نرم افزارحسابداری صدگان

سكه آتی در انتظار

0 613

حسابداراپ

توصيه به سرمايه گذاران: نگهداري موقعيت‌هاي خريد، بهترين تصميم


دادوستدهاي ديروز بازار آتي بورس كالاي ايران در شرايطي افزايش محسوسي را تجربه كرد كه علاوه بر حضور خريداران، برخي فروشندگان نيز در بازار وجود دارند. البته مهم‌ترين عامل تاثيرگذار در بازار همچنان نوسانات و موضوعات پيرامون ارز است.

.

 

كارشناسان با اشاره به برخي اخبار پيرامون تصميمات مجلس درباره طرح‌هاي مربوط به بازار ارز (همچون گمانه‌زني‌هاي حذف ارز مسافرتي به منظور كاهش خروج ارز از كشور) و از سويي ابهام پيرامون گروه‌بندي كالاهاي اولويت دار براي دريافت ارز ارزان بر اين باورند كه تغييرات امروز بازار آتي به تاثير از اتفاقات و عوامل بر بازار ارز موثر بوده است. البته اخبار و گزارش‌هاي غيراقتصادي منتشر شده همواره به عنوان يكي از پارامترهاي تاثيرگذار تغييرات منطقي بازار را به هم زده است. 

.
مصطفي عباسي يكي از كارگزاران بورس كالا درباره روند مبادلات بازار آتي بر اين باور است كه نوسانات ارز مهم ترين فاكتور تاثير‌گذار در شرايط كنوني است، اما بيشتر سرمايه‌گذاران منتظر بحث پيش فروش‌ها در ماه مرداد و از سويي نشست اخير كميته مركزي بانك فدرال رزرو در خصوص اجرا يا عدم اجراي QE3 هستند. 

پندار سیستم

.
عباسي در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد: موضوع پيش فروش‌ها سايه سنگيني روي روند معاملات گذاشته و شايد يكي از دلايل عدم افزايش قابل توجه بازار همين موضوع باشد. اما در هر حال تاثير پيش فروش‌ها به صورت مقطعي است و امكان دارد پس از اين وضعيت مسير قيمت‌ها باز هم عوض شود.
به باور اين كارشناس، در شرايط كنوني قيمت‌ها نمي‌تواند بيشتر از حدي پايين بيايد زيرا همچنان برخي از فاكتورهاي افزايشي اهرم فشاري براي توقف كاهش بيش از حد قيمت‌ها خواهد بود و در نهايت بايد گفت همچنان كه تحليل‌ها با توجه به شرايط موجود نشان مي‌دهد احتمال دارد دورنماي بازار صعودي شود. 

.
توصيه اين كارگزار اين است كه نگهداري موقعيت‌هاي خريد مي‌تواند يكي از استراتژي‌هاي بازيگران باشد زيرا با توجه به اخبار سياسي و اقتصادي منتشر شده احتمال هر گونه اتفاقي در بازار وجود دارد.
عباسي در رابطه با برخي صحبت‌ها پيرامون اينكه آيا در بازار سفته بازي مي‌شود يا نه، خاطرنشان كرد كه سفته بازي با توجه به معناي واقعي و درست آن بخشي از عمليات بازار است و سفته بازان به عنوان جزيي از بازيگران، تعادل و حركت منطقي بازار را سبب مي‌شوند. اين در حالي است كه در كنار موضوع سفته بازي، عمليات آربيتراژ نيز مي‌تواند به بازار تعادل بدهد، به همين دليل براي يك بازار منطقي و مطلوب وجود همه اين بازيگران لازم است. 

.
اين كارشناس بازار آتي درباره موضوع تغييرات قيمتي در بازار به صورت غيرواقعي گفت: يكي از دلايلي كه بازار ممكن است با تغييرات غيرواقعي از سوي برخي سرمايه‌گذاران حقوقي رو به رو شود عدم نظارت كافي است زيرا به دليل عمق كم و حجم اندك، مبادلات بازار آتي به راحتي دستخوش تغيير قرار مي‌گيرد. البته ناگفته نماند مديريت بورس براي بهبود اوضاع تلاش زيادي انجام داده و برنامه‌هايي نيز در اين راستا در دست اجرا است.
به نظر اين كارگزار بورس كالا در زماني كه خبر يا گزارش خاصي در بازار منتشر نمي‌شود برخي از سرمايه‌گذاران حقوقي با گرفتن موقعيت‌هاي مختلف خريد و فروش روند دادوستدها را تغيير مي‌دهند. به باور عباسي اگر از سوي اتاق پاياپاي موضوع نظارت در بازار تقويت شود آنگاه شفافيت بيشتر مي‌شود و مشكلات تا حدودي كاهش پيدا مي‌كند اما در هر صورت بخشي از تغيير غيرواقعي، روند مبادلات در شرايط كنوني طبيعي است. 

.
اين كارشناس بازار آتي وجود محدوديت‌ها در نگه داشتن موقعيت‌هاي باز و بسته براي سرمايه‌گذاران حقوقي و حقيقي به منظور منطقي كردن شرايط را كافي ندانست.
روند مبادلات ديروز نيز به گونه اي بود كه دامنه نوسان قيمت‌ها زير ۳ درصد دنبال شد؛ قيمت سكه سررسيد مردادماه با ۳۴/۲ درصد در محدوده ۷۷۷ تا ۷۹۳ هزار تومان، سررسيد شهريورماه با ۳۱/۰ درصد كاهش در مبادلات صبح و افزايش ۵۵/۰ درصدي در مبادلات عصر در محدوده ۷۳۷ تا ۷۴۳ هزار تومان، سررسيد مهرماه با افزايش ۲۴/۲ درصدي در محدوده ۸۱۵ تا ۸۲۸ هزار تومان و سررسيد آبان ماه با افزايش ۵۱/۱ درصد در محدوده ۸۴۹ تا ۸۶۰ هزار تومان قرار گرفت.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.