نرم افزارحسابداری صدگان

شش اشتباه رایج سرمایه‌گذاران

0 699

حسابداراپ

در بین اشتباهاتی که سرمایه‌گذاران مرتکب می‌شوند، شش اشتباه همواره تکرار می‌شوند.

.

 در واقع سرمایه‌گذاران از آغاز تشکیل بازارهای مالی دچار این اشتباهات بوده‌اند و احتمالا در آینده نیز این اشتباهات تکرار خواهند شد. با شناختن این اشتباهات عام و انجام اقداماتی برای اجتناب از آنها می‌توانید احتمال موفقیت خود در سرمایه‌گذاری را افزایش دهید. در ادامه به این اشتباهات اشاره می‌کنیم:

.

۱ – نداشتن برنامه: از گذشته‌های دور گفته‌اند اگر نمی‌دانید هدف‌تان چیست فرقی نمی‌کند در کدام مسیر حرکت کنید. در حوزه سرمایه‌گذاری نیز این گفته صادق است اما راه‌حل چیست؟ برای اجتناب از این اشتباه باید برنامه‌ای شخصی در حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشید که شامل موارد زیر باشد:

.

هدف:  مشخص کنید از سرمایه‌گذاری خود دقیقا چه اهدافی را دنبال می‌کنید. جمع‌کردن ۱۰۰هزار دلار برای تحصیلات دانشگاهی فرزندان یا دومیلیون دلار برای دوران بازنشستگی که مثلا از ۶۰سالگی آغاز می‌شود، اهداف خوبی هستند اما کسب سودی بالاتر از متوسط سود بازار، هدف خوب و دقیقی نیست.

.

ریسک‌ها: ریسک‌های متناسب با شرایط شما و سبد دارایی‌های‌تان کدام‌ها هستند؟ اگر جوان هستید و برای دوران بازنشستگی مشغول پس‌انداز هستید، افت‌وخیزهای کوتاه‌مدت بازار، ریسک معنادار و مهمی تلقی نمی‌شوند (نباید بشوند). از سوی دیگر تورم که ارزش هر سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت را کاهش می‌دهد ریسکی مهم تلقی می‌شود.

.

معیارهای مناسب: معیار شما برای ارزیابی موفقیت سبد دارایی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و انواع سرمایه‌گذاری‌ها چیست؟ در برنامه سرمایه‌گذاری شما، باید این موضوع مشخص باشد.

.

 

پندار سیستم

تخصیص دارایی‌ها: سهم هر یک از انواع ابزارهای دارایی در سبد سرمایه‌گذاری شما چیست؟ نوع تخصیص دارایی‌های شما باید اهداف شما را تحقق بخشد و ریسکی مناسب در آن وجود داشته باشد.

.

۲ – افق زمانی بیش از حد کوتاه: اگر در حال پس‌انداز برای ۳۰سال بعد یعنی دوره بازنشستگی خود هستید، تحولات امسال و سال آینده بازار اهمیت بالایی برای شما ندارند. حتی اگر در حال بازنشسته‌شدن هستید و ۷۰سال دارید، ۱۵تا ۲۰سال دیگر وقت دارید تا سرمایه‌گذاری کنید. اگر قصد شما به‌ارث‌گذاشتن دارایی برای وارثان است افق زمانی شما از این هم طولانی‌تر است.

.

۳ – توجه بیش از حد زیاد به رسانه‌ها: در اخبار رسانه‌های اقتصادی، محتوای زیادی وجود ندارد که به شما کمک کند به اهداف خود برسید. بنابراین وقت خود را صرف دنبال‌کردن همه اخبار اینگونه رسانه‌ها نکنید.

.

فکر کنید اگر کسی واقعا توصیه‌ای مفید برای خرید و فروش، فرمولی سری یا اطلاعات نهانی از سهام داشته باشد آیا آن را در تلویزیون منتشر می‌کند یا در ازای دریافت مبلغی اندک در اختیار شما قرار می‌دهد؟ مسلما پاسخ منفی است.

.

۴ – تغییر ندادن ترکیب سبد دارایی: تغییر ترکیب سبد دارایی، روند اصلاح آن و متناسب‌کردن آن با اهدافی است که در برنامه سرمایه‌گذاری شما مشخص شده است. تغییر ترکیب سبد دارایی‌ها مشکل است زیرا ممکن است مجبور شوید برخی دارایی‌های دارای عملکرد خوب را بفروشید و دارایی‌های جدیدی را که از عملکردشان مطمئن نیستید به آن اضافه کنید. این اقدام برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بسیار سخت است اما باید انجام شود.

.

۵ – اعتماد بیش از حد به توانایی مدیران: تحقیقات مختلف نشان می‌دهد عملکرد مالی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری همواره بالاتر از سود متوسط بازار نیست. ازسوی دیگر هیچ روش بدون خطایی برای انتخاب مدیران موفق وجود ندارد. بنابراین اعتماد بیش از حد به مدیران این شرکت‌ها اشتباه است. یک روش مؤثر این است که قبل از استفاده از خدمات شرکت‌های یادشده، عملکرد پیشین آنها را بررسی کنید.

.

۶ – توجه به عملکرد کوتاه‌مدت: بسیاری از سرمایه‌گذاران تنها برمبنای عملکرد اخیر مدیران، حوزه‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، آنها را انتخاب می‌کنند. این عادت حاصل تمایل به کسب سود بالا و تنبلی در تحقیق و بررسی شخصی و بلندمدت عملکردهاست.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.