

.
در این شرایط نرخ یورو در مقابل دلار آمریکا دوباره در بازار‌های بین‌المللی تا ۲۶/۱ افزایش یافت. طی هفته گذشته همچنین نتایج اجلاس رهبران اروپا در بروکسل که طی آن پیشنهاد شد بانک‌های اروپایی از جمله بانک‌های اسپانیایی بدون دخالت دولت‌های خود، مستقیما از صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سایر منابع تسهیلات بگیرند، موجب خوش‌بینی به آینده و بالا رفتن ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا شد.

.

اما آنچه که از سوی دیگر قیمت طلا را تحت حمایت خود گرفت، افزایش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی بود. خوش‌بینی به بهبود شرایط اقتصادی و بالارفتن شاخص‌های اقتصادی در اروپا و درعین حال احتمال افزایش قیمت نفت منطقه خاورمیانه به دلایلی همچون سررسید شدن زمان آغاز توقف خرید نفت ایران توسط اروپایی‌ها گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت نفت را بیشتر کرد. 

.
در عین حال اعلام مواضع جدید کشور چین در مورد نحوه خرید نفت از ایران که در برخی منابع خبری از آن به عنوان یک پاتک نفتی یاد شده، احتمال افزایش قیمت نفت را بالابرده بود. چین به تازگی اعلام کرده که در خرید نفت ایران تابع تصمیمات و محدودیت‌های جدید آمریکایی‌ها نخواهد بود.

.
تا اواسط هفته قیمت طلا متاثر ازاین وضعیت تا ۱۶۲۰ دلار بالا رفت. در این هفته انتظار انتشار نتایج نشست مقامات بانک مرکزی اروپا و چین در مورد نرخ بهره مهم‌ترین نقش را در احتمال نوسان قیمت نفت و طلا در برداشت. با ظاهر شدن برخی نشانه‌ها از بی‌انگیزگی برای تزریق منابع تازه به اقتصاد کشورها، قیمت طلا نیز به تبع افت قیمت نفت رو به کاهش نهاد.

.

اعلام برخی خبرها از روز پنج‌شنبه رسما افت قیمت طلا و نفت را رقم زد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را پس از چندی ثبات در سطح يك درصد، بالاخره با ۲۵ صدم کاهش تا ۷۵ صدم درصد پایین آورد. در چین نیز نرخ بهره تا ۶ درصد کاهش داده شد تا منابع موجود راهی بخش‌های تولیدی و صنعتی شود.

.

این شرایط کلا سرمایه‌گذاران را نسبت به تسهیل مقداری که پیش‌تر خوش‌بینی فراوانی را به دنبال داشت، نا امید کرد. دیروز در ادامه این شرایط برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۲۳/۱ افت کرد و با تقویت دلار آمریکا قیمت نفت و طلا در مسیر کاهشی قرار گرفت. در همین هفته اعلام شد که میزان ذخایر نفتی آمریکا ۳/۴ میلیون بشکه کاهش یافته است . انتظار براین بود که این میزان حداکثر ۳/۲ میلیون بشکه کم شود.

.

این شرایط البته در حالی است که نرخ بیکاری در آمریکا برای ماه ژوئن در شرف انتشار است که قطعا در صورت نامطلوب اعلام شدن آن افت بیشتر نرخ رشد اقتصادی بهانه قوی‌تری برای کاهش قیمت نفت و طلا در كوتاه‌مدت در پی خواهد داشت.

.
انتظار می‌رود تعداد مشاغل تازه در بخش‌های غیر کشاورزی در آمریکا تا ۱۶۰ هزار شغل افزایش یابد در عین حال انتظاری برای تغییر نرخ بیکاری از سطح قبلی ۲/۸ درصد وجود ندارد.این آمار تا زمان تهیه این گزارش منتشر نشده است.

.
در آلمان هم انتظار بر این است که نرخ رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه مه میلادی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲/۱ درصد کاهش داشته باشد. در شرکت‌های اروپایی البته شرایط مطلوبی از شرکت‌های بزرگ گزارش نشده است.

.
گفته شده تولیدات صنعتی در اسپانیا به پایین‌ترین سطح در ۹ ماه گذشته رسیده است. تولید دومین خودروساز اروپا در فرانسه نیز شرایط خوبی ندارد. پژو ۶/۶ درصد کاهش تولید داشته است. کارخانه بی‌ام‌دبلیو نیز ۹/۲ درصد کاهش تولید گزارش کرده است. برخی از بانک‌های بزرگ و موسسات مالی نیز همچون HSBC انگلیس، بانک مردمی اسپانیا، بانک یونی کردیت ایتالیا و بانک پرتغالی اسپریتو سانتو از جمله تازه‌ترین این موسسات هستند. در فرانسه شرکت هواپیمایی ایرفرانس و شرکت هواپیمایی هلند، KLM هم با اعلام برخی کاهش‌ها در میزان درآمدزایی و سودآوری نگرانی‌هایی را برای سهامداران به وجود آورده‌اند که بر افت ارزش یورو دربازار ارز دنیا موثر بوده‌اند.

.
در بازار داخلی 
بازار داخلی روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد افزایش قیمت انواع ارز و سکه بود. دلار تا بعداز ظهر روز چهارشنبه بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵ تومان در نوسان بود که در بالاترین قیمت خود در این روز، تقریبا ۹ تومان نسبت به روز سه‌شنبه افزایش ثبت کرده است.

.

یورو نیز با ۱۲ تومان افزایش تا ۲۴۸۷ تومان بالا رفت. در بازار سکه نیز قیمت هر سکه با حداقل ۴۰۰۰ تومان افزایش به ۷۴۴ هزار تومان رسید. در بازار طلا هم قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده با ۴۶۱ تومان افزایش تا۷۵ هزار و ۸۳۴ تومان بالارفت.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.